Vervroegd opzeggen en andere huurder zoeken

tonylizard
Topic Starter

Vervroegd opzeggen en andere huurder zoeken

#1 , 14 apr 2011 10:10

Beste

Ik heb een 3-jarig huurcontract en wil dit nu in het 2e jaar opzeggen. Ik wil aan de huisbaas voorstellen om zelf een andere huurder te zoeken. De huisbaas werkt samen met een immokantoor, alles moet dus normaal gezien 'legaal' verlopen. Indien de huisbaas hiermee akkoord gaat, ontstaat er dan de mogelijkheid dat ik toch nog een schadevergoeding moet betalen? Mijn 3e jaar gaat in vanaf september, wacht ik beter af tot dan om mijn huurcontract op te zeggen om veilig te spelen (zo zou ik maar 1 maand huur verliezen)?

Hartelijk dank voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 14 apr 2011 10:16

Een 3 jarig contract, is een contract van korte duur:

Noch de huurder, noch de verhuurder kunnen de
overeenkomst vroegtijdig beëindigen tenzij
contractueel anders werd overeengekomen.

De verhuurder kan dus eisen dat u het volledige contract uit doet. Staat er iets in uw contract over de mogelijkheid om op te zeggen?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Lightning

#3 , 14 apr 2011 10:19

Een 3-jarig contract is, tenzij het expliciet is opgenomen in het contract, niet opzegbaar voor het einde ervan. In principe kan de verhuurder van u dus eisen dat u het contract uitzit. Alles wat daar van afwijkt (vroegtijdig verbreken, nieuwe huurder zoeken, schadevergoeding of niet, ...) zal dus afhangen van de afspraken die u met de verhuurder kan maken. Indien u tot een overeenkomst komt, leg die dan vast op papier!

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 apr 2011 10:26

Als u een nieuwe huurder voorstelt en de eigenaar zonder geldige redenen zou weigeren in onderling akkoord de huurovereenkomst te beëindigen en een nieuwe huurovereenkomst af te sluiten met de door u voorgestelde huurder kan dit door de rechter beschouwd worden als rechtsmisbruik.

De eigenaar kan dit akkoord wel afhankelijk maken van het betalen door u van een schadevergoeding van bijvoorbeeld drie maanden huur.

tonylizard
Topic Starter

#5 , 14 apr 2011 11:09

Er staat inderdaad iets in over een vervroegde opzegging. Ik mag het op elk moment verbreken op voorwaarde dat ik een termijn van 3 maand respecteer. Ik betaal een schadevergoeding van 2 maand huur bij een opzeg na het 1e jaar of een schadevergoeding van één maand huur bij een opzeg na het 2e jaar. Met andere woorden, indien ik een goede huisbaas heb, rekent hij me geen schadevergoeding aan indien ik zelf een andere huurder vind?

Fore

#6 , 14 apr 2011 11:17

Dat zal u (schriftelijk) moeten overeenkomen met de verhuurder
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Terug naar “Huren”