eenmanszaak goed idee?

MartinPo
Topic Starter

eenmanszaak goed idee?

#1 , 06 mei 2011 20:18

Hallo iedereen,

Graag had ik geweten of mijn profiel zou passen in een eenmanszaak. Het internet staat vol van informatie hierover, maar helaas zijn ze ook vaak tegensprekend. Ik hoop hier wat verder te geraken.

Ik ben een jong persoon (24) en sta voorlopig beschreven als niet werkzoekende. Ik doe freelance opdrachten via een payrollsysteem (soort interimkantoor voor freelance activiteiten). Hierdoor verlies ik echter een groter deel van m'n inkomsten door ondermeer een commissie voor het kantoor. Mijn activiteiten zijn heel divers. Ik regisseer vaak (bedrijfsfilms, videoclips, etc) en ben actief in de fotografie (grootste bezigheid, vooral vrij werk en commercieel werk). Dit vul ik aan met koerierwerk (freelance ook) en roadiewerk in muzieklandschappen (ook betaling via dat payrollsysteem)

Het is niet dat ik heel veel werk heb en een grootverdiener aan het worden ben, maar het begint wel de moeite te worden om me af te wenden van dat payrollsysteem om toch wel iets meer over te houden aan m'n opdrachten. Alleen zijn er ook wat bedenkingen:

Als zelfstandige zou ik zeker niet genoeg verdienen om rond te komen. Dat weet ik nu al. Zelfstandige in bijberoep is geen optie, want, inderdaad, ik heb geen hoofdberoep. Automatisch dacht ik dan aan een eenmanszaak. Mijn inkomsten zijn enorm periodegericht en mede door m'n vrij werk kan het soms gebeuren dat ik 3 weken weg ben zonder enige vorm van inkomsten. Dat is geen probleem voor mij, aangezien ik goedkoop en met de liefste mensen ter wereld leef, maar dat zou wel een probleem zijn mocht ik zelfstandige zijn. Als ik het goed begrijp is dat voor een eenmanszaak een heel pak minder erg, buiten het feit dat je dan als eigenaar ervan ook geen inkomsten ontvangt.

Het is moeilijk om een bedrag op m'n inkomsten te kleven, er zijn maanden waar ik (zonder btw) aan 1500 EUR zit, er zijn maanden waar het soms maar 200 EUR is.

Bovendien hoorde ik dat je bij een eenmanszaak gemakkelijk de sociale bijdrage op je huidige inkomsten kan berekenen, iets wat als zelfstandige niet mogelijk is gedurende de eerste jaren (of zit ik helemaal fout?). Dat zou in mijn geval een perfecte situatie zijn en met de huidige kennis die ik heb, lijkt het me een enorm goed idee om met een eenmanszaak te starten. Maar is dat ook zo?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp,
M.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
westhoek

#2 , 07 mei 2011 02:52

Een eenmanszaak is hetzelfde als zelfstandige. Met andere woorden, al wat je verdient zal je aangeven, en daarop worden dan de SZ berekend. De eerste 3 jaar betaal je een forfait, vanaf het derde betaal je het verschil op het eerste jaar enzo verder. Om je een voorbeeld te geven, dit jaar btaal ik het verschil op het eerste jaar en dat is ong. een 55OO euro. Mijn boekhoudster had dit al berekend, dus ik wist waar aan toe. Om dit onder controle te houden kan je een vennootschap maken en jezelf een loon uitkeren. Een vennootschap is fiscaal altijd wel interessanter, doch mag die keuze niet altijd fiscaal zijn. Voorlopig behoud ik mijn eenmanszaak.
Je kan dus perfect berekenen of laten berekenen hoeveel belastingen je moet betalen.
Het starten van een eenmanszaak is een goed idee als je geen zware leningen moet aangaan. Zo te zien ben je in mijn geval, en kan je meteen starten. Op een halve dag is dat geregeld. Vergeet niet dat je bij een vennootschap ook belastingen moet betalen (en zwaardere, kostelijke boekhouding), en ook op je inkomsten. Bij een echt kleine onderneming maakt het niet zoveel uit. Laat de cafépraat maar voor wat ze is. Bij een grotere, en zeker als je werkt met personeel plus, zoals gezegd, en eventuele leningen is een vennootschap aangewezen.
Doch zo te lezen,s tart je rustig met een eensmanszaak, ook als je ev. wil stoppen, is dat een goede keuze. En je bent zo te lezen ben je verstandig genoeg om een en ander onder controle te kunnen houden en op te volgen.
Veel succes nog met de zaken.

hanse

#3 , 08 mei 2011 10:44

Beste,

als je zelfstandig zou gaan zou ik ook zeker starten als éénmanszaak, gezien je omzet is er geen belastingsvoordeel en de kosten zijn veel beperkter. Gezien je activiteit is het dragen van hoofdelijke aansprakelijkheid inzake schulden ook niet zo'n probleem. De eerste 3 jaren kan je inderdaad opteren om inzake sociale bijdragen de minimumbijdrage te betalen. De minimumbijdrage van +/- 650 euro per kwartaal zal je definitieve bijdrage worden (je krijgt geen vermeerdering) als je inkomen (omzet-kosten) ongeveer 12.000 euro bedraagt. Als ik de door jouw opgesomde bededragen lees zal je ook rond deze winst op jaarbasis komen.
Om te starten als eenmanszaak ga dit inderdaad erg snel en kost het je 77 euro die je ook kan aftrekken van je inkomen.
Moest je nog vragen hebben mag je die steeds stellen.
Boekhouder hans

Reclame

thke

#4 , 12 mei 2011 22:31

Even aan dit topic aanpikken als dit mag...

In augustus (31/08) is mijn opleiding als arts afgelopen. Voorlopig heb ik een soort bediendecontract en doet zich geen probleem voor.

Op 01/09 begin ik dus als zelfstandige. Ik heb het geluk onmiddellijk in een goeddraaiende praktijk terecht te komen, inkomsten + 100.000 bruto op jaarbasis. Weliswaar moeten hier nog heel wat kosten vanaf (materiaal, locatie, ...).

De vraag die ik me nu stel is de volgende: probeer ik onmiddellijk als ebvba te starten (onder vennootschapsbelasting) of is het beter eerst een tijdje als zelfstandige te werken (dus alles in personenbelasting). Misschien ook interessant is het feit dat er binnen de 5jaar na start (kan ook korter zijn) een bouwgrond + praktijkgebouw zal gezet worden (dus vanaf dan best sowieso met een bvba werken).

Alvast bedankt!

westhoek

#5 , 13 mei 2011 01:26

Moest ik van u zijn, meteen starten met een EVBA, voor dit jaar zal het nog wel meevallen als eenmanszaak (4 maanden), maar met inkomsten van 100.000 € ga je je blauw betalen aan belastingen als eenmanszaak.

Een zéér interessante these is deze van Ooms Martine : https://doks.khleuven.be/doks/do/files/ ... 1a97b80069" onclick="window.open(this.href);return false;

hanse

#6 , 13 mei 2011 14:27

Beste,

ik ben het met westhoek eens want als u garantie heeft gedurende verscheidene jaren van dit inkomen zou u toch later een bvba oprichten. Door een vennootschap kan je buiten op belastingen ook op sociale bijdragen besparen en een ruimere pensioenvorming doen.

thke

#7 , 14 mei 2011 16:32

Alvast zeer bedankt voor de antwoorden, ik heb tevens ook het werk van Martine Ooms doorgenomen, interessant!

Best onmiddellijk starten dus als ebvba. Heeft iemand van jullie nog wat goede websites, boeken oid omtrent deze materie?
Eerst nog wat informatie opdoen en dan nog een goede boekhouder vinden...

Dank!

westhoek

#8 , 15 mei 2011 00:25

Unizo, ook veel informatie te vinden via de sociale kassen, bijv. Zenito.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”