volledige betaling voor plaatsing

Raf001
Topic Starter

volledige betaling voor plaatsing

#1 , 15 feb 2011 08:30

Ik heb een nieuwe keuken gekocht ter waarde van ongeveer €8500, het voorschot heb ik volgens afspraak betaald,
dan zijn ze de maten komen nemen, vervolgens zijn we bij deze firma nog eens uitgenodigd om alles nog eens te overlopen,
er zijn enkele aanpassingen gebeurd met een meerwaarde maar daar waren wij het volledig mee eens om dat bij te passen.
Maar dan werd gezegd dat we een week voor de plaatsing de rest van de som dienden te betalen, anders wordt de keuken
niet geleverd, in alle euforie hebben we dat contrakt getekend, mijn vraag is nu moet ik alles vooraf betalen? is dat wettelijk?
en kan ik daar nog iets tegen inbrengen?

Raf

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 feb 2011 08:50

Lijkt me ongewoon, want als aannemer in die week in faling gaat, ben je uw geld kwijt.
Best een bankcheque aanvragen, met als datum een paar dagen na de datum van plaatsing.
Die kan je dan aan de aannemer overmaken. Komt hij niet opdagen kan je deze cheque nog laten blokkeren bij de bank.

Raf001
Topic Starter

#3 , 15 feb 2011 18:34

Lijkt me ongewoon, want als aannemer in die week in faling gaat, ben je uw geld kwijt.
Best een bankcheque aanvragen, met als datum een paar dagen na de datum van plaatsing.
Die kan je dan aan de aannemer overmaken. Komt hij niet opdagen kan je deze cheque nog laten blokkeren bij de bank.
De keuken word niet geplaatstst door die firma maar in onderaanneming dus die mag geen geld of bankcheque aannemen
Raf.

Reclame

ganapathi tantra

#4 , 16 feb 2011 21:13

We leven wonen en werken in een sterk veranderde wereld. Niets is vandaag nog een zekerheid.
Ik ga mij niet uitspreken over wie nu wie moet gaan vertrouwen maar vandaag vraagt men steeds
meer zekerheid omtrent betalingen zoals men zekerheid wenst omtrent uitvoering der werken.
Volledige betalingen zo kort voor de plaatsing zijn dus zeker niet meer ongewoon .
Bouwers hebben aannemers nodig en omgekeerd.
Een voorstel zoals dat van Mava is dus zeker te verdedigen. U hebt zekerheid dat uw centen niet
verdwijnen en u geeft ze pas met een garantie van de bank op moment dat ze voor uw deur staan
De aannemer wet dat het desbetreffende papiertje een zekerheid is

Met een bankcheque op een datum een paar dagen na plaatsing is er een bewijs dat de centen er zijn
en dat de betaling is gedaan zoals afgesproken. Enige waar u mijn inziens kunt over overleggen is dat
u niet het volledige bedrag betaald maar bvb een bankcheque vcor het volledige bedrag minus tien
procent op de dag van plaatsing. Een tweede cheque als alles is afgewerkt. Welke datum op die tweede
cheque staat is van geen belang. U geeft hem pas af als alles 100 % is. En een bedrijf dat een beetje
wil letten op zijn persoonlijke service die zal dan wel een vertegenwoordiger hebben die even langs komt
op de dag van plaatsing om te zien of alles vlot verloopt en de desbetreffende cheques te ontvangen.

Wettelijk zijn er geen regels bepaald omtrent periode van en de betalingen zelf. Enige wat wettelijk voorzien
is is feit dat u mag weigeren om een voorschot te betalen maar dan kan de aannemer evengoed weigeren de
bestelling te aanvaarden. Voor de rest kan u niks worden verplicht maar kan u zelf ook geen verplichtingen
opleggen.

Maar een scenario zoals dat van mava en mezelf moet je wel onderhandelen in een vroeg genoeg stadium.
Nu is het 5 voor 12 en als de keukenbouwer zijn been stijf zal houden zult u wel moeten meegaan met datgene
wat u tijdens de offerte ondertekende.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

papee

#5 , 17 feb 2011 16:38

Een goede raad :
Betaal nooit volledig voor alles af is !
Wij hadden dit gelukkig ook gedaan, en enkel daarom werd ze zorgvuldig afgemaakt.
Een keuken die op drie dagen zou werden geplaatst......het heeft een half jaar geduurd voor het in orde was.

Terug naar “Gebrekkige Producten”