toegang naar garage gehinderd

George2
Topic Starter

toegang naar garage gehinderd

#1 , 22 mei 2011 18:31

Op een afgesloten terein met uitsluitend verhuurgarages (verschillende eigenaren), klaagt een van de huurders dat de doorgang naar de door hem gehuurde garage, regelmatig gehinderd wordt door ervoor geparkeerde voertuigen en fietsen. Hij stelt mij hiervoor aansprakelijk en wil de betaling van de huur staken tot ik het probleem oplos. Ben ik hiervoor aansprakelijk en welke wetgeving is hier van toepassing?

Alvast bedankt voor uw antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mei 2011 19:42

Als jij, als eigenaar, een garage te huur aanbied, moet je er ook voor zorgen dat de huurder hier het volle genot van heeft.
Gezien er verschillende eigenaars zijn, zal er waarschijnlijk ook een soort basisakte zijn. Wat zegt die?
Is er een AV ?

Fore

#3 , 22 mei 2011 19:59

Moet de huurder niet eerst langs de vrederechter eer hij de huur kan staken?
Of geld dit enkel voor een woning?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

George2
Topic Starter

#4 , 22 mei 2011 20:16

@malva105, ik kan daar toch niet de ganse dag gaan bijstaan om iedereen weg te jagen die zijn fiets of wagen in de weg zet. Ik woon zelf op ongeveer 1uur autorijden van die garages wat het al helemaal moeilijk maakt .
In de basisakte staat dat de doorgangen altijd vrij moeten blijven, maar dat is net het probleem.

Vandebos

#5 , 22 mei 2011 22:25

Is er een syndicus/beheerder aanwezig?

George2
Topic Starter

#6 , 23 mei 2011 19:02

Neen, geen syndicus/beheerder aanwezig

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 mei 2011 19:50

Is er dan een AV? Zoja, de aanstelling van een beheerder eisen.

George2
Topic Starter

#8 , 23 mei 2011 21:25

De taken van beheerder worden op informele basis uitgevoerd door de eigenaars.
Maar ik denk dat we afwijken van de vraag. Deze was, ben ik als verhuurder aansprakelijk indien de toegang tot een van deze garages gehinderd wordt door andere huurders of derden en welke wetsartikelen zijn hier van toepassing?

Vandebos

#9 , 23 mei 2011 21:49

Aansprakelijk niet direct, u heeft immers geen invloed op de derden in dit probleem. Als u zich helemaal waterdicht wil maken stuurt u een AS naar de eigenaar van de garage waarvan de gebruiker met allerhande voertuigen regelmatig de doorgang blokkeert waarin u hem vraagt dit terstond op te lossen.

George2
Topic Starter

#10 , 23 mei 2011 22:13

Mochten dit altijd voertuigen zijn waarbij ik weet welke garage zij huren zou ik dit kunnen doen.
Maar
- dan leg ik het probleem bij een andere eigenaar, die ook niet altijd ter plaatse is en bovendien hiertegen ook machteloos staat
- soms zijn het gewoon fietsen en dan is het vrijwel onmogelijk uit te maken wie de eigenaars hiervan zijn.
Liefst zou ik dit probleem algemeen behandeld zien zodat dit ook voor andere forumgebruikers bruikbaar is.

roharro
Juridisch actief: Ja

#11 , 23 mei 2011 22:53

Wielklem plaatsen op die voertuigen. Zo hebben wij dat ooit eens met succes opgelost.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

George2
Topic Starter

#12 , 24 mei 2011 05:32

Ja, dat heb ik uit vorige posts ook begrepen. Maar wat dan met fietsen. En dit is slechts een deel van het probleem. Vraag blijft of je als verhuurder ervoor dient op te draaien om de fietsen uit de weg te zetten zodat je huurder ongehinderd toegang heeft tot het gehuurde.
Mijn buikgevoel zegt mij van niet, maar ik weet niet op welke wetgeving ik mij hier kan beroepen.

Mariette

#13 , 24 mei 2011 08:48

Fietsen verstoppen. Briefje met telefoonnummer aanplakken dat ze moeten bellen om de fietsen te vinden.

j.demoor

#14 , 24 mei 2011 09:27

Ik ga ervan uit dat de doorgang naar de verhuurgarages impliciet deel uitmaakt van uw garageovereenkomst.

“Art.1719.De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :...3° De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de huur duurt.Art.1725.De verhuurder is niet verplicht de huurder te vrijwaren voor de stoornis die derden hem door feitelijkheden toebrengen in zijn genot, zonder dat zij overigens beweren enig recht op het verhuurde goed te hebben; onverminderd het recht van de huurder om hen in eigen naam te vervolgen.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“1005.Derden kunnen de huurder storen,zonder daarom de minste aanspraak te maken op het verhuurde goed(art.1725 B.W..B.v.:...de toegang door neerstorten van vuilnis of materieel verhinderen...De huurder mag de derde rechtstreeks aanspreken(bezitsvording,art.1382).“(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,569).

De gedwongen mede-eigendom van het terrein is ofwel onderworpen aan art.577-3 B.W. of behoort aan een vereniging van mede-eigenaars met rechtspersoonlijkheid. Vraag hen de passende STRUCTURELE maatregelen te nemen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

George2
Topic Starter

#15 , 24 mei 2011 21:16

Dat is duidelijk, hier kan ik iets mee doen. Allen bedankt voor uw bijdragen en de de aangereikte informatie.

Terug naar “Huren”