facturen op hotmail

elmar06
Topic Starter

facturen op hotmail

#1 , 16 mar 2011 17:34

Hallo,

Ik heb in december 2009 één jaar webhosting met visa betaald. Ik moest mijn facturatieadres (thuisadres) geven + emailadres, zijnde een hotmail-adres.
Na ontvangst van de betaling kreeg ik een mail van het hostingbedrijf met link naar de factuur.

Nu, maart 2011, krijg ik een brief van een incassobedrijf dat verwijst naar een onbetaalde factuur van het webhosting-bedrijf, daterende van januari 2011.

Ik ben gaan snuisteren in mijn hotmail en heb inderdaad een factuur + betalingsherinnering gevonden voor een extra hosting jaar.

In de algemene voorwaarden van het hostingbedrijf staat dat ze de hosting automatisch verlengen. Ok, begrijpelijk. Maar ze hebben hun factuur alweer per mail opgestuurd. (En dit staat niet in hun algemene voorwaarden).

Ik gebruik mijn hotmail-adres quasi uitsluitend voor inschrijvingen op websites en fora om spam te vermijden op mijn ander adres. Dit is dus geen adres dat ik wekelijks controleer.

Het hosting-bedrijf heeft nooit vermeld dat het email-adres gebruikt wordt om facturen op te sturen. Er werd mij trouwens expliciet gevraagd naar een facturatie-adres. Ik verwachtte de facturen dus per post.

Mijn vragen:

Is deze manier van werken rechtsgeldig? Kan een bedrijf een dienst automatisch verlengen en dit enkel via een mail-adres laten weten alsook de facturen per mail sturen en bij niet-ontvangst een incassobedrijf inschakelen?

Hoe kan ik de procedure van het incassobureau stopzetten?

Hopelijk heeft iemand raad.

Elise

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 16 mar 2011 18:10

incassobureaus hebben in belgie geen enkele macht, u moet alleen aan hun laten weten dat u geen enkele overeenkomst hebt met hun en als ze u verder contacteren u de nodige stappen zal ondernemen tegen hun.

alhoewel e-mail op zich bewijswaarde heeft, betwijfel ik sterk of het tot op heden wettelijk geregeld is om op deze manier facturen op te sturen, voor zover ik weet dienen deze nog altijd langs de normale kanalen ( de post etc . . . ) te worden opgestuurd.

bartvdv

#3 , 16 mar 2011 18:31

Er zijn nogalwat (vooral buitenlandse) bedrijven die hun facturen alleen maar elektronisch ter beschikking stellen via een link of via e-mail omdat ze automatisch gegenereerd worden; zolang alle wettelijke gegevens eropstaan is er geen bezwaar. Een facturatieadres is nu eenmaal een van die wettelijke gegevens. Dat je het e-mailadres niet vaak controleert is geen excuus.

Reclame

elmar06
Topic Starter

#4 , 16 mar 2011 18:39

Danku!

Ik heb ondertussen wat meer opgezocht. Het hostingbedrijf is Nederlands.

Dit vond ik dan op belastingstdienst.nl:

"Uw afnemer moet akkoord gaan met de factuur

Uw afnemer is niet verplicht een elektronische factuur te accepteren. Het is daarom raadzaam om vooraf met uw zakenpartner te overleggen of en hoe hij elektronische facturen wil ontvangen.

Overleg eerst met uw klant
U kunt een elektronische factuur ook gewoon sturen en kijken wat er gebeurt. Wanneer uw klant niet betaalt, dan kunnen daar allerlei redenen voor zijn. Misschien kan of wil uw klant geen elektronische facturen ontvangen. Daarom is het verstandig om van te voren af te stemmen. Maar als een klant uw factuur zonder commentaar verwerkt en betaalt, mag u aannemen dat hij ermee akkoord gaat.
"

En dit vond ik op unizo.be:

"Voor u elektronisch begint te factureren, moeten uw klanten zich hiermee akkoord verklaren. Dat kan mondeling, maar u zet het akkoord hierover beter op papier. Strikt juridisch kan u ook een ‘impliciet akkoord’ van uw klanten afdwingen, bijvoorbeeld door in de algemene voorwaarden op uw laatste papieren factuur te vermelden dat u in de toekomst enkel nog elektronisch factureert."

Ik herhaal dat ik noch mondeling, noch schriftelijk het akkoord heb gegeven voor facturen per mail. En dat de algemene voorwaarden nergens vermelden dat er per mail zal gefactureerd worden.

Nu ik de factuur heb opgevist in mijn hotmail, ga ik deze uiteraard betalen. Maar ik weiger om dit via het incasso-bureau te laten gebeuren. Kan dit zomaar?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mar 2011 19:38

u hebt zelf uw e mail adres opgegeven om u te factureren.... wat wil u nu nog Dat de firma kan ruiken dat u de tweede niet per mail wil??? Het feit dat u de eerste maal hebt gevraagd geeft de maatschappij de mogelijkheid om de volgende ook naar dat adres te sturen.
Bent u particulier of firma???
U betaald de factuur met het incassobureau hebt u idd geen zaken.
Heb hetzelfde meegemaakt en na een 3 jaar hadden ze het uiteindelijk begrepen.

Gebruiker34

#6 , 16 mar 2011 19:55

Danku!

Ik heb ondertussen wat meer opgezocht. Het hostingbedrijf is Nederlands.

Dit vond ik dan op belastingstdienst.nl:

"Uw afnemer moet akkoord gaan met de factuur

Uw afnemer is niet verplicht een elektronische factuur te accepteren. Het is daarom raadzaam om vooraf met uw zakenpartner te overleggen of en hoe hij elektronische facturen wil ontvangen.

Overleg eerst met uw klant
U kunt een elektronische factuur ook gewoon sturen en kijken wat er gebeurt. Wanneer uw klant niet betaalt, dan kunnen daar allerlei redenen voor zijn. Misschien kan of wil uw klant geen elektronische facturen ontvangen. Daarom is het verstandig om van te voren af te stemmen. Maar als een klant uw factuur zonder commentaar verwerkt en betaalt, mag u aannemen dat hij ermee akkoord gaat.
"

En dit vond ik op unizo.be:

"Voor u elektronisch begint te factureren, moeten uw klanten zich hiermee akkoord verklaren. Dat kan mondeling, maar u zet het akkoord hierover beter op papier. Strikt juridisch kan u ook een ‘impliciet akkoord’ van uw klanten afdwingen, bijvoorbeeld door in de algemene voorwaarden op uw laatste papieren factuur te vermelden dat u in de toekomst enkel nog elektronisch factureert."

Ik herhaal dat ik noch mondeling, noch schriftelijk het akkoord heb gegeven voor facturen per mail. En dat de algemene voorwaarden nergens vermelden dat er per mail zal gefactureerd worden.

Nu ik de factuur heb opgevist in mijn hotmail, ga ik deze uiteraard betalen. Maar ik weiger om dit via het incasso-bureau te laten gebeuren. Kan dit zomaar?
U kan van de onderneming wel degelijk eisen dat hij u op papier blijft factureren, mits u daartegen protesteert binnen een redelijke termijn na ontvangst van de factuur.

Franciscus

#7 , 16 mar 2011 20:37

Voor uw derde factuur kan je inderdaad een factuur vragen op papier

elmar06
Topic Starter

#8 , 16 mar 2011 23:15

u hebt zelf uw e mail adres opgegeven om u te factureren.... wat wil u nu nog Dat de firma kan ruiken dat u de tweede niet per mail wil??? Het feit dat u de eerste maal hebt gevraagd geeft de maatschappij de mogelijkheid om de volgende ook naar dat adres te sturen.

Ter verduidelijking:

Die eerste factuur werd pas ontvangen na een betaling met kredietkaart op internet. Er werd mij nooit gevraagd of ik die eerste of toekomstige facturen per mail of post wou ontvangen. In de algemene voorwaarden staat alleen iets over automatische verlenging. Over facturatie per mail staat er niets.

Ik heb dus op geen enkele manier - en dus ook niet impliciet - toelating gegeven om hun factuurs per mail te ontvangen. Had ik dit wel gedaan, dan had ik uiteraard mijn gebruikelijk mail-adres opgegeven.

Maar dus: uit eigen opzoekingen en bovenstaande berichten begrijp ik dat ik het incassobureau gewoon kan negeren en de factuur rechtstreeks aan het hostingsbedrijf mag betalen. Ik heb dus geen verplichtingen tov dit incassobureau en de door hun aangerekende kosten kunnen geschrapt worden, zonder dat dit mij problemen zal opleveren

Is dit correct?

wlx

#9 , 17 mar 2011 02:13

Dit wil ik ook wel weten, aangezien ik ook problemen heb met een incassobureau nu.

Gebruiker34

#10 , 17 mar 2011 09:25

Ter verduidelijking:

Die eerste factuur werd pas ontvangen na een betaling met kredietkaart op internet. Er werd mij nooit gevraagd of ik die eerste of toekomstige facturen per mail of post wou ontvangen. In de algemene voorwaarden staat alleen iets over automatische verlenging. Over facturatie per mail staat er niets.

Ik heb dus op geen enkele manier - en dus ook niet impliciet - toelating gegeven om hun factuurs per mail te ontvangen. Had ik dit wel gedaan, dan had ik uiteraard mijn gebruikelijk mail-adres opgegeven.

Maar dus: uit eigen opzoekingen en bovenstaande berichten begrijp ik dat ik het incassobureau gewoon kan negeren en de factuur rechtstreeks aan het hostingsbedrijf mag betalen. Ik heb dus geen verplichtingen tov dit incassobureau en de door hun aangerekende kosten kunnen geschrapt worden, zonder dat dit mij problemen zal opleveren

Is dit correct?
Dat klopt. Je betaald dus rechtstreeks aan het hostingbedrijf (degene die gefactureerd heeft). Betaal enkel het verschuldigd factuurbedrag, dus zonder de bedragen die het incassokantoor er eventueel nog bijgeteld zou hebben en stuur hen eventueel een betalingsbewijs.

Franciscus

#11 , 17 mar 2011 12:44

incassobureau link
http://www.dignitas.be/nl/het_innen_van ... ringen.php" onclick="window.open(this.href);return false;

ps ook in de antwoorden van 'vandebos' staan leuke links naar hoe omgaan met incasso

Terug naar “Consumenten Koop”