minnelijke consignatie geweigerd door tegenpartij

condor
Topic Starter

minnelijke consignatie geweigerd door tegenpartij

#1 , 08 mar 2011 20:27

Ik ben door de rechtbank van eerste aanleg veroordeeld om aan de tegenpartij een openstaande schuld (geldsom) te betalen.

Mijn advocaat heeft reeds beroep aangetekend en tegelijk een minnelijke consignatie (in afwachting van uitspraak in beroep wordt dan het verschuldigde bedrag op een rekening gestort om de schandalig hoge gerechtelijke intresten te stoppen) voorgesteld aan de tegenpartij.

De tegenpartij weigert deze minnelijke consignatie. Ze wil zoveel mogelijk financieel voordeel halen en vraagt zelfs in beroep intrest op de reeds opgelopen intresten.
Mijn advocaat heeft nog nooit een weigering van consignatie van gelden door een tegenpartij meegemaakt tijdens zijn loopbaan.

Mag de tegenpartij een aangeboden consignatie weigeren ?

Zo ja, bestaat er dan een wettelijke procedure waarbij ik toch nog zonder akkoord van de tegenpartij kan consigneren ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jonathan LS

#2 , 09 mar 2011 18:06

Ik neem aan dat de tegenpartij niet overgaat tot (voorlopige) uitvoering van het vonnis ? Indien er uitgevoerd wordt, kan je kantoneren (tenzij dat recht uitdrukkelijk uitgesloten is in het vonnis) op de wijze voorzien in het Gerechtelijk Wetboek, dus in handen van de uitvoerende deurwaarder die de gelden dan bij de Deposito- en Consignatiekas plaatst.

Indien er niet uitgevoerd wordt, is kantonnement ook geen optie. De tegenpartij kan dan inderdaad een minnelijke consignatie weigeren. (Overigens is het niet zonder meer evident dat bij een minnelijke consignatie de intresten stoppen - dat zou dan uitdrukkelijk voorzien moeten worden in de overeenkomst tot minnelijke consignatie.)

Ik zie niet direct een mogelijkheid om de tegenpartij te dwingen een oplossing te aanvaarden waardoor de intresten stoppen.

Zet het bedrag van de veroordeling op een spaar- of termijnrekening die je de hoogst mogelijke intrest oplevert, dan kan je de schade een beetje beperken.

j.demoor

#3 , 10 mar 2011 10:18

“Art.1257.Wanneer de schuldeiser weigert betaling te ontvangen, kan de schuldenaar hem een aanbod van gerede betaling doen en, indien de schuldeiser weigert dit aan te nemen, de aangeboden geldsom of zaak in consignatie geven. Het aanbod van gerede betaling, gevolgd van consignatie, bevrijdt de schuldenaar; het geldt te zijnen opzichte als betaling, wanneer het op wettige wijze gedaan is, en het risico van de aldus in consignatie gegeven zaak is voor de schuldeiser.”(Burgerlijk Wetboek).

‘en tegelijk een minnelijke consignatie...voorgesteld aan de tegenpartij’

De aangeboden geldsom in consignatie geven vereist een voorafgaand aanbod van gerede betaling,waaraan blijkbaar niet voldaan is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Jonathan LS

#4 , 11 mar 2011 16:45

Een aanbod van gerede betaling impliceert dat je erkent dat je inderdaad betaling verschuldigd bent. In casu is de originele poster na een procedure (betwisting) veroordeeld tot betaling, waartegen hij in beroep is gegaan. Hij erkent dus duidelijk niet dat hij betaling verschuldigd is.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”