Psychische problemen.

dewit.lesley@telenet.be
Topic Starter

Psychische problemen.

#1 , 07 jun 2011 21:00

Beste,

Heeft iemand raad betreffende mijn probleem:
Ik ben gehuwd met mijn vrouw sinds vier jaar. Vorig jaar is mijn schoonmoeder overleden op jonge leeftijd aan kanker. Ze werd 53. Sindsdien is mijn vrouw enorm veranderd. Depressief. Door de paniekaanvallen en allerhande heb ik haar naar een psychiater gestuurd. Verdict: ADHD met manische depressiviteit. Hierdoor werd ze gestuurd voor dagtherapie.
Door de anti-depresiva kreeg ze meer energie. Momenteel is ze twee derde van de dag weg, houdt geen rekening met gezin. Rest van tijd ligt ze in bed, belt 70u per maand en kan niet met geld meer omgaan. Ik werk al 11u per dag en nog eens het huishouden en twee Kindjes nadien. Scheiden is niet mijn eerste keuze, bestaan er geen Andere procedures en hoe eraan beginnen?

mvg
Lesley

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu

#2 , 07 jun 2011 21:42

Wat wilt u juist bereiken?

- Wilt u dat uw (jullie) vermogen beschermd wordt tegen uw vrouw die hier (mogelijks) niet meer mee om kan? (bv. een oplossing vinden in de zin van bewindvoering over het vermogen)
- Wilt u uw vrouw (gedwongen) laten opnemen? (bv. opname in een instelling, al dan niet gerechterlijk geregeld)
- Wilt u samen met uw vrouw, onder begeleiding van een onafhankelijke derde, een open gesprek houden en zo mogelijks samen tot een oplossing komen? (Bv. familierechterlijke bemiddeling)
- Wilt u de relatie met uw vrouw verbreken daar u denkt dat het zo (en anders) niet meer verder kan? (bv. scheiding)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jun 2011 21:54

Leven met iemand in die situatie is idd niet makkelijk.
In mijn vriendenkring hebben we ook iemand met 'borderline' verschillende zelfdodingpogingen, heeft nooit geld, medicijnmisbruik, boulemie en anorexia deveneens bipolaire elementen enz.
Via CAW kan je adressen krijgen van hulpgroepen en dan ben je al veel weerbaarder tegen je echtgenote en kan je ook al beter omgaan met.

Reclame

dewit.lesley@telenet.be
Topic Starter

#4 , 08 jun 2011 18:26

Scheiden is op dit moment niet aan de orde. Ik zie dat niet als een oplossing, meer als uitweg.
Op vlak van financiën valt het mee in diezin dat mijn vrouw aan geen geld aan kan tenzij het zakgeld dat ik haar geef.
Natuurlijk, volgens de instelling, zal het herstel niet helemaal vanzelf gaan en enige tijd in beslag nemen.
Kan ik juridisch geen bemiddeling of iets anders verkrijgen zodat ze herhinnerd wordt betreffende de huwelijksplichten?
Het kan niet de bedoeling zijn dat ik elke dag 11u werk, huishouden verzorg, kinderen opvoed en alle kosten voor eigen rekening moet nemen, terwijl mijn vrouw hele dagen kan slapen, bad nemen of weg zijn. Misschien kan zo'n bemiddeling haar wakker schudden, ook al is het genezingsproces nog lang niet afgelopen.
Hoe kan ik zo'n bemiddeling verkrijgen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jun 2011 18:34

??? sociale dienst ocmw - CAW - via internet een advocaat-bemiddelaar of psycholoog-bemiddelaar maar de lijsten zullen ook wel op de gemeentelijke hulpdiensten bekend zijn.

Tmespreu

#6 , 09 jun 2011 17:26

Idd, in uw geval is bemiddeling mogelijks aangewezen.

Bemiddeling is geheel vrijwillig bij een derde (bemiddelaar) gaan en samen uw problemen voorleggen.
Deze mensen proberen via toepassing van hun deontologie het probleem naar boven te halen en er samen uitkomen.
Als u naar een geacrediteerd bemidelaar gaat kan deze een 'bindende' overeenkomst sluiten met jullie (let wel hij beslist niet in jullie plaats, hij noteert enkel datgene waarover een akkoord is).
Er zijn 2 soorten bemiddelaars, bemiddelaar-psycholoog en bemiddelaar-jurist, elk expert in hun respectievelijke domeinen.

tianneke

#7 , 09 jun 2011 17:40

Je kan proberen via de huisarts familiehulp te krijgen, er kan een wachttijd zijn maar als je aandringt dat de situatie voor jou onhoudbaar is kan dat helpen.

Het is een heel moeilijke situatie voor jou en voor je partner, bovenstaande info is heel waardevol, daarnaast wil ik toch even zeggen dat indien je partner i.p.v psychische problemen lichamelijke klachten had waardoor ze niet uit bed kon, of een opname van maanden in een ziekenhuis noodzakelijk was je ook verder zou moeten...
Psychische klachten zijn niet zo zichtbaar dan lichamelijke maar kunnen net zo zwaar zijn om dragen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”