Beroep bij de vrederechter: termijn vanaf wanneer?

Rondrt
Topic Starter

Beroep bij de vrederechter: termijn vanaf wanneer?

#1 , 28 apr 2011 14:29

Goedemiddag allemaal,

Ik heb een zaak aangespannen bij de vrederechter. De uitspraak was anderhalve week geleden. Het vredegerecht heeft de uitspraak verzonden naar mijn advocaat. Die zegt nog niets ontvangen te hebben.

Ik zit in mijn hoofd met de 'je moet in beroep gaan binnen een maand na de uitspraak'. Mijn advocaat, die haast had, zei dat die termijn pas gaat lopen 'als de uitspraak betekend is' en moest daarna weg. De mevrouw bij het Vredegerecht zei hetzelfde: 'de kennisgeving die wij stuurden naar beide advocaten is ook niet meer dan dat, een kennisgeving. De uitspraak moet eerst nog betekend worden'. En van haar moest ik de rest maar aan mijn advocaat vragen - die weg moest...:D

Nu, wat houdt dit 'betekenen' dan in? Want ik wil zeker zijn dat er door wat voor reden dan ook de termijn verstrijkt en ik niet meer in beroep kan gaan.

Hier:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=13461" onclick="window.open(this.href);return false;

Staat namelijk dat iets wat gewoon met de post gestuurd is ook al een 'betekenis van het vonnis is', hetgeen strijdig is met de uitleg van mijn advocaat en met de uitleg van de Vredegerechtmevrouw.

Kan iemand mij helpen?

Alvast zeer bedankt voor het antwoord,

Groeten,

Ron

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 28 apr 2011 14:59

Klopt. Betekenen wil zeggen dat er een DW aan huis komt en u het vonnis overhandigd. Bent u niet thuis steekt hij het in uw bus. U kan ook zelf naar het vredegerecht gaan en een kopij van het vonnis vragen, waarmee u dan naar uw advocaat stapt. En hou de termijn van 30 dagen in het oog. Geen dag langer heeft uw advocaat om in beroep te gaan. En in beroep gaan tussen haakjes doe je best via een advocaat, een goede.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Rondrt
Topic Starter

#3 , 01 mei 2011 18:53

Klopt. Betekenen wil zeggen dat er een DW aan huis komt en u het vonnis overhandigd. Bent u niet thuis steekt hij het in uw bus. U kan ook zelf naar het vredegerecht gaan en een kopij van het vonnis vragen, waarmee u dan naar uw advocaat stapt. En hou de termijn van 30 dagen in het oog. Geen dag langer heeft uw advocaat om in beroep te gaan. En in beroep gaan tussen haakjes doe je best via een advocaat, een goede.
Bedankt John.

Het punt is nu juist of het verzenden van de uitspraak door het Vredegerecht naar mijn advocaat geldt als een betekenen, of niet. Ofwel: of na het met de gewone post (niet eens aangetekend) verzenden van die brief met de uitspraak er ook nog een deurwaarder langskomt die een en ander officieel betekent. Dit is van belang omdat pas vanaf het moment van betekenen de termijn voor het bezwaar begint te lopen.

Nu, mijn advocaat zegt dus dat het vonnis eerst betekend moet worden alvorens er een beroep aangetekend hoeft te worden. (Zie ook hier, via google: http://www.advocatenkantoor-mattijs.be/ ... edure.html" onclick="window.open(this.href);return false;).

Anderzijds heb ik eerder eens een klein factuurgeschil gehad, dat is voor de vrederechter gekomen, die stuurt met de post zijn vonnis en ik heb nooit een deurwaarder gezien die dat 'kwam betekenen'.

Dus ergens klopt er iets niet.

Reclame

float

#4 , 01 mei 2011 19:04

Betekenen is de gebeurtenis waarbij de eisende/verwerende partij de uitspraak door middel van een gerechtsdeurwaarder laat aankomen bij de verwerende/eisende partij.
Het louter opsturen van de uitspraak door de rechtbank naar een van de partijen is geen betekening. Dit is een gewone toepassing van art. 792 Ger.W.:
"Binnen acht dagen na de uitspraak van het vonnis zendt de griffier bij gewone brief een niet ondertekend afschrift van het vonnis, aan elke partij, of, in voorkomend geval, aan hun advocaten.
In afwijking van het vorige lid, voor de zaken opgesomd in artikel 704, § 2, alsook inzake adoptie brengt de griffier binnen de acht dagen bij gerechtsbrief het vonnis ter kennis van de partijen.
Op straffe van nietigheid vermeldt deze kennisgeving de rechtsmiddelen, de termijn binnen welke dit verhaal moet worden ingesteld evenals de benaming en het adres van de rechtsmacht die bevoegd is om er kennis van te nemen.) <W 1993-01-12/34, art. 20, 021; Inwerkingtreding : 1993-03-01>
In de gevallen, bepaald in het tweede lid, zendt de griffier een niet-ondertekend afschrift van het vonnis, in voorkomend geval, aan de advocaten van de partijen of aan de afgevaardigden bedoeld in artikel 728, § 3."

Rondrt
Topic Starter

#5 , 10 mei 2011 12:30

Betekenen is de gebeurtenis waarbij de eisende/verwerende partij de uitspraak door middel van een gerechtsdeurwaarder laat aankomen bij de verwerende/eisende partij.
Het louter opsturen van de uitspraak door de rechtbank naar een van de partijen is geen betekening. Dit is een gewone toepassing van art. 792 Ger.W.:
"Binnen acht dagen na de uitspraak van het vonnis zendt de griffier bij gewone brief een niet ondertekend afschrift van het vonnis, aan elke partij, of, in voorkomend geval, aan hun advocaten.
In afwijking van het vorige lid, voor de zaken opgesomd in artikel 704, § 2, alsook inzake adoptie brengt de griffier binnen de acht dagen bij gerechtsbrief het vonnis ter kennis van de partijen.
Op straffe van nietigheid vermeldt deze kennisgeving de rechtsmiddelen, de termijn binnen welke dit verhaal moet worden ingesteld evenals de benaming en het adres van de rechtsmacht die bevoegd is om er kennis van te nemen.) <W 1993-01-12/34, art. 20, 021; Inwerkingtreding : 1993-03-01>
In de gevallen, bepaald in het tweede lid, zendt de griffier een niet-ondertekend afschrift van het vonnis, in voorkomend geval, aan de advocaten van de partijen of aan de afgevaardigden bedoeld in artikel 728, § 3."
Zeer bedankt voor je antwoord, Float :D

Stel nu dat ik zelf een kopietje van de uitspraak (die ik dus nog steeds niet heb) ophaal bij het vredegerecht, zou dat nog iets veranderen aan het starten van de beroepstermijn? Je zou, op grond van het bovenstaande, verwachten van niet, maar: mijn advocaat wist het niet zeker en moest het na gaan zoeken(...)

JohnD

#6 , 10 mei 2011 13:54

Ik maak me zorgen over het feit dat een advocaat zoiets niet "juist" weet.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

float

#7 , 11 mei 2011 13:31

Zeer bedankt voor je antwoord, Float :D

Stel nu dat ik zelf een kopietje van de uitspraak (die ik dus nog steeds niet heb) ophaal bij het vredegerecht, zou dat nog iets veranderen aan het starten van de beroepstermijn? Je zou, op grond van het bovenstaande, verwachten van niet, maar: mijn advocaat wist het niet zeker en moest het na gaan zoeken(...)
Neen :-)

Terug naar “Andere”