1e geval:
Op weg naar mijn werk kom ik enkele voorrang van rechts wegen tegen.
Meestal vertraag ik wel op deze kruispunten.
Maar op één van de rechtse zijwegen zijn ze al een hele tijd aan het werken. De straat is volledig opgebroken. Aan beide kanten van deze straat staan borden (en afsluitingen) dat je er niet in mag. Momenteel ligt er gewone steenslag in de weg. Hoewel je er niet in mag zijn er wel (bewoners) die deze weg toch gebruiken (als sluipweg).
Tijdens deze werken let ik eigenlijk wel minder op de voorrang van rechts van de deze weg.
Vorige week kwam er dan ook toevallig een wagen uit deze straat en die nam (tussen de verbodsborden door) zijn voorrang. Gelukkig kon ik nog op tijd remmen.
Maar stel dat er een botsing was. Was ik dan in fout? Is de voorrang van rechts dan nog geldig tijdens wegenwerken? Anderzijds mocht deze wagen daar niet in en dus ook niet uitkomen.
2e geval:
(Meegemaakt door een kennis)
situatie: een hoofdstraat met meerdere zijstraten waar overal voorang van rechts geldig is. Eén van de zijstraat is echter een éénrichtignsstraat (behalve voor fietsers). Je kan er niet uitkomen.
Toen die kennis er passeerde kwam er echter wel wagen uit die straat. Dus reed hij in de verkeerde richting.
Gelukkig kon hij ook net op tijd stoppen.
Maar wie zou er hier in fout geweest zijn?
Degene die de voorrang van rechts negeerde of degene die in verkeerde richting reed?