Jammer genoeg ben ik slachtoffer van de 'maffiapraktijken' van Proximus. Ik zou graag weten of ik juridisch een kans maak en wat verlies me kan kosten.
Vorig jaar tekende ik een contract bij FNAC in Leuven. Op dit document stond duidelijk 'promo 18 maanden' te lezen naast het aangekruiste hokje. Ik en een vriendin luisterde aandachtig naar de berekening van de verkoper (geen FNACverkoper, hij werkte voor Proximus) van 120 minuten per maand voor 20 euro per maand. Mij van geen kwaad bewust ging ik akkoord en tekende ik het 'contract'. 9 maanden later werd de promotie plots afgebroken. Een klacht bij de ombudsdienst voor telecommunicatie leverde een bizar antwoord van Proximus op: 'promo 18 maanden' slaat op de contractduur en niet op de promotie. Promotie is dus blijkbaar vakjargon voor contract bij deze provider.Tevens zat er een folder bij als PDF-bijlage waarbij inderdaad in de kleine lettertjes de promotie werd uitgelegd. Deze folder was tevens reeds verlopen en niet meer geldig: mijn contract was immers met succes verlengd, de nieuwe (minder gunstige) promotie was nu 60 minuten voor 10 euro, aldus de verkoper.
Tijdens de verkoop heb ik noch deze folder, noch de algemene voorwaarden kunnen inkijken. De persoon die bij mij was op dat ogenblik kan dit bevestigen. Nu zit ik al zo ver dat Belgacom/Proximus met een dagvaarding dreigt, het straatje van het incassobureau zijn we al gepasseerd. Ik bén bedrogen, en principieel wil ik niet betalen. Maar dit grapje kan me potentieel zo veel meer kosten. Ik weet helemaal niet hoe ik mijn kansen moet inschatten, en hoe ik het financiële kostenplaatje moet rijmen. Hopelijk kan iemand me wat meer inzicht verschaffen.
Met vriendelijke groeten,
Jeroen