Hallo iedereen,
Graag had ik geweten of mijn profiel zou passen in een eenmanszaak. Het internet staat vol van informatie hierover, maar helaas zijn ze ook vaak tegensprekend. Ik hoop hier wat verder te geraken.
Ik ben een jong persoon (24) en sta voorlopig beschreven als niet werkzoekende. Ik doe freelance opdrachten via een payrollsysteem (soort interimkantoor voor freelance activiteiten). Hierdoor verlies ik echter een groter deel van m'n inkomsten door ondermeer een commissie voor het kantoor. Mijn activiteiten zijn heel divers. Ik regisseer vaak (bedrijfsfilms, videoclips, etc) en ben actief in de fotografie (grootste bezigheid, vooral vrij werk en commercieel werk). Dit vul ik aan met koerierwerk (freelance ook) en roadiewerk in muzieklandschappen (ook betaling via dat payrollsysteem)
Het is niet dat ik heel veel werk heb en een grootverdiener aan het worden ben, maar het begint wel de moeite te worden om me af te wenden van dat payrollsysteem om toch wel iets meer over te houden aan m'n opdrachten. Alleen zijn er ook wat bedenkingen:
Als zelfstandige zou ik zeker niet genoeg verdienen om rond te komen. Dat weet ik nu al. Zelfstandige in bijberoep is geen optie, want, inderdaad, ik heb geen hoofdberoep. Automatisch dacht ik dan aan een eenmanszaak. Mijn inkomsten zijn enorm periodegericht en mede door m'n vrij werk kan het soms gebeuren dat ik 3 weken weg ben zonder enige vorm van inkomsten. Dat is geen probleem voor mij, aangezien ik goedkoop en met de liefste mensen ter wereld leef, maar dat zou wel een probleem zijn mocht ik zelfstandige zijn. Als ik het goed begrijp is dat voor een eenmanszaak een heel pak minder erg, buiten het feit dat je dan als eigenaar ervan ook geen inkomsten ontvangt.
Het is moeilijk om een bedrag op m'n inkomsten te kleven, er zijn maanden waar ik (zonder btw) aan 1500 EUR zit, er zijn maanden waar het soms maar 200 EUR is.
Bovendien hoorde ik dat je bij een eenmanszaak gemakkelijk de sociale bijdrage op je huidige inkomsten kan berekenen, iets wat als zelfstandige niet mogelijk is gedurende de eerste jaren (of zit ik helemaal fout?). Dat zou in mijn geval een perfecte situatie zijn en met de huidige kennis die ik heb, lijkt het me een enorm goed idee om met een eenmanszaak te starten. Maar is dat ook zo?
Alvast heel erg bedankt voor de hulp,
M.