Indentificatie overtreder

Spruiteke
Topic Starter

Indentificatie overtreder

#1 , 09 mar 2011 08:47

Artikel 67bis
Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een natuurlijke persoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, wordt vermoed dat deze is begaan door de titularis van de nummerplaat van het voertuig. Het vermoeden van schuld kan worden weerlegd met elk middel.

Dus wanneer er een overtreding wordt vastgesteld (snelheidsovertreding, fout parkeren?) en de persoon op wie de wagen is ingeschreven kan bewijzen dat hij aan het werk was/niet op die plaats kon zijn. Dan is de boete niet geldig?
Wordt er dan onderzocht wie de overtreding wel deed of stopt het dan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 09 mar 2011 18:44

Als de eigenaar van het voertuig niet kan bewijzen wie er reed moet hij de boete zelf betalen. Eigenaar blijft verantwoordelijk voor het uitlenen van zijn voertuig.
De politie gaat heus niet zelf op zoek.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Spruiteke
Topic Starter

#3 , 10 mar 2011 09:41

Waarom? Zo staat het toch niet in artikel67bis?

En Artikel 67ter gaat enkel over rechtspersonen die moeten meedelen wie er mee reed, niet over natuurlijk personen.

Artikel 67ter
Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een rechtspersoon, zijn de natuurlijke personen die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigen ertoe gehouden de identiteit van de bestuurder op het ogenblik van de feiten mee te delen of, indien zij die niet kennen, de identiteit van de persoon die het voertuig onder zich heeft.

De mededeling moet gebeuren binnen een termijn van 15 dagen te rekenen vanaf de datum waarop de vraag om inlichtingen gevoegd bij het afschrift van het proces-verbaal werd verstuurd.

Indien de persoon die het voertuig onder zich heeft niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten moet hij eveneens, op de wijze hierboven vermeld, de identiteit van de bestuurder meedelen.

De natuurlijke personen die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigen als titularis van de nummerplaat of als houder van het voertuig, zijn ertoe gehouden de nodige maatregelen te nemen om aan deze verplichting te voldoen.

Reclame

bartvdv

#4 , 10 mar 2011 14:37

Omdat een vennootschap nu eenmaal geen auto kan besturen, zeker?

roharro

#5 , 10 mar 2011 16:35

Het ging over en natuurlijk persoon en nu komt u af met een rechtspersoon.....wat is het nu?

Spruiteke
Topic Starter

#6 , 10 mar 2011 22:29

Artikel 67Bis zegt dat men vermoed dat de titularis van het voertuig de schuld heeft. Maar: de schuld kan worden weerlegt met elk middel.

Roharro zegt dan dat :Als de eigenaar van het voertuig niet kan bewijzen wie er reed moet hij de boete zelf betalen. Waarom moet die dat bewijzen wie er dan wel reed???, Dat staat toch niet in art67Bis?????

De eigenaar heeft het bewijs dat hij niet zelf reed. Wie er dan wel reed?????? Waarom zou hij dat moeten zeggen???? Dat wordt toch niet verplicht???? Het wordt wel veplicht wanneer het gaat over een rechtspersoon, dan moet er gezegd worden wie het dan WeL was, Maar dat is een ander artikel en dat gaat niet over een NATUURLIJK persoon.
Volgens mij kan niemand verplichten om wel mee te delen wie er dan wel reed.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 mar 2011 22:50

Cass., 5 mei 2004, rolnummer P040104F, http://jure.juridat.just.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Overwegende dat artikel 67bis van de wet betreffende de politie over het wegverkeer bepaalt dat wanneer een overtreding van die wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een natuurlijke persoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, wordt vermoed dat deze is begaan door de titularis van de nummerplaat van het voertuig, en dat het vermoeden van schuld kan worden weerlegd met elk middel ;
Dat noch die wetsbepaling noch enig andere wettelijke bepaling de titularis van een nummerplaat verplicht om, als hij het voertuig op het ogenblik van de feiten niet bestuurde, de identiteit van de bestuurder kenbaar te maken ;

roharro

#8 , 10 mar 2011 23:06

Men is inderdaad niet verplicht een naam te geven, maar men moet dan wel zelf de boete betalen.
Dat mocht ik al twee keer persoonlijk ervaren....

In de praktijk zal een rechter aanvaarden:

- de auto was op ogenblik van overtreding reeds als gestolen aangegeven
- een ander persoon (dus niet jijzelf) verklaart schriftelijk dat hij de bestuurder was.

Als eigenaar moet je dus inderdaad zelf geen naam opgeven. Zonder gehandtekende verklaring van de werkelijke bestuurder zou dergelijke verklaring trouwens ook geen kracht van bewijs hebben.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 mar 2011 14:44

Het vervolg van het cassatiearrest dat ik al aanhaalde:

Overwegende dat de appèlrechters, met aanneming van de redenen van het bestreden vonnis, en na te hebben vastgesteld, zoals eiser in conclusie aanvoerde om het vermoeden van schuld te weerleggen dat op hem rustte, "dat niet kan worden ontkend dat de beschrijving van (eiser) niet lijkt overeen te stemmen met die van de bestuurder van zijn voertuig", hun veroordeling gronden op de overweging "dat (eiser), als hij niet de bestuurder van het voertuig was, de persoonlijke gegevens van de bestuurder van zijn voertuig kenbaar had moeten maken toen de feiten zich hebben voorgedaan" ;
Overwegende dat zij hun beslissing aldus niet wettig verantwoorden ;

Cassatie zegt dus duidelijk: als de nummerplaat ingeschreven is op naam van een natuurlijk persoon, bewezen is dat deze het voertuig niet bestuurde, mag deze persoon niet veroordeeld worden voor de verkeersovertreding, ook niet als hij de naam van de bestuurder weigert te geven.

roharro

#10 , 11 mar 2011 20:49

Dan zal ik enkele rechters aan hun oren moeten gaan trekken...:

Tiental jaar geleden verbleef ik beroepsmatig met echtgenote een jaar in een andere continent. Autoverzekering laten schorsen voor één jaar en wagen opgeborgen in mijn privé garage.
Tijdens onze afwezigheid kregen we (in België) 3 (hoge) boetes wegens te hoge snelheid (begaan in een tijdspanne van drie opeenvolgende dagen).

Aangezien ik zwart op wit kon bewijzen dat ik onmogelijk de bestuurder kon geweest zijn weigerde ik ook maar enig bedrag te betalen.
Ik verloor vervolgens zowel in eerste aanleg als in beroep.
Bijgevolg moest ik betalen:

- 3 boetes (die veel hoger waren dan de "minnelijke schikkingen")
- de gerechtskosten
- de advocatenkosten

Wagen stond nog wel ingeschreven op mijn naam, ik had de nummerplaat behouden.
Ik vraag me nog steeds af hoe deze rechters zouden geoordeeld hebben en wat voor mij de gevolgen zouden zijn geweest indien de wagen betrokken zou zijn geweest in een dodelijk ongeval met vluchtmisdrijf. De wagen was niet meer verzekerd...

Terug naar “Andere”