Proximus dreigt met een dagvaarding

Jeroen1000
Topic Starter

Proximus dreigt met een dagvaarding

#1 , 07 mei 2010 13:17

Jammer genoeg ben ik slachtoffer van de 'maffiapraktijken' van Proximus. Ik zou graag weten of ik juridisch een kans maak en wat verlies me kan kosten.

Vorig jaar tekende ik een contract bij FNAC in Leuven. Op dit document stond duidelijk 'promo 18 maanden' te lezen naast het aangekruiste hokje. Ik en een vriendin luisterde aandachtig naar de berekening van de verkoper (geen FNACverkoper, hij werkte voor Proximus) van 120 minuten per maand voor 20 euro per maand. Mij van geen kwaad bewust ging ik akkoord en tekende ik het 'contract'. 9 maanden later werd de promotie plots afgebroken. Een klacht bij de ombudsdienst voor telecommunicatie leverde een bizar antwoord van Proximus op: 'promo 18 maanden' slaat op de contractduur en niet op de promotie. Promotie is dus blijkbaar vakjargon voor contract bij deze provider.Tevens zat er een folder bij als PDF-bijlage waarbij inderdaad in de kleine lettertjes de promotie werd uitgelegd. Deze folder was tevens reeds verlopen en niet meer geldig: mijn contract was immers met succes verlengd, de nieuwe (minder gunstige) promotie was nu 60 minuten voor 10 euro, aldus de verkoper.

Tijdens de verkoop heb ik noch deze folder, noch de algemene voorwaarden kunnen inkijken. De persoon die bij mij was op dat ogenblik kan dit bevestigen. Nu zit ik al zo ver dat Belgacom/Proximus met een dagvaarding dreigt, het straatje van het incassobureau zijn we al gepasseerd. Ik bén bedrogen, en principieel wil ik niet betalen. Maar dit grapje kan me potentieel zo veel meer kosten. Ik weet helemaal niet hoe ik mijn kansen moet inschatten, en hoe ik het financiële kostenplaatje moet rijmen. Hopelijk kan iemand me wat meer inzicht verschaffen.

Met vriendelijke groeten,
Jeroen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mei 2010 14:48

Gaat de discussie over het feit dat Proximus zegt dat u gebonden bent door een overeenkomst van 18 maanden, en u de overeenkomst vroeger wil opzeggen?

De contractsduur staat in principe toch vermeld in de overeenkomst die u heb ondertekend?

Jeroen1000
Topic Starter

#3 , 07 mei 2010 15:11

Gaat de discussie over het feit dat Proximus zegt dat u gebonden bent door een overeenkomst van 18 maanden, en u de overeenkomst vroeger wil opzeggen?

De contractsduur staat in principe toch vermeld in de overeenkomst die u heb ondertekend?
Hallo scorpioen. Vroeger opzeggen was inderdaad 1 van de mogelijkheden die ik heb aangekaart.
In essentie heeft de verkoper mij misleid door te in zijn uitleg duidelijk te stellen dat ik 18 maanden promotie zou krijgen (18 maanden 120 belminuten voor 20 euro). Dit heeft hij voor de neus van een vriendin van mij en mijzelf netjes uitgerekend. Daar zijn we absoluut zeker van.

Maar, de promo bleek maar 9 maanden waardoor ik eiste ofwel de volle 18 maanden te krijgen, ofwel een verbreking van het contract wou. Geen van beide eisen leek ontvankelijk voor Belgacom (ik kreeg ook geen reactie op mijn fax noch op de aangetekende brief).

De duurtijd op het contract wordt omschreven als 'promo 18 maanden' door middel van een aangekruist hokje. Bij Proximus vervat men duurtijd en contractduur dus in 1 woord: promo. Indien dit nuttig zou zijn voor u wil ik best een scan plaatsen van de overeenkomst?

Na wat nadenken ruikt deze handel een beetje naar bedrog. Ik wil mij echter niet harder in de buidel laten tasten als ik geen poot heb om op te staan.

Reclame

peter kvm

#4 , 08 mei 2010 18:38

Misschien kan je hier wat mee
Artikel 1602 Burgerlijk Wetboek

De verkoper is verplicht duidelijk te verklaren waartoe hij zich verbindt.

Ieder duister of dubbelzinnig beding wordt tegen de verkoper uitgelegd.
Je zal dan moeten aantonen dat Proximus bewust misleidende informatie geeft om mensen een ander contract te verkopen dan ze voor ogen hebben. Dat ze net om die reden de juiste uitleg in kleine lettertjes verstoppen tussen de algemene voorwaarden...

Jeroen1000
Topic Starter

#5 , 10 mei 2010 08:05

Hallo Peter,

Inderdaad, zo lijk het wel. De verkopers van Proximus werken blijkbaar op commissie en doen er alles aan op je wat aan te smeren.

Regelmatig komt er 1 op ons af in het station met een niet te missen promotie die nog 'enkele dagen' loopt. De maand er op stonden ze er gewoon weer, met dezelfde promotie.

Ik zal een adovocaat moeten consulteren wat betreft de haalbaarheid. Aanraders zijn steeds welkom.

Jeroen1000
Topic Starter

#6 , 29 mei 2011 13:06

Advocaat raadt me aan gewoon niets te doen:-). Het lijkt er sterk op dat de storm gewoon is gaan liggen.

bartvdv

#7 , 29 mei 2011 13:09

Dat is de spreekwoordelijke stilte voor de storm... Je advocaat raadt aan om niets te doen omdat hij nu niets kan doen.

Terug naar “Consumenten Koop”