Goeiemiddag,
Mogelijks is onderstaande vraagstelling al eerder beantwoord, maar ik vind het niet onmiddellijk terug in de archieven hier. Daarom durf ik ze toch te posten. Nu reeds mijn dank voor jullie reacties.
Mijn vriendin heeft in mei 2008 haar huidige woning (klein beschrijf) gekocht en getekend. Na nog wat klusjes en opfrissingswerken te hebben uitgevoerd, heeft ze haar domicilie gewijzigd in augustus 2008. Zoals het lot bepaalt, hebben wij elkaar leren kennen in september 2008 en zijn wij enkele maanden later gaan samenwonen in haar woning. Ikzelf had toen geen eigendom.
Nu zijn we dus zo'n twee en een half jaar verder, en kriebelt het gevoel om haar zgn. 'starterswoning' achterwege te laten en een nieuwe woonst te kopen.
We botsen echter op verhalen dat wij, als we haar woning verkopen binnen de drie jaar, een heuse boete moeten betalen. Navraag bij officiële instanties heeft ons geleerd dat dit zou gaan om zo'n 9.800 EUR. Voor ons reden genoeg om de aankoop van een nieuwe woning uit te stellen tot die drie jaar verlopen zijn.
Onlangs vernemen wij echter andere verhalen dat, als er bvb. een kind zou geboren worden, deze boete zou vervallen. Klopt dit? En zoja, bestaan er nog andere 'excuses' om dit te ontlopen? (Feitelijk/Wettelijk samenwonen? Trouwen? ...?)
Zou iemand ook weten als de vervaldatum valt op de dag van akte of op datum van wijziging domicilie?
En het slotvraagje luidt: weet iemand de titel van deze boete, zoals hierboven omschreven?
Alvast dank,
mvg,
Yannick