BVBA / echtscheiding

Skippy12
Topic Starter

BVBA / echtscheiding

#1 , 12 mei 2011 18:14

Dag

Mijn echtgenote en ik gaan scheiden . We zijn zonder contract getrouwd

Mijn echtgenote is oprichterster en zaakvoerster van een zaak . een BVBA
Ik heb omdat ik er ook soms in werk 10 % aandelen .
Zij dreigt er nu mee de zaak failliet te laten gaan " Rsz niet meer betalen , leveranciers , en het inkomende geld opzij te zetten voor haar eigen op rekeningen van derden .etc
Ben ik hier dan ook verantwoordelijk voor?
Zo ja wat kan ik er aan doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 mei 2011 18:47

Indien de bvba is opgericht na uw huwelijk met geld dat jullie na het huwelijk hebben vergaard, dan is de bvba voor de helft uw eigendom, onafhankelijk van de aandelenverdeling tussen uzelf en uw echtgenote. Bijgevolg zal een financieel debacle u en uw echtgenote in dezelfde mate treffen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#3 , 14 mei 2011 10:09

Ik ga ervan uit dat u getrouwd bent onder het wettelijk stelsel en zonder huwelijkscontract.

“Art.489ter.Met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van honderd euro tot vijfhonderdduizend euro worden gestraft de in artikel 489 bedoelde personen(o.m. de bestuurders) die met bedrieglijk opzet of met het oogmerk om te schaden :1° een gedeelte van de activa hebben verduisterd of verborgen;2° de boeken of bescheiden bedoeld in hoofdstuk I van de wet van 17 juli 1975 op de boekhouding en de jaarrekening van de ondernemingen, geheel of gedeeltelijk hebben doen verdwijnen; poging tot die wanbedrijven wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot drie jaar en met geldboete van honderd euro tot vijfhonderdduizend euro.Zij die zich aan die wanbedrijven of poging daartoe schuldig hebben gemaakt, kunnen bovendien worden veroordeeld tot ontzetting van rechten overeenkomstig artikel 33.”(8 juni 1867 Strafwetboek).

Zonder uw mededaderschap of medeplichtigheid bent u niet strafrechtelijk verantwoordelijk voor voornoemd misdrijf door uw echtgenote gepleegd.

“Art.1407.Eigen zijn:...de schulden ontstaan uit een strafrechtelijke veroordeling of uit een onrechtmatige daad begaan door een der echtgenoten.”(Burgerlijk Wetboek).

Wat u beiden uit uw bvba toekomt is gemeenschappelijk huwelijksvermogen,onverschillig op welke van beide namen de aandelen staan.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”