Weigering om GSM te herstellen

killerboy
Topic Starter

Weigering om GSM te herstellen

#1 , 11 apr 2011 23:17

Geachte ,

Een vriendin van mij kocht op 11/04/2009 een nokia 5200. Dat deze toestellen veel problemen hadden met software problemen is algemeen bekend. (heb er zelf ook eentje gehad). Toestel is dan ook al 2x binnengeweest met zelfde probleem. Wit scherm en voor rest niks. Op 23/11/2010 werd dan een nieuw toestel gegeven onder garantie.

Op 3/03/2011 kreeg dit toestel ook weer hetzelfde probleem (wit scherm). Toestel werd binnengebracht in winkel X. Enkele keren navraag gedaan waar toestel bleef , maar werd gewoon afgesnauwd dat men wel zou bellen als toestel klaar was.

Vandaag ging ik langs in winkel X en wou meer info. Ook afgesnauwd dat men wel zou bellen , maar ik bleef aandringen.

Uiteindelijk kreeg ik dan papieren in mijn bezit dat het toestel verstuurd werd naar dynafix nederland.
Krijg dan plots ook een document overhandigd van dit bedrijf met een herhaling van prijsopgave ? Dit doucement dateerd echter al van 18/03.

Hierop word nu plots door het bedrijf vermeld dat men een prijsopgave ontvangt omdat de benodigde reparatie buiten de dekking van de garantievoorwaarden valt (schade veroorzaakt door de gebruiker)

Aangerekende kosten Display vervangen , behuizing vervangen en software update : 86,52 euro

Op dit document staat ook vermeld dat garantieperiode maar zou lopen tot 12/08/2010 wat dus maar 16 maand zou zijn vanaf aankoop ?

Bovendien moest men voor 31/03/2011 een keuze maken wat er met toestel moest gebeuren. Repareren of eventueel ongerepareerd terugsturen met een onderzoekskost van 40 euro.

Aangezien ik pas vandaag deze documenten in bezit kreeg was dit onmogelijk. Bovendien was het dus enkel een software probleem en liep de wettelijke garantie tot 11/04/2011.
,
De winkel heeft gewoon nagelaten om mijn vriendin hiervan in kennis te stellen , maar ook met de prijsopgave heb ik een groot probleem. De nieuwe vervangtoestel was amper 3 maand oud toen het alweer wit scherm kreeg. De behuizing was in perfecte staat , zelfs nog met beschermfolie op toen het voor herstelling in winkel binnengebracht werd. En toch zou nu buiten display en software ook nieuwe behuizing geplaatst moeten worden volgens prijsopgave ?

Heb dus mijn bedenkingen over Dynafix , niet enkel plaatsen ze een foute garantiedatum op hun bon , maar rekenen ze dus ook kosten aan voor zaken die perfect in orde waren (behuizing) en vermelden ze doodleuk dat schade veroorzaakt werd door gebruiker.

Toestel is dus op heden nog niet terug en ook niet binnengekomen in winkel X.

Iemand enig idee wat ik kan ondernemen tegen deze wanpraktijken?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 apr 2011 10:23

Persoonlijk neem is steeds meerdere foto's van elk toestel dat binnengaat voor herstelling. (ook van het indentificatieplaatje) Is geen 100% garantie natuurlijk, maar geeft toch meer vastigheid bij een latere discutie.

RDM

#3 , 13 apr 2011 04:07

Ik heb zelf nog voor een Nokia Care Point gewerkt, heb hier dus wel enige ervaring mee.

Waarschijnlijk heeft Dynafix betreft de garantie enkel rekening gehouden met het serienummer. Nokia heeft namelijk een interne website waar ALLE serienummers te vinden zijn van alle toestellen en de bijhorende productiedatum. Voor de garantie rekent men 24 maanden + 3 maanden transport en handling.

Het toestel dat jij hebt ontvangen van Nokia is geen nieuw toestel. Het is een toestel dat van een andere klant kwam, waar men een herstelling op heeft uitgevoerd in het buitenland (waarschijnlijk Hongarije) en dat dan na verloop van tijd terugkomt en terug in roulatie gaat om een ander defect toestel te vervangen. Dat 'nieuwe' toestel van jou heeft dus een ouder serienummer, Dynafix checkt de website van Nokia en ziet dat dit serienummer niet meer onder garantie is. Dynafix blij, want dan kunnen ze jou een dikke factuur sturen ipv de 10 EUR te ontvangen van Nokia voor de bewezen diensten.

Wat je best kan doen, is contact opnemen met Nokia: 070 707 770. Je hebt dan zowel het serienummer van het eerste toestel en het serienummer van het tweede toestel nodig (serienummer van tweede toestel kunnen ze normaal gezien wel opzoeken, maar je kan het maar beter bij de hand hebben). Je legt hen uit dat je een garantiebewijs hebt en dat je toestel nu bij Dynafix ligt (geen paniek, Dynafix houdt die toestellen wel langer bij dan dat ze aangeven). Normaal gezien zal Nokia dan wel actie ondernemen en dit met Dynafix regelen.

Indien je later nog problemen zou ondervinden met je Nokia-toestel, zou ik je aanraden van naar een Nokia Care Point te gaan (ook al komt je toestel niet van daar). Zij kunnen herstellingen dikwijls zelf uitvoeren en dan ben jij je toestel maar een paar dagen kwijt. Zij regelen de garantie enzo ook rechtstreeks met Nokia.

Groetjes!

Reclame

j.demoor

#4 , 13 apr 2011 08:58

“Art.1649ter.§ 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :...4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

U mocht verwachten dat uw toestel niet herhaaldelijk hetzelfde probleem(=wit scherm en voor rest niks) vertoont.

“Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering...”(B.W.).

‘Op 23/11/2010 werd dan een nieuw toestel gegeven ‘ houdt in dat zulks pas op 23 mei 2011 zes maanden bereikt,zodat geldt tot bewijs van het tegendeel dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering.

“Art.1649quinquies § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper…te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2…§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen…”(B.W.).

Maan uw VERKOPER aangetekend aan uw jongste toestel te vervangen door een nieuw toestel op grond van art.1649quater B.W. en NIET op grond van de verleende ‘garantie’. Geef uw verkoper daarin ook kennis van de voorafgaande feiten. Daag hem voor de rechter indien hij daaraan geen afdoende en tijdig gevolg geeft.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

killerboy
Topic Starter

#5 , 15 apr 2011 22:35

Toestel is op 14/04/2011 onhersteld teruggestuurd naar winkel. Bij afhaling eiste men de betaling van onderzoekskost van 39,83 euro.
Heb geweigerd dit te betalen en hun duidelijk gemaakt dat zij instaan voor de wettelijke garantie. Toestel werd uiteindelijk meegegeven zonder betaling , maar herstelling weigeren ze omdat volgens Dynafix de fout veroorzaakt werd door gebruiker.

Inmiddels contact opgenomen met Nokia. Zij deelden het volgende mede.

1. De licentie van Dynafix om Nokia toestellen te herstellen werd ingetrokken wegens veelvuldige problemen.
2. Nokia gaat onderzoeken waarom toestel ter herstelling aangeboden werd aan Dynafix. Terwijl de winkel , door hun duidelijk op de hoogte gebracht werd van de intrekking van de licentie.
3. De winkel is verplicht om de wettelijke garantie van 2 jaar toe te passen en zijn volgens intern beleid van nokia zelfs verplicht om een toestel dat binnen deze periode 3x ter herstelling aangeboden word met zelfde probleem , gratis te vervangen door een nieuw toestel.
4. Toestel is dus nok steeds stuk :( Maar Nokia gaat zelf stappen ondernemen en mij binnen de week opbellen om mij mede te delen hoe ze dit probleem zullen oplossen. Ofwel rechtstreeks via hun ofwel via de verkoper van het toestel.

Word vervolgd :)

[vanwege het feit dat de naam van dit reparatiebedrijf praktisch iedere keer dat er een probleem met een GSM toestel op dit forum wordt aangehaald opduikt en het belang van het antwoord van de GSM fabrikant laat ik de namen uitzonderlijk staan; Zij vervullen immers een vitale rol in dit probleem én de oplossing:Vandebos]

killerboy
Topic Starter

#6 , 01 jun 2011 00:56

Even een update hier. De mail die nokia mij stuurde was blijkbaar door een technisch probleem nooit aangekomen. Kort samengevat was deze als volgt : Stap 1 : Winkel X ging dus in fout en We verzoeken u dan de winkel te benaderen om het als nog hun verantwoordelijkheid te dragen voor hun fout. Zoals verwacht weigerde deze de herstelling alsnog uit te voeren. Ook een mail aan hun hoofdzetel bleef zonder gevolg.
Terug contact opgenomen met Nokia , die mij dan doorverwezen heeft naar een nokia care herstelpunt in mijn omgeving waar het toestel momenteel gratis in herstelling is.
Toeval of niet de hoofdzetel van winkel X reageerde vandaag na 1,5 maand dan toch op mijn mail met volgend antwoord : Kan U mij op de hoogte brengen van het antwoord van Nokia, zodoende kan ik nakijke of het eventueel mogelijk is om een oplossing te bieden van onze kant uit.

beetje laat maar toch :)

killerboy
Topic Starter

#7 , 11 aug 2011 20:47

Even een update hier.

Na nog eens bijna 3 maand wachten kreeg ik uiteindelijk bericht dat toestel niet meer te herstellen was. Als compensatie hebben ze me dus een nokia X6-00 aangeboden met garantie. Het lange wachten werd dus toch ruimschoots vergoed.
Van winkel X waar het toestel oorspronkelijk gekocht werd heb ik uiteindelijk niets meer vernomen :)

Terug naar “Consumenten Koop”