Feitelijk samenwonen - Uitkeringen

FlemishTuner
Topic Starter

Feitelijk samenwonen - Uitkeringen

#1 , 08 mar 2011 08:14

Beste,

Een 2de vraagje nu.
Ik ga deze maand feitelijk samenwonen, maar ik krijg nergens een antwoord over wat het minimum is indien we beiden werkloos zijn.

Mijn vriendin woont nog thuis en krijgt nu 300 euro
Ik woon alleen en krijg nu 850 euro

Samen is dit 1150 euro.

Nu, het is niet de bedoeling werkloos te blijven, maar wil wel de eventuele gevolgen weten.

Op de site van RVA lees ik dat samenwonenden 640 euro krijgen elk als minimum.
Men spreekt er ook over een forfait periode eventueel, maar wat dit inhoudt, vind ik niet terug.

Dan is er nog dat mijn vakbond me vertelt dat het beiden 640 euro zou zijn, wat hiermee overeenkomt.
RVA spreekt van de forfaitperiode van 400 euro per persoon wat 800 samen uit zou maken tov 850 op mijn alleen.
Haar ten laste nemen kan niet, omdat zij inkomen heeft, ook al is het maar 300 euro (weet niet of dit klopt)
Ik lees ook dat feitelijk samenwonen als alleenstaande zou tellen en dus elk 850 euro (wat me dan weer veel lijkt, maar zou het zeker niet weigeren natuurlijk)
Ook een afgevaardigde van de vakbond bevestigd dit.
Haar vakbond zegt dan weer dat we gewoon onze uitkering blijven krijgen zoals nu.

Met al deze verschillende verklaringen, weet ik niet meer wie ik moet geloven, maar zou toch graag op voorhand een berekening hebben, om kosten te plannen.

Wie kan er mij helpen ivm deze kwestie?

Alvast bedankt :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 09 mar 2011 10:02

“Art.110.§ 1. Onder werknemer met gezinslast wordt verstaan de werknemer die:1° samenwoont met een echtgeno(o)t(e), die noch over beroepsinkomens, noch over vervangingsinkomens beschikt...;2° niet samenwoont met een echtgeno(o)t(e) doch uitsluitend samenwoont met: a) één of meerdere kinderen...;Voor de toepassing van het eerste lid, 1° en 2°, wordt met de echtgeno(o)t(e) gelijkgesteld, de persoon die met de werknemer een feitelijk gezin vormt en die financieel te zijnen laste is...§ 3. Onder samenwonende werknemer wordt verstaan de werknemer die noch bedoeld is in § 1, noch in § 2(=alleenwonend)...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

U wordt dus ‘samenwonende werknemer’.

“Art.115.Het MINIMUM dagbedrag van de werkloosheidsuitkering wordt vastgesteld op :...3°.20,02 euro voor de samenwonende werknemer vóór het verstrijken van de eventueel verlengde periode van vijftien maanden bedoeld in artikel 114,§4...Art.114...§4.In afwijking van §1 wordt,na de eerste vijftien maanden van werkloosheid,het dagbedrag van de werkloosheidsuitkering van de samenwonende werknemer bepaald op 14,11 euro...“(25 november 1991 Werkloosheidsbesluit).

Geïndexeerd is dit :
20,02 = 20,02 x 1,02^77 / 1,02^66 = 24,49 of 636,74 op 26 dagen
14,11 = 14,11 x 1,02^77 / 1,02^66 = 17,54 of 456,04 op 26 dagen
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

FlemishTuner
Topic Starter

#3 , 09 mar 2011 14:34

Hartelijk dank Demoor :)

Even wat ik vond op RVA barema's

Vanaf 13de maand minimum 647,14 per maand voor samenwonende
In forfait periode 456,04 per maand voor gewone samenwonende
In forfait periode 598,52 per maand voor bevoorrecht samenwonende

Dit is waarom het zo onduidelijk voor me was en zeker wanneer je daarbij nog eens die andere verklaringen kreeg :D
Dus als ik het goed snap, komt het voor ons op de gewone samenwonende aangezien geen van beiden meer dan 15 maanden werkloos is :)

Waarom RVA me dan zei dat het op die 456 euro komt, weet ik niet. Waarschijnlijk om ons af te schrikken om werkloos te blijven, maar dat ben ik sowieso niet van plan :)

Reclame

lolalola

#4 , 16 jan 2014 19:59

en hoe zit dit qua bedragen als een van de twee samenwonenden twee kleine kinderen ten laste in hetzelfde huis heeft wonen?

lucas123

#5 , 17 jan 2014 09:00

Bij mijn weten heeft het hebben van kinderen geen invloed.

Mariette

#6 , 17 jan 2014 11:02

Bij mijn weten heeft het hebben van kinderen geen invloed.
indien men kinderen heeft zit men toch in de categorie "met personen ten laste"?

Vandebos

#7 , 17 jan 2014 12:22

Gelieve tot de gestelde vraag van TS te blijven en diens onderwerp niet te kapen.

Vandebos

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”