Demente grootouder, schenkingen & volmacht

tonylizard
Topic Starter

Demente grootouder, schenkingen & volmacht

#1 , 25 mei 2011 17:31

Beste
Mijn grootmoeder is licht dement en haar enigste zoon (onze vader) is psychiatrisch ziek. Hij heeft ooit eens met een groot deel van haar geld weggelopen. Daarom is een advocaat aangesteld die de spaarcenten beheerd. Indien mijn grootmoeder iets wenst te schenken aan haar kleinkinderen, moet er dus bij de advocaat gegaan worden en gevraagd worden om geld. Zelf is ze door de dokter ontoerekeningsvatbaar verklaard in het beheren van haar eigen centen, ze is heel licht dement, het grootste probleem is dat ze nooit heeft leren rekenen of schrijven (ze weet dus niet hoeveel 100 BEF is).
Ze zou haar kleinkinderen graag een grotere schenking geven (een paar 1000en euro's) maar dat zou moeilijk gaan omdat ze zelf niet toerekeningsvatbaar is verklaard. Er is al eens een grote schenking aan haar zoon geweigerd door de rechter.
We willen niet dat onze vader recht heeft op haar erfenis, dit omdat hij mijn grootmoeder lange tijd mentaal heeft mishandeld.
Wanneer er toch een schenking gedaan wordt, krijgt onze vader hiervan een bewijs toegestuurd.

Is er enige mogelijkheid dat één van de kleinkinderen toch nog een volmacht krijgt en dus haar centen kan beheren? Wat doen we best?
Mijn grootmoeder staat volledig achter haar kleinkinderen dus ze voelt zich zelf erg machteloos.

Bij voorbaat dank voor uw advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 25 mei 2011 19:48

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 10 jun 2011 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton

#3 , 25 mei 2011 19:58

De schenkingen zouden gedaan worden om ervoor te zorgen dat vader , die zelf psychiatrisch patiënt is , weinig of niets zal erven van grootmoeder. Dat kan niet en er is idd geen enkele rechter die dat zal toestaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Creatief

#4 , 25 mei 2011 20:58

Inderdaad, Wanton, dat is ook al een reden op zich. Ik durfde dit niet onmiddellijk neerschrijven.

tonylizard
Topic Starter

#5 , 27 mei 2011 15:14

Hartelijk dank voor jullie reacties! Het wordt inderdaad een moeilijke procedure. Ik ga het verhaal op een eerlijke manier bij de vrederechter uit te doeken doen. Wie niet waagt, niet wint..

Creatief

#6 , 27 mei 2011 16:35

Laat je iets horen over de beslissing?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”