Problemen terugbetaling door huisbaas

spooks*
Topic Starter

Problemen terugbetaling door huisbaas

#1 , 07 jun 2011 11:10

Hey,

Ik verhuis binnen 2 maanden uit het appartement dat ik nu huur en heb wat problemen met de huisbaas.

In mijn contract staat namelijk dat ik bovenop de huurprijs elke maand 25 euro moet bijbetalen voor het waterverbruik, en dat dan op het einde van elk jaar de afrekening volgt (ik heb wel een eigen meter staan in mijn appartement). Nu wil dat zeggen dat ik in totaal over de voorbije twee jaar 600 euro heb betaald voor water, maar mijn meterstand geeft aan dat ik slechts 45m3 heb verbruikt, wat volgens de tarieven van Pidpa van 2011 op zo'n 125 euro moeten komen voor die twee jaar. Dat wil dus zeggen dat ik ondertussen al bijna 500 euro teveel heb betaald.

Ik heb de huisbaas hierover twee keer aangesproken de voorbije twee jaar, na het eerste jaar en na anderhalf jaar, en telkens kreeg ik als antwoord dat zij nog geen afrekening had gehad, wat mij vrij onwaarschijnlijk lijkt.

Nu heb ik haar daar nogmaals over aangesproken na ik mijn opzeg had gedaan, en toen kreeg ik als opmerking dat zij mij niets verschuldigd is aangezien ik het contract zelf niet zou nagekomen zijn, aangezien zij geen bewijs heeft gekregen dat ik jaarlijks de verwarmingsketel heb laten nakijken. Maar ik heb hier na mijn eerste jaar huur voor naar een onderhoudstechnicus gebeld, en die zei mij toen dat dat niet nodig was omdat de ketel slechts een jaar oud was (het appartement is volledig gerenoveerd vlak voor ik erin trok (2009), en toen is er dus ook een nieuwe verwarmingsketel geplaatst) en het onderhoud van zo'n ketel wettelijk gezien toch slechts tweejaarlijks is.
Voor dit jaar heb ik een afspraak midden juni. Ik weet dat dit eigenlijk twee weken te laat is (ik ben beginnen huren op 1 juni 2009, dus het is net iets over het tweede jaar) en ik kan inderdaad geen onderhoudsbewijs voorleggen voor het eerste jaar. Maar kan de huisbaas dan gewoon beslissen van andere punten van het contract niet na te leven omdat ik 1 punt niet helemaal correct heb uitgevoerd?

Moest het nu om 20 euro gaan zou ik hier echt geen spel van maken, maar het gaat al om honderden euros. Ik moet al 1 maand boete betalen aangezien ik er voor het einde van het 3e jaar uit ga, dus dat geld van het water wil ik nu niet ook nog kwijt zijn.

Groeten,

yanne

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justwanttomove

#2 , 07 jun 2011 12:54

nee uiteraard kan de huisbaas dit niet maken.

Stuur gewoon een aangetekende brief naar je huisbaas met de dringende vraag de eindafrekening te maken (moet via aangetekende brief). Vermeld ook dat het een verplichting is om minstens op jaarlijkse basis een tussenafrekening te maken. Vergeet ook niet de rente van het bedrag ondertussen te vragen.
Indien geen reactie, stuur een 2e aangetekende brief dat je ze in gebreke stelt en ga dan naar de vrederechter.
Wij zijn momenteel net hetzelfde aan het doen voor een quasi identieke situatie.

Belangrijk hierbij is wel dat in het contract duidelijk staat dat het om een voorschot gaat en niet om een forfait bedrag want dan heb je geen recht op terugbetalingen.

Voor de ketel is een beetje grijze zone. het is inderdaad niet nodig om de eerste 2j een onderhoud van de ketel te doen maar tegelijk mag de huisbaas wel een jaarlijks bewijs vragen. Mijn advies is om dit mee voor de vrederechter te brengen.

Is het contract trouwens geregistreerd? Kans bestaat dat je dan ook geen maand boete moet betalen. Controleer dit bij je registratiebureau, zeker niet bij huisbaas of evt immokantoor

spooks*
Topic Starter

#3 , 07 jun 2011 19:30

Bedankt voor de info

In mijn contract staat mbt het water het volgende: "voor waterverbruik wordt maandelijks 25€ aangerekend en verrekend op het einde van elk jaar"

Wat de registratie van het contract betreft staat er dat dat ten laste van de huurder valt, die alleen alle rechten en boeten zal dragen waartoe onderhavige huurovereenkomst aanleiding kan geven"

Ik moet eerlijk toegeven dat ik bij het afsluiten van het contract van toeten of bellen wist waarover dat ging en ik heb dat dus ook niet zelf gedaan, ik kan mij ook niet meer herinneren of het immokantoor dat uiteindelijk misschien in mijn plaats heeft gedaan. Maar ik lees hier nu op de site Vlaanderen.be dat dit wettelijk gezien de taak van de verhuurder is. Ik zal in elk geval bij het registratiekantoor navragen of het gebeurd is, maar wat zijn de gevolgen voor mij als dat niet is, aangezien in het contract staat dat dat mijn verantwoordelijkheid was?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jun 2011 19:35

Lees de link
Vooral de schema's
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Fore

#5 , 07 jun 2011 19:40

, maar wat zijn de gevolgen voor mij als dat niet is?
zover ik weet, geen....

maar je bent wel minder beschermt, bij verkoop...
maar dan kun je nog altijd gaan registreren dan...
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Turaki

#6 , 07 jun 2011 19:42

Wat de registratie van het contract betreft staat er dat dat ten laste van de huurder valt, die alleen alle rechten en boeten zal dragen waartoe onderhavige huurovereenkomst aanleiding kan geven"

Ik moet eerlijk toegeven dat ik bij het afsluiten van het contract van toeten of bellen wist waarover dat ging en ik heb dat dus ook niet zelf gedaan, ik kan mij ook niet meer herinneren of het immokantoor dat uiteindelijk misschien in mijn plaats heeft gedaan. Maar ik lees hier nu op de site Vlaanderen.be dat dit wettelijk gezien de taak van de verhuurder is. Ik zal in elk geval bij het registratiekantoor navragen of het gebeurd is, maar wat zijn de gevolgen voor mij als dat niet is, aangezien in het contract staat dat dat mijn verantwoordelijkheid was?
Ingeval van een contract van 9 jaar: dat u het contract op elk moment kan opzeggen, zonder opzegvergoeding te betalen, en dat bij verkoop de nieuwe eigenaar u sneller eruit kan zetten. (Niet registreren dus, tot u hoort dat het pand te koop staat)
Ingeval van een contract van korte duur: geen.

spooks*
Topic Starter

#7 , 07 jun 2011 19:57

Dus ook al staat er letterlijk in het contract dat ik voor de registratie had moeten zorgen, kan mij dat niet ten laste gelegd worden?

Fore

#8 , 07 jun 2011 20:01

Een contract kan niets bedingen wat onwettelijk is
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

justwanttomove

#9 , 07 jun 2011 20:21

nee niets ten laste en nog belangrijker.. u hoeft dus ook de maand opzegvergoeding niet betalen..

spooks*
Topic Starter

#10 , 08 jun 2011 13:43

dat is een hele opluchting

bedankt voor jullie snelle reacties!

Terug naar “Huren”