Beste allen: Ik geloof dat ik hier misschien in de passende rubriek zit? If not, excuus!
De afgelopen maanden zijn we op zoek gegaan naar een firma die onze huidige ramen komt vervangen. Na het ontvangen van verschillende offertes, beslist om bij firma x te bestellen. Zeer vriendelijke mens, veel uitleg, goed gevoel etc. We ondertekenen een offerte, men komt opmeten en sindsdien gaat het niet meer vooruit.
Tijdens het opmeten komt er een extra kost tov de oorspronkelijke offerte. De man weet (staat niet op papier, maar wel modeling gezegd voor het ondertekenen van offerte, tjah) dat we ahv een zgn "groene renovatielening" bij de bank aankloppen om dit te bekostigen. Axabank vraagt ons in eerste instantie een offerte van het volledige renovatiebedrag. Na veel bellen, mailen, bezoek te plaatste, een afspraak met de bank te moeten cancellen krijgen we na 1 maand uiteindelijk een update van de oorspronkelijke offerte. We geven dit binnen bij Axa, en die zeggen nu dat we het bedrag kunnen lenen, maar dat ze een factuur nodig hebben van het totale renovatiebedrag + attesten van de aannemer. Dit zijn de voorwaarden van de "groene" lening (re intrestbonificatie).
De aannemer zegt dat hij geen factuur opstelt voor iets dat hij nog niet geleverd heeft, noch dat hij daarvoor attesten kan/wil uitreiken (lijkt mij logische redenering, maar ja, de bank vraagt dit?). Wij terug afspraak met Axa, zij terug, sorry, maar die papieren hebben we nodig vooraleer het geld overgemaakt wordt op jullie rekening. Het bedrag wordt in een keer overgemaakt bij dit soort lening. (dus niet in schijven naargelang de werken). Ook de factuur moet in een welbepaalde vorm gegoten zijn (conform wettelijke bepalingen inzake groene renovatieleningen), zijn voorschotfactuur die hij ons een maand geleden gaf, beantwoordt niet aan deze vorm.
Vorige week op aangedrongen dat we uiterlijk tegen zaterdag alle nodige papieren moesten hebben om dit alles uiteindelijk in orde te brengen met de bank. Heden nog niets gehoord. We zijn nu 5 weken verder en dat beweegt gewoonweg niet. Onze planning is om zeep, die manier van communiceren en werken werkt serieus op het systeem en er werd uiteindelijk nog geen enkel werk verricht, dat beloofd! De voorschotfactuur werd nog niet betaald (is sowieso niet volgens de vormvereisten ) gezien wij wachtten op het krediet van de bank. Maar zonder de juiste papieren van de aannemer geen geld dus.
Gezien de aannemer totaal geen moeite doet om ons te helpen (uiteindelijk krijgt hij ook zijn geld niet, misschien is dit project niet groot genoeg?) willen we het zooitje annuleren en bij een andere aannemer gaan die wél conform de voorwaarden van de bank kan handelen. Levertermijn van het schrijnwerk begint maar te tellen vanaf betaling van de voorschotfactuur.
Sturen we gewoon een aangetekend schrijven met annulatie van de bestelling? met daarin verwijzing naar wat er de voorbije weken van onze kant uit gedaan werd? Kan hij een of andere schadevergoeding vragen, ook al ligt hij aan de oorzaak van deze historie? Moeten wij hem daarop wijzen in het aangetekend schrijven op een of andere manier?
Alvast dank voor de feedback!