Ik heb mijn huis een tweetal maanden te koop staan en ben zelf intussen ook op zoek naar een andere woonst. Er waren hier net heel geïnteresseerde kandidaat-kopers voor mijn huis. De makelaar begon wel meteen over een koop met ontbindende voorwaarde waarbij de koop niet doorgaat als het huis van de kopers niet verkocht geraakt. Deze ontbindende voorwaarde zou zes maanden geldig zijn. De kandidaat-kopers voegde eraan toe dat ze niet met een overbruggingskrediet wilden zitten.
Ik heb zelf heel grote twijfels bij zulke ontbindende voorwaarde. Ik heb ten eerste niet in de hand wat er met dat andere huis gaat gebeuren. Misschien is het wel een huis dat heel moeilijk te verkopen is en eerlijk gezegd lijkt mij dat ook het geval te zijn, maar goed, dat kan altijd alle kanten op gaan zoiets.
Ten tweede vind ik de mogelijkheid om zes maanden op mijn geld te moeten wachten, terwijl ik het zelf ga nodig hebben en zelf dan met een overbruggingskrediet ga moeten zitten, om dan het risico te lopen dat ik het niet eens krijg, toch wel heel lang. Ten derde heb ik schrik dat het huis verbrand gaat geraken als het inderdaad zo lang duurt vooraleer de akte al dan niet verlijdt en dat ik het dan niet meer ga verkocht krijgen. De makelaar zei dat andere kopers dan een tweede en derde compromis konden tekenen enz, maar ik betwijfel of een koper daarmee akkoord zou gaan... ik toch alvast niet, als ik zelf koper zou zijn...
Maak ik mij hier te druk over niets of zijn mijn bedenkingen heel terecht? Kan er mij iemand hier advies geven over hoe ik deze zaak het beste aanpak zonder de kopers af te schrikken en zonder dat ik mezelf in financiële moeilijkheden zou brengen?
Alvast bedankt..