#2 , 03 jan 2009 21:06
Zo van buiten :
Voordelen:
* je kan ALLE kosten in de BVBA aanrekenen, inclusief de volledige kosten van de financiering (tov de beperkte 1800 euro belastingsvoordeel in de personenbelasing)
* je kan het huis afschrijven en zo besparen op de belastingen
* alles wat je betaalt aan het huis betaal je met firma geld, en dus niet met geld dat als loon eerst belast is geweest (maw, het kost je de helft)
* via de uitstekende fiscale wetgeving in Belgie wordt je forfaitair belast voor het gebruik van de bewoning op basis van het KI van de woning (dus iets vinden dat zeer leuk is met een laag KI)
Nadelen:
* als je het verkoopt is de meerwaarde belast (in prive is het na 5 jaar belastingsvrij)
* als je BVBA failliet gaat gaat je huis mee in het faillisement
* het is soms iets moeilijker om een financiering te krijgen (zeker als het een nieuwe BVBA is --> dus best je bestaande gebruiken)
* belastingen zijn geen fan van deze constructie, dus een controle kan wel eens rapper aan de orde zijn
Heb zelf zo'n constructie voor mijn huis, en eens afbetaald/afgeschreven kan je overwegen van het uit de BVBA te halen (registratierechten zijn relatief laag) en de BVBA liquideren (10% bonus in belastingen te betalen) om zo het huis te verwerven. Dan paar jaar bijhouden en dan verkopen prive als er voldoende meerwaarde is.
Maar dat zijn zorgen voor later, ondertussen leef ik in een huis voor zo ongeveer niks dat ik mij anders niet zou kunnen betalen.[/list]
De referentie rond verhuren in Belgie, appartement, huis, garage, box, etc: www.mijnhuurder.be