Hi,
Ik heb een nieuwe zetel gekocht bij een meubelwinkel (enkele maanden terug).
Bij het opkuisen van de woning hebben we de zetel verschoven.
Dit heeft als gevolgd dat er een kras is gevormd op de vloer die zou moeten gerepareerd worden.
M.i. moet de meubelwinkel opdraaien voor het herstellen van de vloer want:
- er blijkt een scherpe vijs door één van de poten van de zetel te zitten
- die vijs heeft de kras veroorzaakt
- het geen 'normale' slijtage betreft aangezien de zetel slechts enkele maanden oud is (en nog niet zodanig gemanipuleeerd dat er een vijs door één van de poten zou kunnen komen)
- het was niet te voorzien door mij dat dit meubel (nieuw) niet in perfecte staat zou zijn (meubelzaak heeft de zetel op de vloer gezet bij levering - beschadiging onderaan de zetelpoot is dus voor mij een 'verborgen gebrek')
De meubelwinkel weigert de herstelling te doen met de volgende argumentatie:
- het verschuiven van een zetel is geen normaal gebruik (zetels dienen steeds worden opgeheft ipv verschoven) - m.i. is dit niet logisch voor een 3-zits zetel waarvan het gewicht dermate is dat die niet door 1 persoon kan opgeheft worden (terwijl kuisen van het huis typisch door 1 persoon gebeurt)
- ze niet kunnen niet anticiperen welke bescherming ze onder hun zetels moeten voorzien voor elk type van vloer - m.i. is dit een drogreden aangezien er plastiek doppen onder alle zetelpoten zitten die de vloer niet beschadigen - het is de éne zetelpoot waar de vijs door de plastiek dop zit die de vloer beschadigt heeft
- het aan de klant is om vilten bescherm doppen op het meubel aan te brengen indien hij het wil kunnen verschuiven - m.i. hebben ze me dan geen meubel geleverd maar een onafgewerkt product aangezien ik nog verondersteld wordt eraan te werken alvorens het in gebruik te nemen (let wel: bij levering en plaatsing door de meubelzaak zelf is dit niet aangekaart + zij hebben dit meubel onder deze vorm op de vloer geplaatst !) + praktisch: als ik vilten beschermers onder de zetel plaats, moet ik hiervoor het meubel 'beschadigen' (nl. nagels in de poten kloppen) en wordt de hoogte van het meubel vergroot (wat niet de bedoeling was bij aankoop)
- de kost van het herstel van de vloer niet in verhouding staat met het defect aan het meubel (vijs door één van de poten)
Houden mijn argumenten steek en kan ik mijn eis tot herstel van de vloer hard maken ten opzichte van de meubelzaak of heb ik geen kans om dit te winnen ?
Wat is jullie advies ? Hoe kan ik dit verder zetten (of is het hopeloos) ? Kan ik een schadevergoeding eisen / volledig herstel van de vloer of minder ?
Alvast bedankt,
een 'boze' klant
(die toch nog het respect heeft om de zaak niet met naam te noemen...)