jaarcontract verlenging?

Margoke
Topic Starter

jaarcontract verlenging?

#1 , 10 jun 2011 11:23

In Mei is er een huurcontract getekend voor precies 1 jaar. Na dit eerste jaar wordt het contract 3 (met het eerste jaar inbegrepen)-6-9. In dit huurcontract staat er dat de eigenaar 6 maand op voorhand opzeg moet doen, dit zou dus moeten gebeuren in oktober. Nu vroeg ik me af, als we eenmaal oktober voorbij zijn, wat er dan gebeurd? Wordt het dan automatisch 3-6-9 of kan ze mij daarvoor nog buitenzetten zonder iets van schade vergoeding te betalen? Ik ben een leek op dit vlak, dus sorry moest dit een logische vraag zijn...

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 10 jun 2011 11:30

Alle informatie over de huurwetgeving vindt je hier uitgelegd:
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Neem dit zeker eens rustig door.

Er zijn 3 mogelijkheden om als verhuurder een 9 jarig contract op te zeggen:
-Eigen bewoning
-Renovatie
-Zonder motivatie, hierbij is er een schadevergoeding:
Op het einde van de eerste of de tweede driejarige
periode mag de verhuurder de overeenkomst
zonder motief beëindigen op voorwaarde een
opzegging van 6 maand te betekenen aan de
huurder en een vergoeding te betalen aan de
huurder.
De vergoeding bedraagt:
• 9 maand huur, indien de opzegging betekend
werd op het einde van de eerste driejarige
periode;
• 6 maand huur, indien de opzegging betekend
werd op het einde van de tweede driejarige
periode.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

justwanttomove

#3 , 10 jun 2011 12:18

als ik me niet vergis kan de verhuurder, ook nog 3 maanden op voorhand van het einde van het 1jarig contract nog een opzeg doen aangezien het ook zo wettelijk bepaald is. (zonder vergoeding)

Reclame

Margoke
Topic Starter

#4 , 10 jun 2011 12:40

Ook als dit anders in het contract staat?

justwanttomove

#5 , 10 jun 2011 13:29

wet staat altijd boven contractuele bepalingen

Margoke
Topic Starter

#6 , 10 jun 2011 15:11

Dus al ze het dan 3 maand op voorhand niet opzegt dan wordt het gewoon 3-6-9?
Ik heb al op die link gekeken maar toch lijkt het allemaal erg onduidelijk voor mij?

Fore

#7 , 10 jun 2011 15:18

Ik weet dat een huurcontract beperkingen kan opleggen aan de verhuurder (bv geen opzeg voor eigen bewoning de eerste 3 jaar). Of dit ook opgaat voor opzeg termijnen, geen idee.
Dus al ze het dan 3 maand op voorhand niet opzegt dan wordt het gewoon 3-6-9?
Indien een huurovereenkomst van het korte type niet opgezegd wordt door huurder nog verhuurder, dan gaat deze inderdaad over tot een contract van lange duur (9 jarig)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Margoke
Topic Starter

#8 , 10 jun 2011 16:37

Dankjewel allemaal!!

Vandebos

#9 , 11 jun 2011 00:42

In de wetgeving staat dat een van beide partijen minstens drie maand voor het verstrijken van de bepaalde termijn aan de andere partij(en) dient mee te delen dat het contract niet verlengd wordt. Deze regel is van dwingend recht. De contractuele bepaling van 6 maanden voldoet aan de wettelijke minimum eisen en is aldus rechtsgeldig. (zij is immers strenger dan de wet voorziet)

Wat betreft uw contract zelf indien er 6 maanden voor het verstrijekn geen opzeg wordt gegeven zal uw contract van bepaalde duur op het einde van de bepaalde duur overgaan in een 3-6-9; de periode van zes maanden hiervoor blijft uw contract er echter eentje van onbepaalde duur gekoppeld aan al de voorwaarden die dit type van contract met zich meebrengt. Zo zal u bijvoorbeeld het contract niet kunnen opzeggen tenzij in de overeenkomst specifieke opzegvoorwaarden voor een contract van bepaalde duur zijn opgenomen of u een onderling akkoord met de verhuurder kan sluiten.

Vanaf 1 mei 2012 kan u opzeggen met drie maanden opzeg en twee maand wederverhuring, tenminste als het contract werd geregistreerd; anders kan u zonder opzeggingstermijn en schadevergoeding opzeggen. (maar opzeggen moet nog altijd)

Terug naar “Huren”