product in garantie, reparatie niet mogelijk

deheugden
Topic Starter

product in garantie, reparatie niet mogelijk

#1 , 10 mei 2011 19:11

wij hebben een product(online gekocht bij een groot online warenhuis) welke door haar niet te repareen valt(aldus de reactie via e-mail na de klachtomschrijving. Wij kunnen een terugstoring krijgen van 30 %(product is een dik jaar oud).
Graag jullie reactie over hoe hier mee om te gaan; dat ze het niet kunnen maken, so be it, maar ons geen andere(en natuurlijk precies dezelfde) sturen klinkt mij raar in de ogen. Iemand die mij kan helpen?

dank je.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu

#2 , 10 mei 2011 19:24

In de veronderstelling dat 'wij' een natuurlijk persoon zijn en aldus onder de consumentenbescherming vallen;

De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.

Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3.

In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden.

De consument heeft [vervolgens] het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen:
–indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
–indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.
In afwijking van het eerste lid heeft de consument niet het recht de ontbinding van de overeenkomst te verlangen indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt elke terugbetaling aan de consument verminderd teneinde rekening te houden met het gebruik dat deze van het goed heeft gehad sinds de levering ervan.

deheugden
Topic Starter

#3 , 10 mei 2011 20:38

Dank voor de reacie. Maar na analyse van je opmerking, concludeer ik dat de verkoper indien hij niet wil overgaan tot reparaie of vervanging, mij dus kan afschepen met een vergoeding van ongeveer 30 procent van de aanschafwaarde. Ik kan nergens van hem verlangen dat hij mij een nieuw product opstuurt.

Reclame

Tmespreu

#4 , 10 mei 2011 21:33

Dank voor de reacie. Maar na analyse van je opmerking, concludeer ik dat de verkoper indien hij niet wil overgaan tot reparaie of vervanging, mij dus kan afschepen met een vergoeding van ongeveer 30 procent van de aanschafwaarde. Ik kan nergens van hem verlangen dat hij mij een nieuw product opstuurt.
Zo een conclusie zou ik voorlopig nog niet trekken, bovenstaande informatie zijn enkel de regels die betrekking hebben op uw situatie.
Wat de juiste draagwijdte en toepassing van deze regels betreft is er een diepgaandere analyse nodig..

Ik heb voorlopig enkel een algemene schets voorzien van wat de mogelijkheden zijn die de wet biedt, de concrete toepassing op uw situatie heb ik dus nog niet voorzien..

Turaki

#5 , 10 mei 2011 21:49

Uit de tekst leid ik af dat het product nog wel bruikbaar is, maar het volgens de verkoper 30% minder waard is dan de aankoopprijs door het gebrek?

Tmespreu

#6 , 10 mei 2011 21:49

lees eens dit; http://economie.fgov.be/nl/binaries/Bes ... -98573.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Alles staat er klaar en duidelijk in, normaal gezien zal dit een antwoord zijn op uw vraag.

deheugden
Topic Starter

#7 , 11 mei 2011 14:28

Uit de tekst leid ik af dat het product nog wel bruikbaar is, maar het volgens de verkoper 30% minder waard is dan de aankoopprijs door het gebrek?
Technisch gezien is het wel bruikbaar, maar het defect maak het gebruik een stuk moeilijker; bijna onmogelijk.

Turaki

#8 , 11 mei 2011 19:48

Dan is de schatting van de verkoper van de minwaarde waarschijnlijk fout. Indien het product niet meer op een normale manier voldoet, en herstel of vervanging geen optie zijn, lijkt ontbinding van de koop de enige mogelijke optie.

Terug naar “Consumenten Koop”