Ik ben een thuiswerkende moeder en al 32 jaar gehuwd en heb 2 kinderen en ??n kleinkind.Wij hebben onze beide kinderen proberen een goeie opvoeding te geven met respekt naar anderen toe en bepaalde waarden in het leven.Bij de dochter zijn we eringeslaagd, zij is dan ook een meisje met heel veel verantwoordelijkheidszin en staat steeds paraat om haar medemens te helpen.Ze heeft op haar 26 jarige leeftijd al een mooie carri?re opgebouwd terwijl de zoon die 5 jaar ouder is ons nog steeds kopzorgen geeft en al 10 jaar in de problemen zit.Heeft met vanalles ge?xperimenteerd en kan zijn centen heel slecht beheren.Toen hij 5 jaar terug vader werd, hoopten wij stilletjes dat het de goeie richting uit zou gaan maar...helaas.Kort n? de geboorte van zijn dochter wilden de ouders uitelkaar gaan wegens financi?le problemen.Wij hebben hen geholpen waar het kon, heb hun dochtertje bij mij opgevoed totdat ze naar de kleuterschool kon.Financieel hebben we getekend voor een lening om hun schulden te kunnen afbetalen, dit ging echter niet van een leie dakje.Borg staan, volstond niet volgens de bankdirekteur( vriendin stond op de "zwarte lijst") maar samen met vier een lening aangaan was de enige optie.Wij hebben ter goedertouw dan maar getekend niet wetende wat boven ons hoofd zou hangen.
Nog geen jaar later hadden mijn zoon en zijn vriendin weer nieuwe schulden gemaakt en konden de lening(die we met vieren ondertekenden) niet meer betalen.Nochtans hebben ze beiden een inkomen van ongeveer 2600 euro en soms meer.Het geld gooiden ze door deuren en ramen en hun maandelijkse betalingen zoals huur, electriciteit enz..werd niet betaald.Ze vroegen om steun bij het OCMW maar doordat ze de afspraken niet nakwamen werd hun aanvraag tot geldbeheer geweigerd.
De relatie tussen onze zoon is op de klippen gelopen omdat wij hem aanmaanden zijn verantwoordelijkheid op te nemen en een andere levenssteil aan te nemen.
Gisteren heb ik een brief gekregen van hun advokaat dat de rechter van het arrondissement waar ze wonen, toch de beslissing nam om hen toch toe te laten tot een collectieve schuldbemiddeling.Het ziet er voor ons als gepensioneerde ouders niet goed uit omdat volgens de procedure van de bank, de overige leners( wij dus) de rest van het geleende bedrag moeten voortbetalen.Wij die dus meetekenden omdat onze zoon met zijn vriendin uit de schulden zouden geraken, mogen nu hun schulden verder afbetalen zonder enige inspraak.Zoiets kan allemaal hier in Belgi?, terwijl zij verder er mooi op los leven.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan hij/zij ons een beetje goeie raad geven want wij zijn helemaal niet thuis in dit juridisch "spel".
Alvast bedankt,
radeloze ouders