Achternaam van vrouw/echtgenote overnemen

Trixo
Topic Starter

Achternaam van vrouw/echtgenote overnemen

#1 , 20 apr 2011 17:22

Ik zou graag de achternaam van mijn vrouw/echtgenote overnemen als wij trouwen.
Is dit mogelijk? Zou hier moeilijk over gedaan worden als ik dat wens en als het kan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 20 apr 2011 19:35

Ik zou graag de achternaam van mijn vrouw/echtgenote overnemen als wij trouwen.
Is dit mogelijk? Zou hier moeilijk over gedaan worden als ik dat wens en als het kan?
Door te trouwen verandert een naam niet. Heeft niets met huwelijk te maken.

Men mag van naam en/of voornaam veranderen wanneer aan bepaalde strikte voorwaarden is voldaan, die zijn vastgelegd in de wet. Deze wet is in het bijzonder voorzien van de volgende beginselen:

1. De verandering van de naam en/of voorna(a)m(en) is geen recht maar enkel een gunst, die respectievelijk bij koninklijk besluit of bij ministerieel besluit wordt toegestaan;
2. Voor de bij de wet bepaalde naam en de door de ouder(s) gekozen voornamen geldt het beginsel van de vastheid van naam en voornaam dat van openbare orde is, en op grond waarvan personen kunnen worden geïdentificeerd. Bijgevolg is het aan de Koning om de grond van een verzoek om naamsverandering te beoordelen en aan de minister van Justitie om gevolg te geven aan een verzoek om voornaamsverandering;
3. De naamsverandering wordt slechts uitzonderlijk toegestaan op voorwaarde dat het verzoek gesteund is op ernstige redenen. Bovendien mag de nieuwe gevraagde naam geen aanleiding geven tot verwarring en de verzoeker of derden niet schaden;
4. Aan de procedure tot naamsverandering kan slechts een gunstig gevolg worden gegeven ingeval geen enkele andere procedure tot het gewenste resultaat kan leiden. Bijvoorbeeld vordering tot wijziging van de geboorteakte in geval van vergissing bij de opstelling van de akte of vorderingen inzake de afstamming. Het gaat om een aanvullende procedure die niet mag worden verkozen boven een eigenlijke vordering of procedure;
5. De voornaamsverandering kan onder soepeler voorwaarden worden toegestaan. Het verzoek moet eveneens met redenen zijn omkleed, maar de wet bepaalt dat een eenvoudige reden volstaat. Dat neemt niet weg dat de gevraagde voornamen evenmin aanleiding mogen geven tot verwarring en de verzoeker of derden niet mogen schaden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jojan

#3 , 21 apr 2011 09:30

Volgens een aloude gewoonte ­ bevestigd door de rechtspraak ­ heeft elke echtgenoot het recht de naam van de andere echtgenoot te gebruiken. In de beroepsbetrekkingen wordt dit gebruik geregeld door artikel 216, § 2, van het Burgerlijk Wetboek.

Burgelijk Wetboek:
<Art>. <216>. <W 14-07-1976, <art>. 1>
§ 2. De ene echtgenoot mag in zijn beroepsbetrekkingen de naam van de andere alleen met diens instemming gebruiken.
De instemming kan alleen om gewichtige redenen worden ingetrokken. Tegen intrekking kan de echtgenoot opkomen bij de rechtbank van eerste aanleg en in spoedeisende gevallen bij de voorzitter van die rechtbank.

U mag dus uw brieven ondertekenen met de achternaam van uw vrouw, of tafeltjes in het restaurant reserveren met haar achternaam. Uw noch haar achternaam verandert zoals roharro reeds opmerkte door het huwelijk.

Reclame

Bijtje

#4 , 22 apr 2011 10:42

Hoe het in elkaar zit weet ik niet, maar toen mijn ouders getrouwd waren kregen zij beiden de familienaam van mijn moeder en na de scheiding heeft mijn vader deze naam behouden. Mijn ouders hebben dus nog steeds dezelfde familienaam maar zoals gezegd weet ik niet hoe zij dit gedaan hebben en of dit nog kan (huwelijk is 33 jaar geleden en scheiding 18 jaar)

roharro

#5 , 22 apr 2011 11:28

Hoe het in elkaar zit weet ik niet, maar toen mijn ouders getrouwd waren kregen zij beiden de familienaam van mijn moeder en na de scheiding heeft mijn vader deze naam behouden. Mijn ouders hebben dus nog steeds dezelfde familienaam maar zoals gezegd weet ik niet hoe zij dit gedaan hebben en of dit nog kan (huwelijk is 33 jaar geleden en scheiding 18 jaar)
In België kan dat niet! In sommige andere landen, onder andere in Duitsland, kan dat daarentegen wel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bijtje

#6 , 23 apr 2011 07:09

Ik denk ook dat ze idd ginder getrouwd zijn. Maar wat het nut is van iemand familienaam over te nemen ?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”