Overheveling gas en elektriciteit bij vertrek huurder

Gunseg
Topic Starter

Overheveling gas en elektriciteit bij vertrek huurder

#1 , 25 mei 2011 09:13

Eind april loopt een huurovereenkomst af. De huurder heeft op eigen initiatief de gas en elektriciteit laten overdragen naar de eigenaar zonder deze laatste vooraf in te lichten.
De kontrole van de plaatsbepaling vond ingevolge nalatigheid van de huurder pas 2 weken later plaats. Tijdens deze kontrole werden de meterstanden opgemeten en ondertekend door huurder en eigenaar. Er werd tevens met de huurder overeengekomen dat hij zou zorgen voor een afsluiting van de gas en elektriciteit.

Electrabel heeft ondertussen de eigenaar in een schrijven op de hoogte gebracht dat de eigenaar vanaf 30 april verantwoordelijk is voor het gebruik van gas en elektriciteit.

De eigenaar wijst Electrabel erop wijs dat hij geen bestelling bij Electrabel heeft geplaatst en verzoekt om de meterstanden opgemeten tijdens de overheveling teneinde deze te kunnen verifieren met de meterstanden opgemeten tijdens de kontrole van de plaatsbepaling. Electrabel weigert deze mede te delen daar dit een inbreuk op privacy zou zijn. De eigenaar vind het uiterst ongewoon dat Electrabel hem verantwoordelijk stel voor gas en elektriciteit zonder dat hij hiervoor een expliciete bestelling heeft geplaatst. De eigenaar heeft tevens geen enkel idee van de meterstanden die gehanteerd zullen worden bij de overheveling naar een nieuwe eigenaar. Het pand in casu staat immers te koop en de eigenaar behoeft aldus geen gas en elektricieit. Electrabel stelt een zgn. leegstaand tarief voor met afrekening bij overheveling naar de nieuwe eigenaar. Doch zonder begin meterstanden en zonder bestelling door de eigenaar lijkt me dit onwettig.

Graag jullie advies hoe hier het best op gereageerd moet worden. Dank bij voobaat,
EGWN

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 mei 2011 09:27

Heu... U krijgt die meterstanden niet? Die staan toch standaard op de papieren die u gekregen heeft in verband met de overheveling? Zo ging dit toch in mijn geval: een brief van Electrabel waarop netjes staat dat vanaf die datum ik bij hen onder dat type contract gas en electriciteit koop en "mijn" beginmeterstanden die en die zijn.

Kan je niet gewoon de boel volledig laten afsluiten? Dan krijg je sowieso een afrekening, weet je wat het verbruik in die tussenperiode was, en zo uitrekenen wat de opgegeven meterstanden waren (= huidige meterstanden - verbruik op de afrekening).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lightning

#3 , 25 mei 2011 09:33

Tijdens deze kontrole werden de meterstanden opgemeten en ondertekend door huurder en eigenaar.
Houdt in dat de huidige eigenaar deze meterstanden veiligheidshalve zelf kan doorgeven voor het geval de huurder andere meterstanden zou doorgegeven hebben bij de overdracht. E********l is niet verplicht het verbruik van haar klanten (de meterstanden) mee te delen.
Wat betreft het al of niet bestellen. Bij meterovername moet er een leverancier zijn en E********l is de standaard energieleverancier. Indien u geen energieleverancier wenst moet u de aansluiting laten afsluiten (wat dacht ik niet gratis is).

Reclame

Vandebos

#4 , 25 mei 2011 10:39

Vraag electrabel vriendelijk naar het bewijs dat u de overheveling op uw persoon heeft goedgekeurd, dat u bij gebrek aan een dergelijk bewijs de overeenkomst door de huurder met hen gesloten zonder uw handtekening niet kan aanvaarden. Dat u bij gebrek aan een respons waaruit hetbewijs blijkt dat u een overeenkomst met hen ondertekend heeft deze als niet bestaande beschouwd en klacht zal indienen bij de economische inspectie en de bevoegde ombudsdienst.

Efjoma

#5 , 31 mei 2011 14:39

Heb ook gekozen voor het leegstandtarief van Electrabel. Op hun voorstel vermelden zij wel dat U "binnen de 14 dagen schriftelijk kunt afzien van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief" Hou er rekening mee dat het tarief veel hoger is dan het gewone tarief; dus enkel te gebruiken bij zeer weinig verbruik.

fendtje

#6 , 31 mei 2011 17:25

Eind april loopt een huurovereenkomst af. De huurder heeft op eigen initiatief de gas en elektriciteit laten overdragen naar de eigenaar zonder deze laatste vooraf in te lichten.
De kontrole van de plaatsbepaling vond ingevolge nalatigheid van de huurder pas 2 weken later plaats. Tijdens deze kontrole werden de meterstanden opgemeten en ondertekend door huurder en eigenaar. Er werd tevens met de huurder overeengekomen dat hij zou zorgen voor een afsluiting van de gas en elektriciteit.

Electrabel heeft ondertussen de eigenaar in een schrijven op de hoogte gebracht dat de eigenaar vanaf 30 april verantwoordelijk is voor het gebruik van gas en elektriciteit.

De eigenaar wijst Electrabel erop wijs dat hij geen bestelling bij Electrabel heeft geplaatst en verzoekt om de meterstanden opgemeten tijdens de overheveling teneinde deze te kunnen verifieren met de meterstanden opgemeten tijdens de kontrole van de plaatsbepaling. Electrabel weigert deze mede te delen daar dit een inbreuk op privacy zou zijn. De eigenaar vind het uiterst ongewoon dat Electrabel hem verantwoordelijk stel voor gas en elektriciteit zonder dat hij hiervoor een expliciete bestelling heeft geplaatst. De eigenaar heeft tevens geen enkel idee van de meterstanden die gehanteerd zullen worden bij de overheveling naar een nieuwe eigenaar. Het pand in casu staat immers te koop en de eigenaar behoeft aldus geen gas en elektricieit. Electrabel stelt een zgn. leegstaand tarief voor met afrekening bij overheveling naar de nieuwe eigenaar. Doch zonder begin meterstanden en zonder bestelling door de eigenaar lijkt me dit onwettig.

Graag jullie advies hoe hier het best op gereageerd moet worden. Dank bij voobaat,

vraag elektrabel om uw handtekening.
hebben ze die niet , dan moeten ze zich maar tot de huurder wenden.
punt uit.

en anders de vreg contacteren.

JG1983

#7 , 03 jun 2011 00:59

punt uit.

Electrabel werkt minder en minder met handtekeningen. ik heb het zelfde meegemaakt. ik zit met een schuld aan hen van om en bij de €2000 heb geen idee waar het vandaan komt. en heb nooit iets getekend bij hen omdat ik weet wat voor rippers het zijn

jefke007

#8 , 03 jun 2011 08:30

afsluiten van electriciteit betekent dat zelfs de bel aan je huisdeur niet zal werken om bv potentiele huurders ontvangen, of dat je het gras niet kan afdoen. Als je het water afsluit kan je zelfs niet naar de wc.

Buiten Electrabrol en nog een paar andere kleine maatschappijen, bestaat er onder andere nog de NETBEHEERDER die heel lastig kan doen. Zij stellen zowiezo de eigenaar verantwoordelijk als zij vaststellen dat er energie wordt verbruikt zonder dat er een contract is, en dreigen gewoon met afsluiting als de boeltje volgens HUN regelementering niet dringend in orde wordt gebracht.
In concreto kan dat zelfs betekenen als je samen met de vorige of toekomstige bewoners alles hebt ondertekend en aangevraagd bij een enerigieproducent, maar dat die energieproducent niet alles correct en snel aan de netbeheerder electronisch doorgeeft, dat dan nog de eigenaar voor die slechte communicatie tussen producent en netbeheerder verantwoordelijk is. Heb dat laatste zelf meegemaakt, echt kafkiaanse toestanden.

fendtje

#9 , 03 jun 2011 13:40

punt uit.

Electrabel werkt minder en minder met handtekeningen. ik heb het zelfde meegemaakt. ik zit met een schuld aan hen van om en bij de €2000 heb geen idee waar het vandaan komt. en heb nooit iets getekend bij hen omdat ik weet wat voor rippers het zijn
als uw handtekening niet onder een contract staat , kunt ge ook geen schulden hebben.
weet wel dat hun erkende installateurs er niet voor terug deinzen in uw plaats te tekenen onder mom van
moet de in dienstname kunnen uitvoeren.
en ja als ge zoiets op zijn beloop laat , ontstaan er openstaande rekeningen.
als de vreg of fod economie hun er attent op maakt , kan het blijkbaar wel geregeld worden.

zonder uw eigen handtekening of telefonische opgenomen goedkeuring hebben ze gene poot om op te staan.
alles op zijn beloop laten veronderstelt wel uw goedkeuring.

actie , actie en zo snel mogelijk.

Terug naar “Huren”