Een 2de vraagje nu.
Ik ga deze maand feitelijk samenwonen, maar ik krijg nergens een antwoord over wat het minimum is indien we beiden werkloos zijn.
Mijn vriendin woont nog thuis en krijgt nu 300 euro
Ik woon alleen en krijg nu 850 euro
Samen is dit 1150 euro.
Nu, het is niet de bedoeling werkloos te blijven, maar wil wel de eventuele gevolgen weten.
Op de site van RVA lees ik dat samenwonenden 640 euro krijgen elk als minimum.
Men spreekt er ook over een forfait periode eventueel, maar wat dit inhoudt, vind ik niet terug.
Dan is er nog dat mijn vakbond me vertelt dat het beiden 640 euro zou zijn, wat hiermee overeenkomt.
RVA spreekt van de forfaitperiode van 400 euro per persoon wat 800 samen uit zou maken tov 850 op mijn alleen.
Haar ten laste nemen kan niet, omdat zij inkomen heeft, ook al is het maar 300 euro (weet niet of dit klopt)
Ik lees ook dat feitelijk samenwonen als alleenstaande zou tellen en dus elk 850 euro (wat me dan weer veel lijkt, maar zou het zeker niet weigeren natuurlijk)
Ook een afgevaardigde van de vakbond bevestigd dit.
Haar vakbond zegt dan weer dat we gewoon onze uitkering blijven krijgen zoals nu.
Met al deze verschillende verklaringen, weet ik niet meer wie ik moet geloven, maar zou toch graag op voorhand een berekening hebben, om kosten te plannen.
Wie kan er mij helpen ivm deze kwestie?
Alvast bedankt