niet betalen onderhoudsgeld

rulina
Topic Starter

niet betalen onderhoudsgeld

#1 , 04 feb 2011 23:38

Welke procedures (stappen) te ondernemen bij niet betalen onderhoudsgeld ??

Vandaag nog in de krant => zes maanden cel voor niet betalen onderhoudsgeld...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 feb 2011 17:51

Er is een vonnis.
Vanaf de tweede niet betaling ga je aangifte doen bij politie.
Het niet betalen van onderhoudsgeld is strafbaar.
Vanaf dan doe je dat om de twee maanden. Parket zal betrokkene dan dagvaarden voor de strafrechtbank en trachten deze te laten veroordelen.
Tegelijkertijd zal je tegenpartij terug voor de burgerlijke rechtbank moeten dagen en eventueel loonsbeslag vragen en of wijzigingen van betalen alimentatie.
In een aantal gevallen kan je ook DAVO inschakelen.
Best is met een advocaat te werken.

j.demoor

#3 , 06 feb 2011 09:45

“Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken. Wanneer voornoemd beslag echter gelegd wordt om de betaling te verkrijgen van vervallen termijnen van een schuldvordering betreffende periodieke inkomsten, kan het ook plaatsvinden om de betaling te verkrijgen van de nog te vervallen termijnen, naarmate die vervallen.”(Gerechtelijk Wetboek).

Leg beslag op inkomsten of goederen van de onderhoudsplichtige. Een gehomologeerde overeenkomst E.O.T. is ook een uitvoerbare titel. Maandelijks onderhoudsgeld is ook ‘een schuldvordering betreffende periodieke inkomsten’

“Art.391bis.Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van...wordt gestraft hij die, na door een rechterlijke beslissing waartegen geen verzet of hoger beroep meer openstaat, te zijn veroordeeld om een uitkering tot onderhoud te betalen aan zijn echtgenoot, aan zijn bloedverwanten in de nederdalende of in de opgaande lijn, meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke blijft de termijnen ervan te kwijten...Art.391ter. Wanneer een persoon meer dan twee maanden in gebreke is gebleven te voldoen aan een van de verplichtingen op de niet-nakoming waarvan door artikel 391bis straf is gesteld, kan hij voor de vrederechter worden opgeroepen op verzoek van belanghebbenden of van het openbaar ministerie...”(8 juni 1867 Strafwetboek).

Leg klacht neer tegen elke niet-betaling na de tweede maand in gebreke zijn.

“Art.6.De onderhoudsgerechtigde kan de tegemoetkoming van de Dienst voor alimentatievorderingen aanvragen indien de onderhoudsplichtige zich gedurende twee, al dan niet opeenvolgende termijnen in de loop van de twaalf maanden die aan de aanvraag voorafgaan, geheel of ten dele onttrokken heeft aan de verplichting tot betaling van het onderhoudsgeld...”(21 FEBRUARI 2003. - Wet tot oprichting van een Dienst voor alimentatievorderingen bij de FOD Financiën).

Onderzoek vooraf of u aan de voorwaarden voldoet om voor die tegemoetkoming in aanmerking te komen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Mariette

#4 , 06 feb 2011 11:57

Er is een vonnis.
Het niet betalen van onderhoudsgeld is strafbaar.
Vanaf dan doe je dat om de twee maanden. Parket zal betrokkene dan dagvaarden voor de strafrechtbank en trachten deze te laten veroordelen.
Tegelijkertijd zal je tegenpartij terug voor de burgerlijke rechtbank moeten dagen en eventueel loonsbeslag vragen en of wijzigingen van betalen alimentatie.
In een aantal gevallen kan je ook DAVO inschakelen.
Ik moet iets verkeerd gedaan hebben;

Ik had een vonnis (hoederecht, vader moest 2X 300 euro betalen)
Vijf keer aangifte gedaan
Parket schreef dagvaarding op "de rol" (ik spreek over TWINTIG JAAR GELEDEN)
nog altijd niks gehoord.

rulina
Topic Starter

#5 , 07 feb 2011 21:48

Dan doe ik ook iets verkeerd? (Ik spreek over NU)
Maar wat ?Daarom mijn vraag hier
Er is een vonnis.
JA en het werd betekend aan TP
Het niet betalen van onderhoudsgeld is strafbaar.Vanaf dan doe je dat om de twee maanden. Parket zal betrokkene dan dagvaarden voor de strafrechtbank en trachten deze te laten veroordelen.
Heb dit al een 10 tal keren gedaan, zelfs met origineel gehandtekend vonnis erbij, dit gaat volgens politie naar parket, meestal gewoon bij op de stapel.Deze gewone klachten bij de politionele diensten leiden meestal tot geen resultaat behoudens een geseponeerd dossier

Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken. Wanneer voornoemd beslag echter gelegd wordt om de betaling te verkrijgen van vervallen termijnen van een schuldvordering betreffende periodieke inkomsten, kan het ook plaatsvinden om de betaling te verkrijgen van de nog te vervallen termijnen, naarmate die vervallen.”(Gerechtelijk Wetboek).
Inderdaad er wordt met adv gewerkt en er is een uitvoerbare titel, er is een ontvangstmachtiging,
Er werd beslag gelegd om vaststaande en zekere zaken! om achterstallige betalingen van vervallen termijnen.
Er werd onterecht verzet aangetekend door TP om het op de lange baan te schuiven.De ontvangstmachtiging is wel degelijk in orde, maar TP heeft verzet aangetekend tegen het feit dat de gerechtsdeurwaarder beslag gelegd heeft daarom zit alles geblokkeerd :?:
Ondertussen al weer meer dan een jaar 0€ alimentatie
Ik begrijp dit niet!

rulina
Topic Starter

#6 , 16 feb 2011 20:41

Belangrijk!

Klopt dit juridisch ???

loonsdelegatie
Deze gebeurt na een gerechtelijke beslissing kadert vooral in onderhouds of Bijdrageplicht
...
Als de loonsoverdracht gebeurt ten gevolge van echtscheiding
Moet deze kennisgeving gebeuren bij deurwaardersexploot
Bij de loonsdelegatie is er ook geen mogelijkheid tot verzet, zodat de werkgever dadelijk moet overgaan tot inhouding op het loon

bron : http://doks2.khk.be/eindwerk/do/files/F ... d0af3a0eb4" onclick="window.open(this.href);return false;

ovan

#7 , 17 feb 2011 08:25

...Parket schreef dagvaarding op "de rol" (ik spreek over TWINTIG JAAR GELEDEN)
nog altijd niks gehoord...
waarom verschiet ik daar ni van.. :D
Voor mij is het woord "parket" een stijve houte vloerbekleding die gelegd wordt om zo lang mogelijk onaangeroerd dienst te kunnen doen.
...Welke procedures (stappen) te ondernemen bij niet betalen onderhoudsgeld ??...
gewoon naar Davo gaan als dat mogelijk is. De voorwaarden staan op de website.http://www.secal.belgium.be/
Zij zijn een praktische oplossing in eerste instantie voor de "eisende" ouder. Maar brengen de andere ouder op de hoogte dat er betaald wordt en vraagt dan "OP EEN NORMALE MANIER" hoe die dat gaat oplossen.

Voordat je wapens trekt en begint te schieten, hou rekening met wat je schiet en op wie...terugschieten zal zeker gebeuren.
Als je het misschien eerst op een menselijke manier probeert,...
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

rulina
Topic Starter

#8 , 17 feb 2011 11:06

Voordat je wapens trekt en begint te schieten, hou rekening met wat je schiet en op wie...terugschieten zal zeker gebeuren.
Als je het misschien eerst op een menselijke manier probeert,...
Wat als alle menselijke manieren in elke procedure gedurende jaren op een "njet" worden onthaalt?
Men kan niet blijven bedelen en smeken op de knieen gaan liggen
van 2001 tot ondertussen dacht ik dat het 2011 is ? (10 jaren van geduld en nog enkel wat troebel water over voor ons)
Er wordt 0€ onderhoudsgeld betaald!
TP schiet al jaren met grote kanonnen, en doet héél moeilijk

Dat is de reden dat de nodige stappen gezet werden!

Wij komen zelf in financiele problemen door onwil van een ander!
Kosten kinderen moeten ook NU betaald worden
Ik kan in de winkel ook niet zeggen dat brood ....betaal ik binnen 10 jaar wel
Mensen met een goed hart, geloven altijd in de goedheid van een ander, maar komen meestal bedrogen uit
Daarom hier mijn vraag waarop ik graag correct juridisch antwoord zou vinden
Kan TP door een simpel verzet bij beslag en loonsdelegatie alles weer opschorten, blokkeren?

Blijkbaar weten weinige hier het antw op
:?:

In onderstaande link uitleg over een moeilijke materie in mensentaal (is deze juridisch correct? en hoe te interpreteren?)
zie ik bij art 1498
dit art laat toe dat er tot uitvoering overgegaan wordt, zelfs als een partij bezwaren heeft tegen dit beslag
De partij met zwarigheden kan naar beslagrechter stappen en vordering instellen
Deze vordering heeft echter geen schorsende kracht, zodat de tenuitvoerlegging van het beslag onverminderd zal doorgaan

Bij art 1539
uitvoerend beslag onder derden kan zelfs gelegd worden op een toekomstige schuldvordering
omdat het eigenlijk recht waarop ze gegrond is, reeds op het ogenblik van beslag bestaat.
...........
Bij de loonsdelegatie is er ook geen mogelijkheid tot verzet, zodat de werkgever dadelijk moet overgaan tot inhouding op het loon

Terug naar “Echtscheiding”