#32 , 03 apr 2011 14:50
Beste DJ,
Hoe is de situatie nu met je dochter ? Ikzelf kan mij heel erg vinden in jouw verhaal, mijn dochter van 9 wil minder naar haar vader. We hebben co-ouderschap en week/week verblijfsregeling sinds 7 jaar. Ook mijn ex heeft constant een nieuwe vriendin die er dan meteen ook woont en na enkele weken weer vertrekt. Schoolwerk wordt bij mij of de oma gedaan, als hij zich er al eens mee bezighoudt is het al de vraag in welke mate hij haar kan helpen (hij kan zelf amper schrijven) en dan dreigt hij met een straf als ze het niet doet zoals hij het haar gezegd heeft (mijn dochter wertk uit zichzelf goed voor school, dreigen is helemaal overbodig), tanden worden niet gepoetst, hij rookt in hun bijzijn (er is daar nog een halfbroertje van 4j. dat ook al 3 j. in co-ouders. is)
Het is nu al 3 maanden bezig dat mijn dochter op de wisseldag ('s vrijdags) weent omdat ze minder wil gaan (voorstel: weekend + 1 dag in de week), maar papa heeft er geen oren naar. 'De week duurt zolang bij papa, papa zit altijd achter zijn pc, wij doen daar niks, we moeten tot half negen in ons bed blijven en mogen dan ook niet spelen op mijn kamer' de laatste maanden verandert ze van een vrolijke meid in een bang vogeltje wanneer ik haar afzet bij haar papa. Schrik dat papa zou zien dat ze geweend heeft en ze dan niet durft zeggen waarom. Het kan toch niet dat zij nu al haar eigenheid aan het verliezen is, terwijl ze die eigenlijk nog volop aan het opbouwen is ?
Het is nu zelfs zo erg dat ze vastzit in haar gevoelens: langs de ene kant wil ze dus meer bij mij wonen, langs de andere kant kalmeert ze pas wanneer ik haar plechtig beloof om er niks van tegen haar papa te zeggen. Hoe kan ik mijn dochter in godsnaam helpen ?
Tuurlijk zou ik haar dolgraag meer bij mij hebben, maar het zou voor mij al volstaan indien zij zich opnieuw goed voelt tijdens de week dat ze bij haar papa is. Ik begrijp echter heel goed waarom ze niet wil dat ik er met hem over praat: de vorige keren heeft het niks uitgehaald en het enige wat er wel gebeurt is dat hij haar emotioneel kraakt: schuldgevoelens aanpraten, haar negeren of haar net verplichten tot bepaalde zaken. Ik weet waar ik over spreek: hij is een narcist en heeft mij jarenlang fysiek, maar vooral emotioneel mishandeld.
De beslissing tot co-ouderschap en 50/50 verblijfsregeling is er gekomen omdat hij tot dan toe naar haar steeds een goede papa geweest was en ik vond dat ouders geen recht hebben op hun kind, maar het kind recht heeft op beide ouders. Het is ook goed gegaan, tot zo rond kerstmis. Nu mijn dochter ouder wordt, voelt en ziet ze het verschil tussen mijn leefwereld en de zijne en kan ze zich beter vinden in de mijne. Dit heeft nog niest met manipulatie te maken, want het gaat niet over uitgaan, vriendjes, etc. Het gaat gewoon over zichzelf kunnen zijn, dat er ruimte is om haar mening te kunnen uiten en ruimte voor communicatie. Dat alles heeft ze niet bij haar papa: zijn wil is wet, zijn idee is het enige juiste. Bij mij weet ze dat ze steeds haar mening mag zeggen en dat ik daar in de mate van het mogelijk rekening mee zal houden. Maar ze weet ook dat ik uiteindelijk de beslissingen neem.
Hij wil over alles en iedereen de overhand houden, maar als er dan een beslissing genomen moet worden ivm. haar verder volgen of niet van de logopedie, dan reageert hij niet. Naar de dokter gaat hij ook nooit met haar, vorige keer had ze al 3 dagen tandpijn toe ze mij belde van bij de oma. Ik heb dan naar de tandarts gebeld en ben naar de apotheker gegaan. Heb hem dan nadien gezegd dat hij wel eerder moet ingrijpen of mij bellen, maar dat lacht hij weg natuurlijk. Naar een dansoptreden komt hij ook al niet kijken en ze kan enkel gaan dansen omdat ik haar elke week breng, want die moeite wil hij ook al niet doen. Hij doet die dingen allemaal niet omdat hij zichzelf diep in de schulden heeft gewerkt en geen geld heeft. Zo heeft hij ook al kindergeld achtergehouden. Ik betaal haar dansles, ik koop jassen, schoenen, kleren want anders heeft ze niks. Zowel geld als emotionele aandacht investeert hij niet, maar kan zich wel verschuilen achter het co-ouderschap, zelfs haar adres staat bij hem omdat ik indertijd teveel schrik van hem had om dat te laten wijzigen.
Omdat ik dus bang ben om wat hij allemaal met mijn dochtertje zal doen wanneer hij opnieuw weet krijgt van het feit dat ze nog steeds meer bij mij wil wonen, heb ik nu contact opgenomen met een kinderpsycholoog. In de hoop dat mijn dochter zo een manier vindt om zich goed te voelen in de leefsituatie bij haar papa. Maar is dit niet de omgekeerde wereld ? Hij is de narcist, hij is diegene die in therapie zou moeten. En het is niet omdat een vonnis zo'n 6 jaar gewerkt heeft, dat dit blijft werken. Volwassenen evolueren, kinderen des te meer en leefsituaties blijven niet steeds hetzelfde. Wat een belachelijk rechtssysteem dat zegt dat er eerst ongelukken moeten gebeuren (drank, drugs, depressie) vooraleer je nog maar kan aankaarten om de verblijfsregeling te wijzigen. Een vonnis van 7 jaar geleden hield rekening met de situatie van een 2-jarig peuter, niet met de een 9-jarig zelfstandig meisje.
Ik ben het ermee eens dat kinderen best worden opgevoed door beide ouders en dat de leefwereld van die ouders kan verschillen is niet altijd negatief. Maar de kinderen moeten zich wel goed kunnen voelen. Het is enorm frusterend om je kind ongelukkig te zien en er niets kunnen en mogen aan te veranderen. Het gaat hier wel over iets anders dan dat ze geen snoepje krijgen of niet naar een bepaald feestje kunnen.
Dus DJ, is er enige verandering (hopelijk positieve) opgetreden voor jouw dochter ?