Garantie accu Laptop - Speciaal geval

freyavandechocolade
Topic Starter
Berichten: 1

Garantie accu Laptop - Speciaal geval

#1 , 01 apr 2011 15:54

Dag iedereen hier aanwezig.

Eind november 2010 heb ik via een online winkel (mag ik de naam hier vernoemen?) een nieuwe accu gekocht voor mijn laptop. Ik had de keuze tussen 2 winkels, maar ik heb mijn keuze gemaakt op basis van het aantal jaar garantie ik zou hebben. (Een accu kost namelijk erg veel geld...)

Normaal was er 12 maand garantie op de accu. Echter, toen ik de accu ontving bleek hij niet te passen op mijn laptop. Nochtans stond er op de site uitdrukkelijk bij dat de accu voor mijn laptop te gebruiken was. Na contact met de klantendienst besloten zij om de juiste accu op te sturen. (Mijn laptop is een Medion, maar ik kreeg een Packard Bell- accu opgestuurd, die bleek te passen.)

Eind goed al goed, dacht ik. Maar momenteel zit ik echt met een probleem. Mijn accu houdt het geen 10 minuten meer uit. En dat voor een accu van amper 4 maand oud. Ik besloot om even te kijken wanneer ik de accu had aangekocht, ... Nu blijkt dat ik voor deze accu maar recht heb op 3 maand garantie.
Ik heb het aankoopbedrag betaalt voor de eerste accu, met het idee dat er 12 jaar garantie op was.


Wat zijn mijn rechten?

Dank voor alle reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore
Berichten: 1298

#2 , 01 apr 2011 16:00

Uhhm

Ik neem aan dat u particulier bent.

Dan val je onder de wet van consumenten bescherming van 2004.

Hierbij heb je ALTIJD recht op 2 jaar garantie.
Na 6 maanden dien je wel te bewijzen dat het defect al voordeed bij levering.

EDIT: ik neem aan dat de site belgisch was

Art. 1649quater. § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking.
In afwijking van het eerste lid kunnen voor de tweedehandsgoederen de verkoper en de consument een kortere termijn dan twee jaar overeenkomen zonder dat die termijn korter dan één jaar mag zijn.
§ 2. De verkoper en de consument kunnen een termijn overeenkomen waarbinnen de consument de verkoper op de hoogte moet brengen van het gebrek aan overeenstemming, zonder dat die termijn korter mag zijn dan twee maanden vanaf de dag waarop de consument het gebrek heeft vastgesteld.
§ 3. De rechtsvordering van de consument verjaart na verloop van één jaar vanaf de dag waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld, zonder dat die termijn vóór het einde van de termijn van twee jaar, bedoeld in § 1, mag verstrijken.
§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.
§ 5. De bepalingen in dit hoofdstuk met betrekking tot de vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak zijn van toepassing na het verstrijken van de termijn van twee jaar bedoeld in § 1.
Art. 1649quinquies. § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3.
Desgevallend wordt er evenwel rekening gehouden met de verergering van de schade voortvloeiend uit het gebruik van het goed door de consument na het ogenblik waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld of zou hebben moeten vaststellen.
§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden.
De kosten bedoeld in het vorige lid zijn de kosten die moeten worden gemaakt om de goederen in overeenstemming te brengen, namelijk de verzendingskosten en de kosten die verband houden met loon en materiaal.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt een vorm van genoegdoening geacht buiten verhouding te zijn indien zij voor de verkoper kosten meebrengt die, vergeleken met de alternatieve vorm van genoegdoening onredelijk zijn, gelet op :
- de waarde die het goed zonder het gebrek aan overeenstemming zou hebben;
- de ernst van het gebrek aan overeenstemming;
- de vraag of de alternatieve vorm van genoegdoening concreet mogelijk is zonder ernstige overlast voor de consument.
§ 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.
In afwijking van het eerste lid heeft de consument niet het recht de ontbinding van de overeenkomst te verlangen indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt elke terugbetaling aan de consument verminderd teneinde rekening te houden met het gebruik dat deze van het goed heeft gehad sinds de levering ervan.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Lightning

#3 , 01 apr 2011 16:18

Accu van merk X in toestel van merk Y = oneigenlijk gebruik = geen garantie ???
Kijk de garantievoorwaarden na. Als er een clausule in die richting moest in staan is er zelfs geen sprake van garantie.

Reclame

Fore
Berichten: 1298

#4 , 01 apr 2011 16:39

Accu van merk X in toestel van merk Y = oneigenlijk gebruik = geen garantie ???
Kijk de garantievoorwaarden na. Als er een clausule in die richting moest in staan is er zelfs geen sprake van garantie.
De winkel stuurde wel die specifieke accu op voor de laptop waarvan ze wisten dat het een medion was
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

mava105
Berichten: 22855
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 01 apr 2011 19:35

Kwam uw laptop van dezelfde winkel? Ik denk het niet.
Die webwinkel had maar één objectief voor ogen, en dat was verkopen.

stefoltenfreiter
Berichten: 1

#6 , 14 nov 2011 10:46

dus op de oorspronkelijke accu heb je dan wel 2 jaar garantie?

Redrum
Berichten: 574

#7 , 14 nov 2011 14:52

dus op de oorspronkelijke accu heb je dan wel 2 jaar garantie?
Ja, als onderdeel van je laptop, maar dat is een garantie tegen "gebrek aan overeenstemming", en géén garantie tegen slijtage. Daar bestaan nog al wat misverstanden over. Het degraden van een accu is iets perfect normaal en dus niet vanzelf een "gebrek aan overeenstemming"

Fore
Berichten: 1298

#8 , 14 nov 2011 15:01

als je een nieuwe accu koopt ook. (in België)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Redrum
Berichten: 574

#9 , 14 nov 2011 15:07

als je een nieuwe accu koopt ook. (in België)
uiteraard, maar ik ga er van uit dat zijn eerste accu al in zijn laptop zat.

Maar in elk geval, de 2 jaar garantie is een garantie volgens de hier vermelde wet, geen garantie of verzekering dat het goed in kwestie gedurende 2 jaar geen slijtage kan vertonen, en perfect zal blijven werken.

Terug naar “Consumenten Koop”