partner vraagt geld voor gepresteerde uren aan huis

jogerhan
Topic Starter

partner vraagt geld voor gepresteerde uren aan huis

#1 , 09 mei 2011 23:02

ik ben 4 jaar samen met mijn partner geweest. In die 4 jaar heb ik gebouwd waar mijn partner ook tijd/werk heeft ingestoken.
wij hebben geen samenwoning contract, gehuwd, enz. Alles staat op mijn naam. Van bouw grond tot afwerking. Dus inbreng partner 0 euro. Enigst inbreng is tijd/ werk. Wij zijn sinds kort uit elkaar en nu eist de partner 24000 euro voor gepresteerde uren/werk.
Kan dit zo maar? mocht hij dit voor een rechtbank brengen kan hij dit winnen?
Als we toch iets op papier zetten is dit dan niet Zwart geld?

kan mij iemand helpen a u b
Vriendelijk bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 10 mei 2011 11:12

Art. 1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.

gerechtelijk wetboek Artikel 870 Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.

als uw ex-partner beweerd iets gedaan te hebben voor u, waarvoor hij nu geld eist dan moet er wel een overeenkomst zijn, zeker voor een bedrag van €24.000.

als hij niet aan bovenstaande artikels kan voldoen dan zal hij op gerechtelijk gebied ook niet veel kans hebben

Creatief

#3 , 10 mei 2011 11:46

Is deze partner wel aan het verbintenisrecht verbonden?
Hij heeft een meerwaarde gecreëerd aan de woning en kan dus bijgevolg een vergoeding vragen. Hij moet wel kunnen bewijzen dat hij die meerwaarde heeft gepresteerd.

@ TS
Vind je het niet logisch dat hij vergoed wordt voor zijn zweet en arbeid?

Reclame

Drone

#4 , 10 mei 2011 12:18

het is niet de eerste keer dat het verhaal van "ex-partner vraagt geld na breuk voor 'werken' x y & z" hier passeert

het is de ex-partner die ( in dit geval ) €24.000 voor "geleverde werkuren" eist.

de ex-partner zal niet anders kunnen doen dan deze gedetailleerd te bewijzen, doch als er niets op papier is gezet is het woord tegen woord en wie presteert er nu op zen eentje voor €24.000 aan werkuren?

Joeri_J

#5 , 10 mei 2011 12:28

20€/u = 1200u = 150 d (aan 8u) . Op 4 jaar (1460dagen) tijd dus. (1 dag op 9)
Is dus best een haalbare kaart.

Ik heb 3jaar verbouwd, bijna elk weekend bezig, 's avonds ook, elke verlof periode, ik zit serieus boven de 1200u gewerkt hoor...

Hangt allemaal af hoeveel hij effectief gedaan heeft,

aangezien hij 24.000€ durft vragen veronderstel ik dat het ook niet om klein beetje 'werk' zal zijn?

Creatief

#6 , 10 mei 2011 12:36

En hij heeft een méérwaarde gecreëerd!
Persoonlijk vind ik dit ook een haalbare kaart. Het zou niet goed zijn indien hij hiervoor niet vergoed zou worden.
Laat het werk maar eens uitvoeren door een erkend vakman! Je bent méér geld kwijt!

bartvdv

#7 , 10 mei 2011 12:55

@creatief: Dan moet je misschien ook de was en de plas gaan aanrekenen: koken, kuisen, wassen,(gratis?) kost en inwoon, internet, telefoon, ...

Creatief

#8 , 10 mei 2011 13:25

@bartvdv
Deze klusjes gaven geen meerwaarde aan de woning!
Ik vind het niet meer dan normaal dat die vriend vergoed wordt voor zijn werk. Zo kan je wel een volgende vriend binnenhalen, die de woning volledig op en top afwerkt ... allemaal gratis? Fijn voor de grondbezitter, maar niet leuk voor de andere partij.

bartvdv

#9 , 10 mei 2011 14:22

Hij is toch vergoed in natura; zelfs al heeft hij niets gedaan, dan nog zou de waarde van het huis gestegen zijn. Ik denk dat je het verschil moet maken tussen de minderuitgaven die de man heeft gehad (geen huur, talrijke andere (lichamelijke) voordelen) en de werken die hij heeft uitgevoerd. Gaat hij die vergoeding dan ook aangeven in zijn belastingaangifte? En hoe zit het dan met de btw... gratis mag je je laten bijstaan tijdens verbouwingen. En ja, dat zijn nu eenmaal de risico's van samenwonen zonder contract/afspraken.

Creatief

#10 , 10 mei 2011 14:30

In dat opzicht heb je gelijk, bartvdv.

jogerhan
Topic Starter

#11 , 10 mei 2011 20:42

Eerst en vooral bedankt voor de vele reacties.
Het is inderdaad zo dat de was, plas enz voor mij was + eerst heb ik mijn ex- partner geholpen met het afwerken/ bouwen van zijn hij,
Alles bij elkaar is dit geen nul operatie ( maar dan had in beter geld gevraagt voor was en plas) maar zeker en vast geen 24000 €. Maar goed ik wil hem een klein deel betalen maar is dit dan geen zwart geld?
Hoe kan hij dit eigenlijk allemaal bewijzen? Niets staat op papier! Foto's buren ?

Drone

#12 , 10 mei 2011 21:34

bewijzen zal hij zo goed als niet kunnen

in augustus verhuist mijn broer naar zijn huis, ik kan dan ook zonder enige afspraak 4 jaar later afkomen met: "ge moet mij nog €24.000 voor het helpen en werkzaamheden in/aan uw huis"

zoals ge zelf wel zult begrijpen, zoiets zal ook niet echt bij de rechter pakken.

foto's van eventuele werkzaamheden door uw ex zijn naar mijn mening nog geen voldoende bewijs om een bedrag van €24.000 te eisen, hij had maar een gedetailleerde nota moeten maken van de geleverde "diensten"

Terug naar “Echtscheiding”