toen mijn ex partner en ik uit elkaar gingen werd overeengekomen dat onze 2 kindjes (6 en 11)van donderdag tot zaterdagavond bij mij zouden verblijven en de overige dagen van de week bij hun mama.
Na reeds vele maanden dit toegepast te hebben en een grondige evaluatie vind ik deze regeling niet het van het. Voorbeeld; het is heel moeilijk voor mij om regelingen te treffen zodat de kindjes feestjes aan mijn zijde van de familie kunnen bijwonen (verjaardagen, paasfeest, communies,...). Zondag heb ik ze namelijk niet bij mij en op zaterdagen moeten we altijd vroeger een feestje verlaten omdat ik de kids tijdig bij hun mama moet afzetten. De mama is weinig flexibel daar ze het niet goed kan vinden met mijn ouders en er dus ook plezier in heeft dat mijn ouders de kids minder zien. (By the way, ik heb ondertussen een nieuwe relatie waar ook een kindje is uit voortgevloeid

Daarom heb ik nu een dossier ingediend bij de jeugdrechtbank met de betrachting een 50/50 regeling te bekomen. Week mama/week papa, zodat ik de kids ook 2x/mnd een volledig weekend bij me zou kunnen hebben.
Ik heb dit uiteraard aan mijn ex-partner laten weten en zij is hier niet mee gediend. Ze beweert dat de kindjes dit zelf niet zien zitten en dat mijn zoontje door deze situatie (ze beweert dat hij geen 7 dagen zonder mama kan) volledig in zichzelf keert en niet over z'n gevoelens wil praten om haar en mij niet te kwetsen. Ze heeft nu een afspraak gemaakt met een kinderpsycholoog en verwijt mij dat ik de kids gebruik als een speelbal in de hele situatie.
Zelf spreek ik nooit slecht over hun mama en gelden bij mij dezelfde regels als vroeger toen we nog tesamen waren. De kids zijn , bij mij althans, niet veranderd en zijn beiden steeds goedlachs. Ik stond dan ook versteld van het feit dat ze nu blijkbaar een groot probleem ziet bij mijn zoontje.
Kan het zijn dat ze dit doet (kinderpsycholoog en mij verwijten de kids als speelbal te gebruiken) om mijn aanvraag naar een 50/50 regeling tegen te houden? Ik heb het gevoel dat ze de kids tegen mij aan het opzetten is.
Tweede probleem: in de maand juni ben ik bijna een volledige maand weg naar het buitenland omwille van mijn werk. Mijn ouders willen de kids gedurende deze maand 2 zaterdagen bij hun mama oppikken om samen iets leuk te doen en langs te gaan bij mijn nieuwe partner. Mijn ex-partner stelt zich nu de vraag of ze dit wel mogen. Daar ik niet thuis ben en de afspraak is dat in dat geval de kids bij hun mama zijn. Ik kan toch niet toestaan dat mijn kids hun oma en opa gans de maand niet kunnen zien en dat ze gedurende deze ganse tijd geen contact hebben met hun halfbroertje en mijn nieuwe partner.
Kan ik hier hoegenaamd iets aan doen en werkt dit in mijn nadeel bij de jeugdrechtbank?