Wet tot bevordering berekening onderhoudsbijdragen

stephandr
Topic Starter

Wet tot bevordering berekening onderhoudsbijdragen

#1 , 12 mei 2011 16:18

De wet van 19 maart 2010 tot bevordering van een objectieve berekening van onderhoudsbijdragen heeft het art. 1321 van het Gerechtelijk Wetboek gewijzigd en verplicht de rechter nu om een aantal elementen te vermelden, zoals de aard en het bedrag van de middelen, van elke ouder.

Op dit ogenblik zit ik in kort geding.
Probleem is dat mijn ex weigert om haar exacte inkomsten en uitgaven mee te delen (zoals huurprijs, kinderbijslag, enz....)
Kan de rechter eisen dat zij dit voorlegt ?
Hoe kan hij dan een beslissing nemen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Carapat

#2 , 12 mei 2011 20:47

Niet alleen de rechter kan dit eisen, jouw advocaat kan toch in zijn besluiten die hij neerlegt vragen dat uw ex een kopie van haar huurcontract voorlegt....
Kinderbijslag valt niet over te liegen, deze bedragen zijn gekend en vindbaar op het internet
Loon via loonfiche...

Op de rechtbank zijn ze niet van gister hoor, ze kennen daar de trukken van de foor ook hoor !

Succes

stephandr
Topic Starter

#3 , 13 mei 2011 11:12

Tja, mijn advocaat en ik verzoeken mijn ex er wel om maar die legt niets voor, dus vandaar mijn vraag of de rechter dit kan eisen. Mijn advocaat beweert van niet.
Als de rechter geen bewijzen in handen heeft, kan hij ook geen vonnis nemen, of als hij er wel een neemt, zal dat gebrekkig zijn, waardoor ik waarschijnlijk in beroep zal moeten gaan.

Reclame

Lies Lunders

#4 , 14 mei 2011 15:44

Waarom moet je weten wat haar huurprijs is? Er wordt toch geen rekening gehouden met huur of afbetaling van een huis.
Dat zou gemakkelijk zijn hé, ik ga een hoge lening aan en moet dan geen alimentatie betalen...

Jackrussell

#5 , 14 mei 2011 16:06

Waarom moet je weten wat haar huurprijs is? Er wordt toch geen rekening gehouden met huur of afbetaling van een huis.
Dat zou gemakkelijk zijn hé, ik ga een hoge lening aan en moet dan geen alimentatie betalen...
Er wordt natuurlijk wel gekeken of het redelijk is. Voor het vaststellen van de onderhoudsbijdragen scheelt het nogal of dat zijn ex-vrouw bij haar ouders gratis inwoont of een appartementje huurt voor € 400,00 per maand. Huurt ze met een inkomen van bv. € 1.500,00 een penthouse van € 1.250,00 per maand, dan zal de rechter ook vaststellen dat dat niet redelijk is en dat de ex-man niet geheel hoeft op te draaien voor haar 'zotte kosten'.

stephandr
Topic Starter

#6 , 16 mei 2011 13:13

Dat vind ik ook ! Nochtans steunt de advocaat van mijn ex onder meer daarop om alimentatie te vragen. mevrouw zou hoge huurlasten hebben (heeft onlangs een sociale woning toegewezen gekregen waarvan de huurprijs 500 euro zou bedragen - het contract wordt uiteraard niet voorgelegd - waar door ik door mijn iets hogere loon zware alimentatie zou moeten betalen...Ik ga uit van het principe dat we alle twee werken, dus waarom zou ik als de kinderen de helft van de tijd bij mij zijn, nog eens extra moeten betalen en het zonder kinderbijslag moeten stellen....Dat is, denk ik, "WIN FOR LIFE" dat zij vraagt !!!!

Jackrussell

#7 , 16 mei 2011 13:58

Dat vind ik ook ! Nochtans steunt de advocaat van mijn ex onder meer daarop om alimentatie te vragen. mevrouw zou hoge huurlasten hebben (heeft onlangs een sociale woning toegewezen gekregen waarvan de huurprijs 500 euro zou bedragen - het contract wordt uiteraard niet voorgelegd - waar door ik door mijn iets hogere loon zware alimentatie zou moeten betalen...Ik ga uit van het principe dat we alle twee werken, dus waarom zou ik als de kinderen de helft van de tijd bij mij zijn, nog eens extra moeten betalen en het zonder kinderbijslag moeten stellen....Dat is, denk ik, "WIN FOR LIFE" dat zij vraagt !!!!
Wie beweert, zal moeten bewijzen. Als ze een huur van € 500,00 beweert te hebben, dan moet ze dat bewijzen. Een rechter ziet ook wel in dat dat eenvoudig te bewijzen is door het huurcontract te overleggen. Er is voor haar ook geen enkel (redelijk) argument te bedenken om dat huurcontract niet te overleggen. Geen huurcontract = geen huursom betalen, die stelling zou ik in dit geval opvoeren. Zij krijgt ook de kinderbijslag ter compensatie voor de kosten die gemaakt worden ten behoeve van de kinderen. Dat zou verrekend moeten worden met de door jou te betalen onderhoudsbijdrage. Voor de kinderbijslag kun je wellicht contact opnemen met de instantie die dat uitkeert om zo een afschrift te verkrijgen van de bedragen die ze ontvangt. Het zijn namelijk ook jouw kinderen!

stephandr
Topic Starter

#8 , 16 mei 2011 16:12

Wat de kinderbijslag betreft, kreeg ik het volgende antwoord van de RKW :

"Als gevolg van de privacyregelgeving kunnen dergelijke gegevens enkel meegedeeld worden indien u een bewijs levert van een uitdrukkelijke machtiging van (NAAM MOEDER).
In toepassing van CO1322 kan het kinderbijslagfonds u bijgevolg de exacte kinderbijslagbedragen niet doorgeven."

Carapat

#9 , 16 mei 2011 22:36

Hieronder vind je de bedragen die actueel worden uitbetaald :
http://www.rkw.be/Nl/0to25/howmuchBase.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Ze kan hier niet over liegen.

Betreft de inkomsten , gebruik uw laatste gezamelijk aanslagbiljet, dit geeft toch een idee over haar inkomsten.

Bijtje

#10 , 17 mei 2011 12:27

Kinderbijslag is niet voor iedereen hetzelfde, er is een verschil of ze alleenstaand en al dan niet werkloos is. In dat geval krijgt ze meer kindergeld. Ook wanneer het kind een handicap zou hebben. Maar de formules vind je op het internet en dan kan je berekenen hoeveel kindergeld zij krijgt. Huurgelden zijn vaak tijdelijk, als ze aan mij de huurprijs zouden vragen, zou ik elke drie jaar naar de rechter moeten om een herbereking aan te vragen van de alimentatie. Dat is op zich toch ook absurd ?

Terug naar “Echtscheiding”