En een advokaat die me hierover iets zinnigs zegt, heb ik nog niet gevonden. Noch de mutualiteit, noch de vakbond steunen me in mijn zoektocht naar een antwoord op deze vraag.
er is een groot verschil tussen een advocaat die iets zinnigs zegt en een advocaat die je gelijk geeft in wat je wil bereiken.
* De last niet zwaar? En relatief eenvoudig op te lossen?
ja, gezien het OCMW helpt in de zoektocht naar een eigen woning bij gehandicapten.
Als je het dan hebt over de effectieve mantelzorg (fysieke verzorging), bedenk dan dat het gaat om triviale dingen als boodschappen doen, trein of bus nemen, trappen die toch nooit weg zijn, niet meer zelfstandig in het kapsalon geraken etc. Niets spectaculairs maar wel levensnoodzakelijk. Ook je suggestie om eventueel alleen te gaan wonen is daarom - zelfs los van financiële beperkingen - onhaalbaar.
voor deze zaken bestaan er o.a. mindermobielencentrales. In welke categorie op het vlak van integratietegemoetkoming val je trouwens?
Wat ik met de analogie van de kapitaalvergaring eigenlijk bedoelde, is dat het verschil in behandeling in geen enkel verband staat met het doel van de wet. De wet wil zoals gezegd de negatieve impact van handicap (in het algemeen) milderen. Maar maakt daarbij een onderscheid naar samenwonen met verwanten od niet-verwanten. Met wie men samenwoont heeft toch geen invloed op de impact van de handicap.
wel op de kostprijs van de handicap. En daar dient een tegemoetkoming nu eenmaal voor.
* Analogie met de kapper:
Een kapper is geen wetgever. Niet alle kappers zullen een dergelijk verschil in prijs hanteren. De vraag hier is die naar de horizontale werking van het grondwettelijk gelijkheidsbeginsel. Mijn probleem betreft de verticale werking.
een fod sociale zekerheid is ook geen wetgever. En of alle kappers nu een verschil in prijs hanteren, maakt niet uit. het is die ene die eventueel discriminatoir zou kunnen zijn. Je wint ook geen rechtzaak als discotheek door te beweren dat niet alle discotheken allochtonen weigeren.