Beste mensen, Ik heb een 1-jarig huurcontract wat ik voortijdig beëindig. Dit contract heb ik enige maanden geleden met 1 jaar verlengd onder dezelfde voorwaarden als bij het eerste contract.
Volgens het contract kan ik dit in het lopend jaar niet beëindigen en bij ontstentenis hiervan, wordt zij automatisch omgezet in een standaardhuur met als aanvangsdatum de begindatum van 1 1/2 jaar geleden.
Ik ben dan verplicht 2 maanden huur ofwel de borg die ik betaald heb te voldoen aan verhuurder.
De verhuurder heeft als intermediair een makelaars kantoor. Het huis staat nu 1 week te huur en er hebben zich inmiddels nieuwe huurders gemeld.
De verhuurder heeft mij gezegd dat ik nu geen twee maanden huur extra verschuldigd ben.
De makelaar die bij het gesprek aanwezig was zei echter dat ik wel moet opdraaien voor de kosten die de verhuurder maakt om opnieuw te adverteren, en de kosten die de makelaar heeft voor het opnieuw opstellen van een nieuw huurcontract voor de nieuwe bewoners.
Dit komt overeen met 1 maand huur zoals de makelaar stelde.
Er zijn echter geen foto's gemaakt van het pand. Met het pand is niet geadverteerd op internet door de makelaar. Het enige wat is uitgevoerd is een plakkaat ophangen op mijn raam.
Kortom: Is men verplicht als huurder op te draaien voor de kosten die de makelaar maakt voor het opnieuw verhuren cq adverteren van de woning als de huur met tevredenheid van de verhuurder wordt opgezegd?
Alvast heel veel dank voor uw antwoord!
Jacob/Cimarose