hoe kan ik iemand uit huis zetten

carine13
Topic Starter

hoe kan ik iemand uit huis zetten

#1 , 28 mei 2011 15:46

hey,
ik heb een vriend die al 11 jaar bij mij woont . het is dus mijn huis. Het is nu de zoveelste keer dat hij vreemd gaat en kan de situatie echt niet meer aan. hij heeft zijn domicilie . telkens zegt hij dat hij gaat verhuizen maar hij gaat niet. Wat hij wel doet is elk weekend naar haar gaan van vrijdag tot zondagavond. In de week als hij moet werken is hij pas thuis 's nachts of 's avonds laat. Nu moet ik maatregelen treffen of ik ga er aan kapot. Maar ik vroeg me af of iemand hier weet of je iemand kan uit huis zetten op basis van het lange wegblijven telkens want uit zichzelf gaat hij niet. Hoe moet ik dit aanpakken en welke mogelijkheden zijn er ?
graag reacitie
hopeloos geval

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fiekes

#2 , 30 mei 2011 08:42

Gevoelsmatig zou ik zeggen, je stuurt hem een aangetekend schrijven met de melding van opzegging van zijn 'huur' ...
Maar post je vraag eens in het sub-forum 'Huren' ? Of vraag een mod om het draadje te verplaatsen.

eylis

#3 , 30 mei 2011 08:57

Met huren heeft het niets te maken...
Stuur hem inderdaad een AS waarin je hem beleefd meld dat hij tegen X datum verhuist (en domicilie wijzigt) omdat hij niet meer met je "samenleeft" (= hij verblijft merendeel van de tijd op een ander adres) en dat je andere plannen hebt met je woning.

Doet hij dat niet, verzamel dan al zijn spullen en zet ze keurig samen in een vrije kamer van je woning. Sluit alle kamers af, behalve die waar zijn spullen in staan. Vraag de politie te komen vaststellen dat hij niet met je "samenleeft", maar enkel nog af en toe langskomt/ Meldt dat je wenst dat zijn domicilie wijzigt. Vertel de politie op welk ander adres hij meestal verblijft, zodat ze dat kunnen vaststellen.
Je mag nog geen sloten veranderen van de toegangsdeur. Als hij binnen kan in de kamer met zijn bezittingen en daar kan "slapen" is er eigenlijk geen probleem. Maar meer comfort moet je hem eigenlijk niet verschaffen...

Reclame

j.demoor

#4 , 30 mei 2011 11:01

“Art.591.Ongeacht het bedrag van de vordering, neemt de vrederechter kennis:1°...van vorderingen tot betaling van vergoedingen voor bewoning van en tot uitzetting uit plaatsen zonder recht betrokken, onverschillig of die vorderingen al dan niet volgen uit een overeenkomst...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Ger.W.).

Indien geen minnelijke schikking tot stand komt dan dient u zijn uitzetting te vorderen bij de vrederechter. Bij ontbreken van huurovereenkomst dient dit te gebeuren bij dagvaarding via gerechtsdeurwaarder.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

carine13
Topic Starter

#5 , 02 jun 2011 21:26

hey , merci allemaal voor de tips hé mensen.. het wordt gewoon erger en erger hier, ik begrijp niet dat mensen elkaar zo , zonder respect , kunnen behandelen , maar ja, das voor een ander forum hé
bedankt

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jun 2011 23:40

Doen zoals gezegd en dan dadelijk procedure voor vrederechter opstarten dus
AS en gewone brief dat u hem buiten wil u hoeft daar geen reden ( buiten niet meer samenleven bij te zetten). Brief naar zijn officieel adres maar weiger de ontvangstname mocht u thuis zijn bij de aanbieding. U kan ook een brief naar zijn ander adres sturen.
U sluit alles af zoals gezegd en verwittig de kwartierinspecteur deze kan hem ofwel ambtelijk schrappen ofwel ambtshalve inschrijven of door collega op het andere adres ALS hij daar wordt aangetroffen.
De voorgaande elementen vermeld u in uw brief vrederechter

Terug naar “Echtscheiding”