Herinnering betaling van curator (?)

Hubert2725
Topic Starter

Herinnering betaling van curator (?)

#1 , 17 mei 2011 14:42

Onlangs ontvang ik een eerste herinnering van 2 zogezegd onbetaalde facturen van 5 jaar en enkele maanden geleden.

De facturen betreffen een bvba waarvan ik zaakvoerder was maar die intussen ontbonden/vereffend is, ik was tevens de vereffenaar.

Na wat zoekwerk blijkt deze firma onlangs failliet verklaard te zijn, de herinnering tot betaling dateerd van na het failissement. Bij de herinnering wordt geen melding gemaakt van het faillissement of dat deze verzonden is door een curator.

Ik heb het bewijs gevonden van betaling van 1 van de 2 facturen.
Het andere kan ik niet nakijken want ik ontbreek de rekeninguittreksels van die periode, mijn boekhouder is ermee met de noorderzon verdwenen (alsook met een hoop andere documenten).

Het betreft hier enkele 10-tallen euros.
De herinnering is per e-mail verstuurd.

Ik heb geen zin te betalen voor iets wat ik reeds betaald heb hoe klein de som ook is (De slechte service van dit bedrijf heeft mij tevens vele kopzorgen bezorgd indertijd), ik heb enkel het bewijs niet.

Riskeer ik veel als ik voorlopig gewoon niet reageer, beseffende dat de herinnering waarschijnlijk door de curator verstuurd is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 mei 2011 16:07

Waarom zou je niet reageren? Reeds teveel mensen die hier post hebben geplaatst zijn van een koude kermis thuisgekomen, omdat ze niet reageerden, denkende dat ze gelijk hadden. Wat ga je doen als die curator er een deurwaarder opzet, en de kosten plots verdubbelen, verdriedubbelen, vervier..........
Best reageer je met een AS, met "voor de goede orde" een dubbel via gewone post.
Het verdwenen uitreksel kan je nbog altijd opvragen via uw bank, maar dat zal dan wel een paar euro kosten.

Hubert2725
Topic Starter

#3 , 17 mei 2011 22:05

Waarom zou je niet reageren? ...
- Omdat de bvba binnen enkele maanden meer dan 5 jaar definitief ontbonden is
- Omdat ik 1 van de 2 facturen toch betaald heb en het andere factuur meer dan waarschijnlijk ook
- Omdat het niet 1 rekeninguittreksel is dat ik mankeer, maar veel meer.
- Omdat de herinnering verzonden is via e-mail, naar een vroeger mail adres van het bedrijf dat dus mogelijk niet bestaat, ze kunnen bevendien de ontvangst niet bewijzen
- Vanwege de kleine omvang van het bedrag, de curator zal veel beter te doen hebben dan geld verspillen aan een deurwaarder voor mogelijk een klein bedrag te recupereren

Reclame

bartvdv

#4 , 17 mei 2011 23:51

De facturen betreffen een bvba waarvan ik zaakvoerder was maar die intussen ontbonden/vereffend is, ik was tevens de vereffenaar.

Na wat zoekwerk blijkt deze firma onlangs failliet verklaard te zijn, de herinnering tot betaling dateerd van na het failissement. Bij de herinnering wordt geen melding gemaakt van het faillissement of dat deze verzonden is door een curator.
Is dat niet een beetje in tegenspraak?

Hubert2725
Topic Starter

#5 , 18 mei 2011 09:32

Ter verduidelijking:

De bvba die ik vereffend hebt heeft de herinneringen tot betaling ontvangen van een bedrijf dat onlang failliet verklaard is.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 mei 2011 10:44

neem gewoon toch een kontakt op met die curator ipv hier allerlei uitwegen te zoeken. Pak gewoon de telefoon en bel hem, dan zal je waarschijnlijk al meer weten.

weetjijhet?

#7 , 18 mei 2011 15:45

Ik ben niet zeker maar ik dacht dat een factuur na 5 jaar verviel. Als er binnen de 5 jaar geen betaling is geeist moet je ze wettelijk niet meer betalen.
Ik zou zeker wel reageren.
Oude afschriften kunnen steeds opgevraagd worden bij de bank en als je online banking hebt kan je bv bij kbc afschriften opvragen tot 10 jaar terug (gratis).

j.demoor

#8 , 19 mei 2011 10:43

‘De facturen betreffen een bvba’ waarvoor u met uw persoonlijk vermogen niet aansprakelijk bent. Deel uw afzender dit schriftelijk mee.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Hubert2725
Topic Starter

#9 , 20 mei 2011 20:28

‘De facturen betreffen een bvba’ waarvoor u met uw persoonlijk vermogen niet aansprakelijk bent. Deel uw afzender dit schriftelijk mee.
Maar de bvba is vereffend/ontbonden, ik was vereffenaar en dus 5 jaar aansprakelijk.
Bivendien is de verjaartermijn van de facturen (in dit geval registratie domeinnamen) 10 jaar en geen 5.
Of vergis ik mij?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”