persoonlijke lening en beslag

johanz
Topic Starter

persoonlijke lening en beslag

#1 , 18 apr 2011 22:51

Mijn dochter is gescheiden. Doch haar echtgenoot en zij hadden een persoonlijke lening afgesloten - samen getekend.
Wat gebeurt er na de echtscheiding als de ex deze persoonlijke lening niet meer kan betalen en als mijn dochter ook niet de nodige middelen heeft ?
Kan er dan beslag worden gelegd op goederen van ons oiuders ? - Onze dochter woont wel terug thuis .

Indien dit zo is
Waar kan men beslag op leggen ?
Kunnen we dit oplossen door een kamer te verhuren aan onze dochter ? of zijn er andere oplossingen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 apr 2011 11:39

Problematisch...
Ze hebben beide getekend en de bank kan bij een van hen het volledige bedrag opvragen.
Beslag kan gelegd worden op alle goederen van de woning waar betrokkene gedomicilieerd is.
De trukjes van eigen kamer worden niet geaccepteerd door de deurwaarder dus zal je meestal naar de beslagrechter moeten.
Beslag op inkomen (van dochter) en eigendommen (en de daarin aangetroffen goederen waarvan eigendom niet onomstotelijk kan bewezen worden dat ze van iemand anders zijn)
Voor zowel inkomen als goederen zijn er regels ( vb een tafel en 2 stoelen)

Tattie

#3 , 19 apr 2011 13:32

ik heb net hetzelfde meegemaakt en via mijn advocaat heb ik bij de bank kunnen verkrijgen dat als ik de helft van het openstaande schuld betaalde ze mij gerust gingen laten...ik 3000 euro armer maar op dat vlak al geruster...nu nog die autolening ...daar staat 7000 open en de deurwaarder vr beslag staat al achter den hoek te wachten vrees ik...

Reclame

Franciscus

#4 , 19 apr 2011 14:22

Het was/is toch ook uw lening ???

Tattie

#5 , 19 apr 2011 20:14

@ fransciscus als je dat op mij bedoelt... Van die 6000 (waar ik 3000 van betaalde) was er 1000 van mij ... rest waren schulden van hem die we allemaal gegroepeerd hebben in die persoonlijke lening...om met een schone te lei te herstarten. die 7000 is het openstaand bedrag van zijn autolening (auto is al in beslag genomen, dit bedrag staat nog open door hoog oplopende kosten enz) waar ik zo stom was om borg voor te tekenen... dus nee eigenlijk waren het geen leningen van mezelf... en ik weet ondertussen dat het niet enkel dat is waar hij schulden staan heeft...maar blijkbaar glipt hij overal tussen de mazen van het net...

Franciscus

#6 , 19 apr 2011 20:19

Maar bij het groeperen is het uw lening geworden..... en daar ben je verantwoordelijk van.
Of je zou een akte moeten hebben dat je bent tussengekomen.
Wat de auto betreft .... borgstelling dus u moet in de plaats van de niet betalende lener betalen. U treedt dan wel in alle rechten en kan het geld terugvorderen.
Hopelijk heb je een goede juridische raadgever.

Tattie

#7 , 19 apr 2011 20:46

identiek van wat jij zegt vertelde hij ons en had ik die 7000 teveel dan had ik die idd al lang zelf betaald maar die heb ik jammer genoeg niet dus is het bang afwachten wat volgen zal...

Tattie

#8 , 19 apr 2011 20:52

en idd die van 6000 waarvan ik 3000 betaalde heb ik papieren van de bank dat ik gevrijwaard ben voor de rest... ik mocht pas storten van advocaat eer ik dat papier in handen had...

Terug naar “Echtscheiding”