Hoeveel mag aannemer afwijken van offerte met 'VH' ?

JF666
Topic Starter

Hoeveel mag aannemer afwijken van offerte met 'VH' ?

#1 , 29 mar 2011 20:53

Een aannemer maakt een offerte op basis van VH (Vermoedelijke Hoeveelheden). Na de werken blijkt het te betalen bedrag meer dan 15% af te wijken van de offerte. Kan dit? Of bestaat er ergens een wettelijke voorziening dat een offerte niet misleidend mag zijn? Anders is het wel makkelijk om aannemingen binnen te halen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 mar 2011 15:38

Vermoedelijke hoeveelheden blijven vermoedelijk. aan de bouwheer om daar enige controle op uit te oefenen. Soms is het voor de aannemer ook totaal onmogelijk vooraf de juiste hoeveelheid op te geven, omdat hij het niet kan zien zonder breekwerken bvb. Vandaar het vermoedelijke van de hoeveelheid.
Ik denk niet dat er een marge is.

ganapathi tantra

#3 , 30 mar 2011 19:07

Daar kan ik mava 105 alleen in bijtreden.
In geval van renovatie is het zelfs mogelijk om onder bepaalde omstandigheden af te wijken van een vaste prijs.
Eén van die zaken is bvb dat als onomstotelijk kan worden bewezen dat bepaalde werken niet konden worden
voorzien. Maar dat loopt soms uit op vergaande discussies. Net daarom wordt de VH toegepast. Zeker als het
gaat om renovaties.
Het is dan alleen zaak om zeer communicatief te blijven. Zowel aannemer als klant. Klant weet dan waar hij/zij
aan toe is betreffende de lopende kosten en aannemer kan met een gerust hart werken om een zo goed mogelijk
werf te leveren.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Moon

#4 , 02 apr 2011 14:55

Maar het kan toch niet zijn dat de aannemer maar gewoon kan doen? Is hij verplicht om de klant te verwittigen wanneer hij over de prijs van de offerte gaat?
Anders kan je wel eens voor verrassingen komen te staan he!

Als je budget zo uitgemeten is dat je voor elke post dat bedrag voorzien hebt en je moet op het einde opeens zoveel meer betalen....

mava105

#5 , 02 apr 2011 16:27

Reken bij iedere prijsofferte, voor zover het geen forfaitair bedrag is, een provisie van 10 à 15 %, en zelfs meer als er mogelijks ook verborgen en niet te voorziene problemen kunnen opduiken. Maak duidelijke afspraken met uw aannemer. Dat hij u ONMIDDELIJK en VOOR AANVANG moet verwittigen als hij onvoorziene kosten moet gaan maken.

westhoek

#6 , 02 apr 2011 17:07

Een aannemer maakt een offerte op basis van VH (Vermoedelijke Hoeveelheden). Na de werken blijkt het te betalen bedrag meer dan 15% af te wijken van de offerte. Kan dit? Of bestaat er ergens een wettelijke voorziening dat een offerte niet misleidend mag zijn? Anders is het wel makkelijk om aannemingen binnen te halen...
Als hij prijs moet maken op vermoedelijke hoeveelheden, zullen die hoeveelheden er dan ook wel staan hé ? Of niet ?
Dan is de aannemer toch niet fout ?
Ik heb veel te maken gehad met offertes en het opstellen van meetstaten. En je weet toch op voohand waar je die vermoedelijke hoeveelheden moet gebruiken ? Dat is toch duidelijk ?

Een muur bijv. Moet gebouwd worden 3 meter hoog, 10 meter lang. Dat kan je in de offerte zo noteren, en prijs vragen met vermodelijke hoeveelheid.
Is het dan de schuld van de aannemer dat ie 15 meter lang moet bouwen en 4 meter hoog ?
Waar was de controle dan tijdens de werken ?
Zelfde voor beton bijv. Je kan perfect berekenen hoeveel beton je nodig hebt, wil de aannemer daar het dubbele storten : dat is zijn zaak. Betaling zal gebeuren voor de vraag en niets anders dan dat. Anders heb je geen controle meer.

Moon

#7 , 02 apr 2011 18:29

En als je bv. een nieuw onderdak moet laten steken, staat daar dan een hoeveelheid op van hout ofzo? Nee toch? Dus dan heb je een vaste prijs voor het nieuwe onderdak?

mava105

#8 , 02 apr 2011 19:41

En als je bv. een nieuw onderdak moet laten steken, staat daar dan een hoeveelheid op van hout ofzo? Nee toch? Dus dan heb je een vaste prijs voor het nieuwe onderdak?
Staan er geen hoeveelheden of oppervlaktes vermeld op de offerte, moet de aannemer het uitvoeren voor de voorgestelde prijs.
Staan er echter wel hoeveelheden of oppervlaktes vermeld, met eenheidsprijzen, dan is het mogelijk dat er na de werken meer wordt opgemeten, en zal uw eindprijs ook stijgen.

westhoek

#9 , 03 apr 2011 11:47

En waarom niet ? Je kan een Totale Prijs vragen voor alle houtwerk, en de rest in VH. Onderdak, bedekking. En die dingen kan je op voorhand berekenen, tenzij er een fout is gemaakt in de meetstaat. Als de bedekking als 50 m² werd beschreven, en het in de praktijk 200 m² bleek te zijn, kan je toch moeilijk de aannemer verantwoordelijk stellen.

Wat in de praktijk soms wel gebeurd, dat is dat bijv. de graafwerken door ene aannemer werd gedaan, en bijv. veel te diep en veel te groot, een andere aannemer moet de betonwerken doen, die veel meer beton zal nodig hebben. Dan kan je ook die niet verantwoordelijks tellen, wel die van de graafwerken. En daar zijn inderdaad soms vele moeilijkheden bij, maar ook daar is eerder de controleur van de werken verantwoordelijk.

krilo

#10 , 11 apr 2011 19:58

Als je een vaste prijs wilt voor een bepaald onderdeel van de uit te voeren werken moet er op de meetstaat bij het desbetreffende gedeelte FH(forfaitaire hoeveelheid) staan ipv VH(vermoedelijke hoeveelheid).
Bij een FH dient de aannemer ervoor te zorgen dat hij met zijn ingestoken prijs toekomt om het desbetreffende gedeelte compleet uit te voeren.
Live the Life you want to Live !!!!!

mava105

#11 , 11 apr 2011 20:16

Maar dat zal gewoonlijk een duurdere offerte opleveren, omdat aannemer zich zal willen indekken voor onvoorziene omstandigheden.

krilo

#12 , 11 apr 2011 23:13

Maar dat zal gewoonlijk een duurdere offerte opleveren, omdat aannemer zich zal willen indekken voor onvoorziene omstandigheden.
Daar heb je volledig gelijk in, veel hangt echter af van de architect z'n calculatie's en marge, en trouwens, een aannemer is in principe verplicht om de meetstaten zelf te herrekenen aan de hand van het bouwplan zodoende zeker te zijn dat de VH toch enigzins juist zijn.
Live the Life you want to Live !!!!!

mava105

#13 , 12 apr 2011 10:09

Niet bij alle werken is er een architekt of meetstaat. Als je bvb een nieuw dak wil leggen, of gewoon de vloer in uw keuken vernieuwen, of een klein gasten WC met vloer, muurtegels, lavabo en WC.
Dan is het de aannemer zelf die zijn meetstaat opmaakt. Hij kan hier met zijn klak naar slaan en vermoedelijke hoeveelheden opgeven, of een juiste meetstaat maken en een forfaitprijs maken.
Echter wel steeds eenheidsprijzen vragen om latere discuties te voorkomen bij een eventuele verrekening (bvb andere keuze van tegels)

Gebruiker21

#14 , 14 apr 2011 09:59

Bij de laatste werken die ik laten uitvoeren heb, heb ik op de offerte laten vermelden dat er maximaal 10% kan afgeweken worden van de prijs op de offerte. Aannemer had er geen probleem mee om dit er op te noteren. Uiteindelijk is de prijs van de offerte gerespecteerd, zonder afwijking. Ik laat niets meer uitvoeren zonder gedetailleerde offerte + de vermelding van maximaal 10% afwijking. In het verleden slechte ervaring gehad bij werken zonder offerte en enkel een "mondelinge" afspraak (waarin duidelijk vermeld werd dat we economisch geprijsde materialen wilden gebruiken). Uiteindelijke prijs was overdreven hoog door gebruik van de duurste materialen (met nodige winstmarges voor de aannemer, uiteraard), tegen alle mondelinge afspraken in. Dit overkomt me geen twee keer.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lightning

#15 , 14 apr 2011 10:11

Bij de laatste werken die ik laten uitvoeren heb, heb ik op de offerte laten vermelden dat er maximaal 10% kan afgeweken worden van de prijs op de offerte.
Dan gaat u vroeg of laat wel eens tegen de lamp lopen met een aannemer die die 10% graag aanrekent, terwijl hij er aan de oorspronkelijke prijs ook niet bepaalt zijn broek aan zou gescheurd hebben. Maar ja, dan hebt u natuurlijk zelf die deur opengelaten :).

Terug naar “Aanneming”