doorsturen van vertrouwelijke gegevens

stephke
Topic Starter

doorsturen van vertrouwelijke gegevens

#1 , 04 mar 2011 18:09

hallo,

Mijn vriendin woont in een weekendverblijf waar op heden geen domicilieadres mogelijk is.
Zij woont daar omdat ik (de eigenaar) haar die gunst verleent tot ze een eigen intrek heeft.
De reden dat ik haar daar laat wonen is omdat ze de moeder is van mijn kind.
Pikant detail; ik heb het kind bij haar verwekt toen ze nog gehuwd was zodat het kind niet mijn naam kon dragen.
Wij hebben via gerechtelijke weg gepoogd om het kind op mijn naam te krijgen ( DNA-analyse etc..) en de uitspraak zal weldra (7 maart) volgen, aangezien de procureur het DNA-attest heeft onderstaaft geloven wij dat het kind inderdaad op mijn naam zal komen.
In de dagvaarding had de advocate van ons een zinnetje gezet dat nu tegen ons gebruikt wordt, nl dat wij een feitenlijk gezin vormen terwijl dit niet zo is, ik laat haar toe om tijdelijk in mijn buitenverblijf te wonen aangezien ze nog niet over allimentatie kan beschikken zolang het kind op haar ex-man's naam staat.
mijn vriendin is werkloos en trekt een werkloosheidsuitkering voor alleenstaande moeder met kind.
Haar ex-man zijn zuster en schoonbroer werken op de RVA en hebben vertrouwelijke informatie doorgespeeld aan de ex-man, nl dat mijn vriendin werkloos en alleenstaand is.
Nu heeft de ex-man een brief aan de RVA-gestuurd met een afschrift van de dagvaarding om zo te proberen om ze van de werkloosheidsuitkering te laten schrappen.
mijn vraag is dan ; kan rechtstreekse familie (zuster en schoonbroer) van de ex-man die werkzaam zijn op de RVA zomaar vertrouwelijke informatie doorgeven aan die man zodat die een dagvaardingsbrief kan gaan gebruiken om mijn vriendin ten laster te zijn??
Volgens mij is dit inmenging van werknemers van de RVA met de persoonlijke levenssfeer van mijn vriendin, of zie ik dit volledig fout???

alle reacties zijn welkom

grtjes, stephke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 04 mar 2011 18:18

De vriendin in kwestie kan haar vermoedens melden in een politionele klacht. Deze zal dan onderzocht worden op inbreuken van de privacy van uw vriendin en misbruik van vertrouwelijke gegevens van de RVA. Dergelijke klachten worden zeer ernstig genomen. Persoonlijk ken ik een dossier waar de ambtenaar in kwestie reeds meer dan een jaar geschorst is en hoogstwaarschijnlijk uit zijn functie zal ontheven worden (iets wat vroeger alleen mogelijk was als je je schoonmoeder vermoordde of met de zwarte kas van de vriendenkring ging lopen...)

stephke
Topic Starter

#3 , 04 mar 2011 19:12

beste,

als ik het goed begrijp moet mijn vriendin naar de politie gaan en haar verhaal vertellen zodat daar officieel akte van genomen wordt.
Zij is tevens van zin (op aanraden van een ambtenaar van de RVA die haar op een interview had uitgenodigd omtrent dit gebeuren) om een aangetekend schrijven te sturen naar de directie van de RVA om dit misbruik aan te kaarten.
Dan lijkt het me ook handig om een duplicaat van de klacht bij het aangetekend schrijven te voegen zodat de bewuste instanties duidelijk op de hoogte zijn van de pesterijen die deze familie met mijn vriendin aan het uitvoeren zijn.

mvg, stephke

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 mar 2011 19:39

Zeker doen
Niet vergeten dat uw vriendin zich nog als slachtoffer ter griffie laat registreren .... staat uitgelegd op attest van klachtneerlegging.
Log- ins van zus en schoonbroer zullen gecontroleerd worden.
Ook niet vergeten te zeggen dat mogelijk ook een collega de info zou hebben opgevraagd...
Is er al een RVA onderzoek bezig en hoe weet je dat ex naar RVA heeft geschreven.
Zeker jullie adressen niet samen zetten...

stephke
Topic Starter

#5 , 04 mar 2011 20:07

Ja er is een onderzoek (ondervraging) geweest van de RVA, daar is gebleken dat inderdaad de dagvaarding er was met tevens een schrijven van de ex-man waarin hij beweert "vernomen" te hebben dat mijn vriendin alleenstaand was terwijl hij tracht te bewijzen dat het niet zo zou zijn a.d.h.v. de dagvaarding en een bijgevoegde brief van hem met de bewering van uit goede bron vernomen te hebben dat dit niet zo was.
Wij vermoeden dat die goede bron inderdaad zijn rechtstreekse familie, nl zijn zuster en schoonbroer,beiden werkend op de RVA, de ene als controleur en de andere als dossierbeheerder zijn.
Wij kunnen dit natuurlijk niet hard maken maar het vermoeden dat hier een wraakactie vanwege zijn familie in het spel zit lijkt me wel duidelijk.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 mar 2011 20:15

privacy commissie niet vergeten

stephke
Topic Starter

#7 , 04 mar 2011 20:18

privecy commissie ????

Vandebos

#8 , 04 mar 2011 20:39

Ieder bedrijf dat een databank met gegevens bijhoudt van zijn klanten is bij wet verplicht deze aan te geven aan de privacy-commissie. Hierdoor zijn deze bedrijven verplicht de regels van de commissie te volgen om de privégegevens van hun klanten te bewaren, beschermen en enkel te gebruiken voor die doeleinden waarvoor ze bestemd zijn. Als deze regels worden overtreden kan en zal de privacy-commissie stappen ondernemen.

http://www.privacycommission.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#9 , 06 mar 2011 09:40

“Art.16...§ 2. De verantwoordelijke voor de verwerking of, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger in België moet :...2° ervoor zorgen dat voor de personen die onder zijn gezag handelen, de toegang tot de gegevens en de verwerkingsmogelijkheden, BEPERKT blijven tot hetgeen die personen nodig hebben voor de uitoefening van hun taken of tot hetgeen noodzakelijk is voor de behoeften van de dienst...§ 3. Eenieder die handelt onder het gezag van de verantwoordelijke voor de verwerking of van de verwerker alsmede de verwerker zelf, die toegang heeft tot persoonsgegevens , mag deze slechts in opdracht van de verantwoordelijke voor de verwerking verwerken, behoudens op grond van een verplichting door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie...”(8 DECEMBER 1992. - Wet tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens).

Overtreding van voornoemd art.16,§2 en §3 komt niet voor in de strafbepalingen van art.37-39 van voornoemde wet.

Indien de verantwoordelijke voor de verwerking geen interne maatregelen treft dan kan u zich wenden tot: http://www.privacycommission.be/nl/contact.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Privacy-bescherming”