Betwisting vaderschap - Terugvorderen alimentatie

webmaster
Topic Starter
Beheerder

Betwisting vaderschap - Terugvorderen alimentatie

#1 , 21 jan 2007 21:09

Afzender gaf toestemming voor plaatsing:

Beste,

13 Jaar geleden ben ik van mijn vrouw gescheiden en is mijn ex met onze 2 dochters , naar Duitsland vertrokken.

Al die jaren werd ik nooit betrokken bij de opvoeding, schoolkeuze of soortgelijke beslissingen, en was ik niet welkom in hun leven.

Ik ben mijn verantwoordelijkheden al die jaren nagekomen, en na al die tijd een braaf-betalende-vader te zijn geweest, werd ik vandaag geconfronteerd met nieuwe feiten, die mij niet in de koude kleren zijn gaan zitten.

Aanleiding tot deze "eerlijkheid", is waarschijnlijk het feit dat ik na jaren opnieuw ben gehuwd en na 3 jaar huwelijk een kindje verwacht.

Deze voor mij heugelijke nieuwe situatie bracht een woede uitbarsting bij mijn ex- vrouw teweeg met de volgende openbaring.

Blijkbaar zou de jongste van de 2 meiden ( nu 18 en 16 jaar oud ) niet door mij zijn verwekt, maar werd me gelijk verteld, aangezien ze wel mijn naam draagt zal ik verplicht zijn voor haar verder te betalen, daar kon ik aldus mijn woedende ex niet onderuit.

Mijn vraag is nu: heeft mijn ex vrouw gelijk?, welke rechten heb ik nu?, wat moet/kan ik doen?, stoppen met braaf verder te betalen?, een DNA-test afdwingen?, het geld van al die jaren terugvorderen?, afwachten?

Ik lees op deze site vaak over moeders die problemen hebben met de vaders van hun kinderen omdat die hun verantwoordelijkheid niet willen nakomen, maar dat heb ik wel al die jaren gedaan.

Zo blijkt maar weer, niet alleen de vrouwen en kinderen kunnen de dupe zijn van de nasleep van een scheiding, ook wij mannen worden regelmatig in de maling genomen.

Alvast bedankt voor jullie advies,

Koen.

Bijkomende informatie:

De kinderen hebben een dubbele nationaliteit en wonen met hun Duitse moeder in Duitsland.

Echtscheiding met wederzijdse toestemming.

Gescheiden vanaf: 25/11/1994

Als vader heb ik bezoeksrecht.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jan 2007 13:04

Naar Belgisch recht hebt u weinig kans om nog iets te ondernemen tegen het feit dat dit kind juridisch uw dochter is.

De toepasselijke wet is 1 JULI 2006. - Wet tot wijziging van de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek met betrekking tot het vaststellen van de afstamming en de gevolgen ervan (B.S. 29 december 2006, editie 6).

Deze bepaalt;

Art. 318. ? 1. Tenzij het kind bezit van staat heeft ten aanzien van de echtgenoot, kan het vermoeden van vaderschap worden betwist ...

In uw geval heeft het kind bezit van staat.

scorpioen

j.demoor

#3 , 23 jan 2007 15:43

?Art.318.? 1. Het vaderschap van de echtgenoot kan worden betwist indien wordt aangetoond dat hij niet de vader kan zijn van het kind...? 3. TENZIJ het kind bezit van staat heeft ten aanzien van beide echtgenoten of dezen feitelijk herenigd waren ten tijde van de verwekking, wordt de vordering gegrond verklaard...Art.331nonies.Het bezit van staat moet voortdurend zijn.Het wordt bewezen door feiten die te samen of afzonderlijk de betrekking van afstamming aantonen.Die feiten zijn onder meer :- dat het kind altijd de naam heeft gedragen van degene van wie wordt gezegd dat het afstamt...-dat die persoon als vader of moeder in zijn onderhoud en opvoeding heeft voorzien;-dat het kind die persoon heeft behandeld als zijn vader of moeder;- dat het kind wordt erkend door de familie en in de maatschappij;- dat de openbare overheid het als zodanig beschouwt.?(Burgerlijk Wetboek).

Vermits het ?bezit van staat? lijkt vast te staan is het onwaarschijnlijk dat een vordering tot betwisting van vaderschap nog zal toegelaten worden.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het
driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 02 feb 2007 16:17

VTM - Telefacts zoekt vaders die willen getuigen over vaderschapstest

geplande reportage van woensdag 7 februari in het programma VTM - Telefacts
In het programma Telefacts (VTM) willen wij graag een reportage brengen omtrent 'vaderschapstesten'. Een wereldwijde stijging wordt immers waargenomen in het aantal afgenomen vaderschapstesten. Enerzijds omdat de techniek snel ge?volueerd ?n aanvaard is, anderzijds omdat wellicht ook meer mensen twijfelen omtrent het vaderschap.

Om Vlaanderen te informeren over het gebruik van vaderschapstesten zijn we daarom ge?nteresseerd in uw ervaringen met vaderschapstesten.

Om welke reden liet u de vaderschapstest uitvoeren (twijfel, nood aan zekerheid, vermoeden van ontrouw, alimentatie, ...), en welk gevolg werd eraan gegeven (rechtzaak, meer zekerheid binnen de relatie, scheiding ...).

Waarom twijfelde u? Bent u nu gelukkiger, geruster, bevrijd, ... n? de test? Op deze vragen zoeken wij een antwoord via verschillende getuigen met uiteenlopende of gelijklopende verhalen.

Wilt u getuigen over uw ervaringen, of gewoon de mogelijkheden aftasten, neem dan zo snel mogelijk contact met mij op via onderstaande gegevens (mail of gsm).

De uitzending van de reportage is gepland voor woensdag 7 februari. In de eerste plaats geven wij de voorkeur aan getuigen die vrij hun verhaal willen doen.
Dit gebeurt in een aangepaste setting met volledige aandacht voor uw verhaal. Toch is ook anoniem getuigen bespreekbaar, omdat wij weten dat de materie heel gevoelig kan liggen. Elke reactie wordt uiteraard met vertrouwen behandeld.

Alvast hartelijk dank voor uw reactie.

Hans Vanderspikken

Journalist Telefacts - VTM

0496/693540

Hans.vanderspikken@vmma.be

Terug naar “Echtscheiding”