Verhuurder betrad ons huis zonder sleutel (!)

Lot80
Topic Starter

Verhuurder betrad ons huis zonder sleutel (!)

#1 , 04 mei 2011 11:22

Om 'n lang verhaal kort te maken:

Wij gingen verhuizen eind april, maar de huisbaas wilde het vorige huis niet beïndigen omdat de opzeg-periode nog loopt tot eind juni.
Wij zijn dus effectied verhuisd 26 april, huis staat quasi leeg. Wel hebben we een AS gestuurd naar de eigenaars gezien het huis, door ontbreken van sloten, achteraan onmogelijk kon volledig afgesloten worden, en wij hiervoor dus niet aansprakelijk kunnen worden gesteld.

Bon, gisteren, exact 1 week na onze verhuis, rij ik naar ons oude huis om nog wat prullen op te halen, en wat blijkt? De eigenaar (of eigenaars, het is een ouderlijk huis en ze zijn met 7 kinderen), zijn bij onze afwezigheid binnen geweest ZONDER sleutel (want wij hebben van in den beginne nieuwe sloten gestoken)!
Ze hebben dus de weg gevolgd die we aangegeven hadden die niet volledig afgesloten kon worden (via hondekot omhoogkruipen door gat in de plafond, dan kom je op zolder en zo kan je doorlopen naar bureau en het ganse huis)

Hoe we weten dat er iemand binnen was?
- de post lag netjes op een stapeltje aan de deurmat binnen in de gang
- de tussendeur van de keuken naar de veranda was gesloten (en wij hebben daar nooit een sleutel van gehad, we wisten niet eens dat die bestond. Dit was vroeger een deur dat zij sloten, want op de oude buitendeur van de veranda zat al helemaal geen slot, wij hebben die dan geplaatst)
- de kachel, die wij niet gebruikten gedurende de periode dat wij daar woonden maar die wij netjes terug aangesloten hadden, was losgekoppeld
-op de tweede kachel (die in de speelkamer stond, en niet gebruikt werd) plakte karton voor het glas omdat 't niet zou sneuvelen door de kids, en dat was losgemaakt.
- de hoofdwaterkraan was toegedraaid in de kelder

Inbrekers waren het dus niet, want er stond nog een vaatwas en een electrisch kookfornuis, en dat staat er nog.

We hebben al geruime tijd problemen met de eigenaars, we hebben het immo dat als contactpersoon werkt tss ons, want anders verkrijgen we geen reactie van hen.
Ik belde die mensen van het immo op deze ochtend met dit nieuws, voor hen is dit ook de eerste maal dat ze dit tegenkomen, en ze gingen overleggen over hoe we hierop best kunnen reageren.
Ons kunnen ze niets verwijten, wij hadden netjes begin deze maand onze huur betaald.

Wie kan ons helpen? Wat kan, wat kan niet?
Hoe reageren we hier best op?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 04 mei 2011 11:55

Je kan klacht neerleggen bij de lokale politie wegens huisvredebreuk. Het probleem is de bewijslast. Normaal gesproken had je hen trouwens ter plaatse onmiddellijk moeten opbellen. Nu vrees ik dat dit zonder gevolg zal blijven.

Je hebt hier duidelijk te doen met het soort eigenaars die denken dat het hun eigendom is en daarom te pas en te onpas hun woning mogen betreden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Lot80
Topic Starter

#3 , 04 mei 2011 12:47

Idd, het zijn eigenaars die denken alleen rechten te hebben en geen plichten.
Ik had hier eerder al 'ns een topic geopend, omdat wij graag wilden afsluiten bij onze verhuis 26 april, maar wel bereid waren om 2 maand opzeg te betalen, hetgeen ze natuurlijk direct van tafel geveegd hebben. Waarom? Daarom. "Omdat ik het zeg".
Nu zijn wij verhuisd voor het werk, omdat de afstand te lang en te groot werd, en nu moeten we door hun beslissing nog vaak terugrijden om gans die (verouderde) boel, huis van 1954, en de laatste 4j geen groot onderhoud gehad door hen, te onderhouden.

Ze wilden dus niet afsluiten eind april, maar zitten wel achter ons gat in ons huis, vandaar dat ik echt iets wil ondernemen!

Reclame

JohnD

#4 , 04 mei 2011 15:14

Dus ze komen en zitten echt nog in uw huis ? Hebt u al klacht neergelegd bij de politie ? In het geval die niets doen zou ik persoonlijk daar wel een mouw aan aanpassen. Ken je iemand die daar in de buurt wel even wil zorgen voor een reeele aanvaring zoals je blijkt gehad te hebben. Dus iemand die bvb af en toe een kijkje mag komen nemen in je woning en als hij daar dan iemand aantreft (die eigenaar bvb), hij die manu militari als fysiek bewijs vasthoud totdat de politie aankomt ? Wel zorgen voor een schriftelijke toestemming dat die persoon in uw woning mag.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 mei 2011 16:04

Ze hebben dus de weg gevolgd die we aangegeven hadden die niet volledig afgesloten kon worden (via hondekot omhoogkruipen door gat in de plafond, dan kom je op zolder en zo kan je doorlopen naar bureau en het ganse huis)
Als ik het dus goed voor heb, hebben jullie al die tijd in een huis gewoond waar zomaar iedereen (die de doorgang wist) naar binnen kon? Mogelijks is de eigenaar, of anderen, vroeger al bij u binnen geweest.
Is er geen wettelijke verplichting die u verplicht uw woning af te sluiten?.
Als je klacht zou neerleggen zou dit nog tegen u kunnen gebruikt worden.

Lot80
Topic Starter

#6 , 04 mei 2011 16:16

Ik vermoed dat als die verplichting er is, dat die dan ten laste komt van de verhuurder ipv de huurder.

Toen wij er woonden, was dat gat gedicht doordat we er een kleerkast dat we daar niet konden gebruiken los overgelegd hebben (lossen platen)
Nu we verhuisd zijn is die kleerkast mee, en gebruiken we deze terug.

Lot80
Topic Starter

#7 , 04 mei 2011 16:19

+ er zat een hond in dat hondekot he :-)

Lot80
Topic Starter

#8 , 10 mei 2011 14:27

De laatste ontwikkelingen:

Ik heb toen dit gebeurde geen aangifte gedaan of geen politie ter plaatse gehaald, omdat ik dacht dat we toch weinig harde bewijzen hadden tegen hem.

Nu heb ik toen ik daar wegging vorige week alles afgesloten, en terug overal kleine dingetjes aangebracht zodat ik kon zien of hij nog steeds binnenkomt.
Gisteren ben ik terug naar het huis geweest, en zoals ik al kon raden... hij is terug binnen geweest!
Het huis is nog van ons tot eind juni, en nu wil ik toch wel actie!!
Wat kan ik doen? Iemand enig advies? Kan ik hem 'in de val lokken'?

Fore

#9 , 10 mei 2011 14:42

Je kunt altijd een camera hangen
heb je bewijs

voorlopig klacht indienen tegen onbekenden
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Lot80
Topic Starter

#10 , 10 mei 2011 15:00

We willen gewoon iets achter handen hebben voor de afsluiting, want we voorzien toch wel problemen.
Maar hoe begin je eraan? Je kan toch moeilijk met de politie 'een val' maken ervoor, ik vind dat zo verregaand.

Vandebos

#11 , 10 mei 2011 15:16

Leg opnieuw een zware obstructie op dat gat....

Vandebos

#12 , 10 mei 2011 15:26

Of stuur de verhuurder een as waarin u hem meedeelt dat u heeft geconstateerd dat er zich derden illegaal toegang verschaffen tot het gebouw, dat u de politie heeft verwittigd en deze zijn afgestapt voor een sporenonderzoek, dat het mogelijk is dat de politie hem in de nabije toekomst zal uitnodigen voor een verhoor en eventuele afname van vingerafdrukken voor eleminatiedoeleinden.

Met vriendelijke groeten uiteraard...

JohnD

#13 , 10 mei 2011 15:34

Ik vind dat zo verregaand.
Sommige verhuurders verstaan enkel verregaande acties omdat ze nog altijd denken dat het hun woning is en daarom vrij binnen en buiten kunnen. Jij als huurder moet er iets voor over hebben natuurlijk om die verhuurder op zijn plicht te wijzen, maar vooral op zijn beperkingen. Ik weet echter slechts een ding voor 100%, althans wat mij betreft: met alle Chineze maar ... enz.. en ik neem aan dat ik daar geen tekeningetje moet bij maken.

Lot80
Topic Starter

#14 , 19 mei 2011 17:12

En hier zijn we weer...

We hebben het slim gespeeld, en hebben de broers en zussen aangesproken van de contactpersoon (verhuurder). Onze contactpersoon is de moeilijkste van de 6, dus zijn we bij de rest gaan aankloppen, zonder momenteel een woord te reppen over de inbraak, en 2 waren alvast akkoord met een vroegtijdige afsluiting (onze contactpersoon wou dit laten doorlopen tot eind juni, de volledige termijn dus). Ik vermoed dat er wel wat discussie zal geweest zijn, nuja, het gaat nu in elk geval door.
Alles staat nu vast en er zal maandagavond afgesloten worden, evenals de eind-plaatsbeschrijving.
Ik heb bij de politie een melding gemaakt van de klacht, met registratienummer, want indien ik echt klacht zou neerleggen gaat dit direct door naar het parket en dit wilen we nog even uitstellen..
We hopen dat de eigenaar maandag de volledige borg vrijgeeft, en niet moeilijk gaat doen. Indien het toch discussie is, halen wij onze melding van de klacht boven.
Indien de klacht doorgegeven zal worden, zal hij toch wel beschuldigd worden, want zijn broer heeft zijn mond voorbijgepraat aan derden (het immo-kantoor) en gezegd: als zij er maandag uitwillen, wanneer doen ze het overige gerief uit de garage en de kelder? Deze zijn natuurlijk niet zichtbaar van buiten, dus bij deze bevestigt hij dat ze binnen zijn geweest.
Wij hebben alles opgevolgd en weten zeker dat ze minimum 4x binnen geweest zijn zonder sleuter, dus inbraak.

Kunnen we nog iets meer doen, iemand nog tips zodat hij er zich niet vanonder kan praten?

Lot80
Topic Starter

#15 , 19 mei 2011 17:14

Wat ik nog vergat te vermelden:
We vragen maandag niet enkel de vrijgave vd borg, maar ook de kwijtschelding van de huur van de maand juni.

Terug naar “Huren”