Huurwaarborg

dirk72
Topic Starter

Huurwaarborg

#1 , 26 mei 2011 21:15

Hoi,

Ik ben sedert 31 augustus 2008 aan het wachten op mijn huurwaarborg. Ik heb in mei 2006 op de prive rekening van mijn toenmalige huisbaas gestort. Tot op heden heb ik dus nog iets ontvangen en ben ik dan zelf naar het vrede gerecht gestapt. De advocaat van de huisbaas zei dat ik eerst de openstaande elektriciteit rekening aan luminus moest betalen, anders kreeg ik die waarborg niet terug. Ik had toen wat financiele moeilijkheden, en heb het openstaande bedrag van de elektriciteit aan de deurwaarder betaald. Toen dat dus in orde was ben ik met het bewijs van de deurwaarder dat alles betaald was terug naar de advocaat gegaan, maar ik krijg die hurwaarborg niet terug. Nu is mijn vraag, waarvoor mag de huurwaarborg gebruikt worden? Ik dacht dat dat alleen was voor huurschade, en bij het verlaten van het pand voor niet betaalde maanden huishuur ?

Kan iemand me misschien ook zeggen welke artikels in het (huur)wetboek dat ik moet nazien ?

Dank bij voorbaat voor jullie reacties !!

groetjes !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 26 mei 2011 21:43

Waarborg dient voor schade enkel (geen huurachterstand).

hier vindt u alle informatie:
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mei 2011 23:20

U hebt recht op de intrest op het geld.
Als u hem ook in gebreke zou gesteld hebben heb je recht op de gerechtelijke intrest die iets hoger ligt ...5,5%
Wat heeft Luminus te maken met huurwaarborg ...stond de stroomfactuur op naam van huurbaas???

Reclame

Justiceseeker

#4 , 27 mei 2011 12:35

Hoi,

Ik ben sedert 31 augustus 2008 aan het wachten op mijn huurwaarborg. Ik heb in mei 2006 op de prive rekening van mijn toenmalige huisbaas gestort. Tot op heden heb ik dus nog iets ontvangen en ben ik dan zelf naar het vrede gerecht gestapt. De advocaat van de huisbaas zei dat ik eerst de openstaande elektriciteit rekening aan luminus moest betalen, anders kreeg ik die waarborg niet terug. Ik had toen wat financiele moeilijkheden, en heb het openstaande bedrag van de elektriciteit aan de deurwaarder betaald. Toen dat dus in orde was ben ik met het bewijs van de deurwaarder dat alles betaald was terug naar de advocaat gegaan, maar ik krijg die hurwaarborg niet terug. Nu is mijn vraag, waarvoor mag de huurwaarborg gebruikt worden? Ik dacht dat dat alleen was voor huurschade, en bij het verlaten van het pand voor niet betaalde maanden huishuur ?

Kan iemand me misschien ook zeggen welke artikels in het (huur)wetboek dat ik moet nazien ?

Dank bij voorbaat voor jullie reacties !!

groetjes !
Wat heeft Luminus te maken met de huisbaas?

Justiceseeker

dirk72
Topic Starter

#5 , 27 mei 2011 14:18

hoi,

bedankt alvast voor jullie reacties.

De facturen van luminus stonden op mijn eigen naam.

groetjes

Justiceseeker

#6 , 27 mei 2011 15:05

hoi,

bedankt alvast voor jullie reacties.

De facturen van luminus stonden op mijn eigen naam.

groetjes
En " De advocaat van de huisbaas zei dat ik eerst de openstaande elektriciteit rekening aan luminus moest betalen, anders kreeg ik die waarborg niet terug"?... wat heeft de huisbaas te maken met Luminus als U zelf de facturen betaalt? Stel de tegenpartij in gebreke en maan hem aan via aangetekend schrijven onmiddellijk de huurwaarborg terug te geven (als er geen schade aan het goed zelf is) binnen bv. 2 weken op rekening of eventueel contant na afspraak of dat U anders naar de vrederechter stapt. Informeer bij de griffie van uw vredegerecht naar de procedure. U kan ze zelf doen.

De kans dat uw huisbaas met het geld speelt is niet irreëel... . Nooit op een rekening van een huisbaas storten.

Justiceseeker.

j.demoor

#7 , 28 mei 2011 09:44

“Art.10 § 1. Indien, behoudens de zekerheden voorzien in artikel 1752 van het Burgerlijk Wetboek, de huurder om de naleving van zijn verplichtingen te waarborgen, een van de in het volgende lid bepaalde vormen van waarborgen verstrekt, mag die niet meer bedragen dan het bedrag dat gelijk is aan 2 of 3 maanden huur, afhankelijk van de vorm van de huurwaarborg. De in het vorige lid vermelde waarborgen kunnen naar keuze van de huurder drie vormen aannemen : ofwel een geïndividualiseerde rekening op naam van de huurder bij een financiële instelling, ofwel een bankwaarborg....§ 2. Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat die te plaatsen op de manier bepaald in § 1, derde lid, is hij ertoe gehouden om aan de huurder rente te betalen aan de gemiddelde rentevoet van de financiële markt op het bedrag van de waarborg, vanaf het moment dat die overhandigd wordt. Deze rente wordt gekapitaliseerd. Vanaf de dag dat de huurder de verhuurder in gebreke stelt om te voldoen aan de verplichting hem opgelegd door § 1, derde lid, is de verschuldigde rente echter de wettelijke interesten op het bedrag van de waarborg. § 3. Er mag niet beschikt worden over de bankrekening, noch in hoofdsom, noch in rente, noch van de bankwaarborg, noch van de rekening waarop de waarborg opnieuw werd samengesteld, dan ten voordele van een van beide partijen, mits voorleggen van ofwel een schriftelijk akkoord, dat ten vroegste opgesteld wordt bij het beëindigen van de huurovereenkomst, ofwel van een kopie van een rechterlijke beslissing...”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

‘om de naleving van zijn verplichtingen te waarborgen’ omvat ALLE verplichtingen tegenover uw verhuurder.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”