Beste forumlezers,
Ik heb vorige week een verkoops-overeenkomst (compromis) getekend voor de aankoop van een woning plus garage.
Het betreft een rijwoning met aanleunende garage.
Boven die garage is er een appartement die zijn inkom (met trap) heeft aan de andere kant van de garage.
De rijwoning alsook het complex appartement/garage behoren momenteel tot dezelfde eigenaar, maar beslaan wel al twee aparte kadaster-percelen.
-> Wat er dus moet gebeuren is een splitsing van het perceel waarop het complex appartement/garage staat in twee aparte percelen.
Hierbij verlenen beide nieuwe percelen dus een soort van erfdienstbaarheid. Als het ware een recht van bovenbouw of zo iets. (vergeef me de foute termen)
Nu staat er in onze compromis een opschortende voorwaarde dat deze splitsing moet gebeuren/mogelijk zijn.
De notaris zal de aanvraag bij de gemeente doen, maar hij was niet zo zeker dat die dit gingen toestaan. Volgens hem ging er een stedenbouwkundige aanvraag moeten gebeuren met architect enzo... en dan moet dit ook nog goedgekeurd worden. In het slechtste geval zouden we de woning niet kunnen kopen met de garage erbij, maar enkel met de garage én het appartement erbij...
Mijn vraag nu; Is het gewoonlijk dat een gemeente dergelijke splitsing afkeurt? Er verandert in feite niets in het straatbeeld en er wordt niks bijgebouwd, is een stedenbouwkundige aanvraag dan wel echt nodig? Is het mogelijk dat we het appartement er moeten bijnemen?
financieel hangt er mij niets boven het hoofd, maar ik zou deze woning toch niet willen missen omdat ik me het appartement niet kan veroorloven...
alvast bedankt voor de reacties