In goed vertrouwen heb ik een aanbetaling gedaan op een 2e hands auto en golf 3 uit 1995, zonder keuring, van een particulier .
Auto ziet er erg netjes uit en ben met die man in gesprek gegaan en hij vertelde me dat de auto in goede staat zou zijn. Hij zou hem laten keuren en ik kon hem 5 dagen later ophalen , goedgekeurd voor verkoop .
Hier is het punt waar ik ook wel van mezelf baal dat ik zo naief ben geweest om een auto te kopen waar ik geen meter in gereden had . Ik dacht " de keuringen zijn zo straf dat ik er wel op vertrouw dat de auto dan goed is "
als je geen zin hebt om het drama van details te lezen...is mijn vraag : Kun je uberhaupt een particuliere aankoop ongedaan maken ?
mocht je wel details willen lezen ...here u go :
Ik de man de rest van het geld betaald , mijn platen erop geschroefd, en al snel tijdens het naar huis rijden merkte ik de volgende zaken op .
1 Uitlaat lekt ergens ...dat is op zich al raar want dat lijkt me toch afkeur ???
2 de auto trekt naar link ...soit... dat zou nog uitlijnen kunnen zijn .....
3 de ruitenissersproeiers werken niet ...is dat niet verplicht voor de keuring ?
4 onderkant bijrijderskant is kletsnat en na nader "onderzoek" heb ik nu dus ook gevoeld /gezien dat aan de binnenkant de vloerbedekking ook KLETSnat is .....hadden ze van die "hippe" matjes overheen gelegd

5 wilde de passagiers deur met de sleutel openmaken ...bleef , toen ik de sleutel eruit wilde halen , die hele cilinder van dat slot op mijn sleutel zitten
6 Dashboard ...dagteller en klok springen elke keer op 0 als ik de auto van het contact afhaal ..is dat geen afkeur ??
7 er is slijtage aan ( w.s) kogels want als ik zachtjes wegrijd en stuur hoor ik zo'n " onk-geluid" ..lijkt me ok afkeur ??
8 hoort automatische vergrendeling op te zitten maar die werkt niet
9 zit een automatisch schuifdak in ...werkt ook niet
10 had bij het van binnenuit afstellen van de spiegel ...meteen die knop los in mijn handen
11 auto starte volgende ochtend heel slecht en toen bleek dat er 1 retourslang van de diesel helemaal gescheurd was en de diesel liep daar heel vlot uit...heb ik uiteraard meteen laten maken want dat leek me ook nog eens gevaarlijk
12 blijkt bij nader onderzoek dat het w.s een schade auto is .... de voorkant is over gespoten en het plaatje wat bij de radiator zit opgeslagen correspondeert niet met het chassisnummer ...dus het zou een totaal vervangen front kunnen zijn ?? ..moet de verkoper niet melden dat het een schade voertuig is/was ?
Ben al teruggeweest naar de verkoper en die had uiteraard hele verhalen, is altijd bij een 2e hands auto ... kleine dingetjes ..kun je toch gewoon laten maken ..heb ik altijd .. hele verhalen over zijn andere auto's .
Ik wil dus feitelijk de aankoop ongedaan laten maken en hij wil dat niet ...doet een beetje lacherig als ik zeg dat 1450 voor mij veel geld is ...en dat ik niet een auto voor 1450 euro koop om er vervolgens een paar honderd euro aan uit te moeten geven om hem in orde te krijgen. hij zei ook " motorisch is hij toch goed?!" waarop ik dan weer zei dat ik niet een motorblok maar een volledige auto van hem kocht .
Hij zegt ook dat ik , mocht ik de koop ongedaan wil maken, dit mij ook behoorlijk wat geld gaat kosten ...de auto staat immers al op mijn naam dus de belasting zal mijn kant op komen ( lijkt me sterk..maargoed ) ...de uren die hij heeft gespendeerd om hem dor de keuring heen te krijgen wil hij dan ook vergoed ... uhhhhhh ok
heb ik ondanks mijn "naiviteit" nog rechten om de aankoop ongedaan te maken of gaat dit een duur leermoment zijn ??
hoop snel wat reacties te krijgen zodat ik verder kan met dit "drama" .
op voorhand bedankt !
Toon