Kopen in Nederland

Swatje
Topic Starter

Kopen in Nederland

#1 , 16 mei 2009 11:48

Hallo beste mensen, ik koop sporadisch bij 2 bedrijven in Nederland via het web. Het valt mij nu (maar eerst) op dat zij mij de Belgische BTW van 21% aanrekenen en niet de Nederlandse van 19%.
Is dat juist, of kan ik bij hen protesteren (een beetje eisen stellen) ?
Volgens dat ik vernomen heb zouden zij mij de Nl-BTW moeten aanrekenen ipv de Belg.
In hoeverre is wat juist ??
Graag jullie raad
mijn dank heb je met deze al
groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 18 mei 2009 11:16

“Art.2.De leveringen van goederen en de diensten die door een als zodanig handelende belastingplichtige onder bezwarende titel worden verricht, zijn aan de belasting onderworpen wanneer ze in België plaatsvinden.“(W.BTW.=BTW-Wetboek 3 juli 1969)

Uit ‘ik koop sporadisch’ leid ik af dat het om levering van goederen gaat.

Uit ‘Het valt mij nu (maar eerst) op dat zij mij de Belgische BTW van 21% aanrekenen’ leid ik af dat de levering van de goederen in Nederland plaatsvindt.

“Art.38bis.§ 1. Het voor de intracommunautaire verwerving van een goed toe te passen tarief is het tarief dat in het binnenland voor de levering van eenzelfde goed wordt toegepast...”(W.BTW).

‘het binnenland‘ is het land waarin de levering plaatsvindt,hier dus Nederland,zodat het Nederlandse BTW-tarief had moeten toegepast worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Swatje
Topic Starter

#3 , 18 mei 2009 11:57

beste, bedankt voor je reactie.
Ik woon in Belgie en bestel een keer of 3/4 per jaar (een 100 euro per keer, om en rond) bij een Nl bedrijf, de levering gebeurt bij mij en is
voor persoonlijk gebruik.
Ik heb ooit eens gelezen op de officiele site van Europa dat ik in dit geval
NL-btw zou moeten betalen, ook als ik betaal op een Belgische rekening ?
maar ik vind dat niet direct terug, daarom mijn vraag aan jullie.
Kun je me nu nog eens duidelijk maken aub (misschien was ik te onduidelijk)
bedankt en groetjes

Reclame

j.demoor

#4 , 19 mei 2009 10:39

Ga naar:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 101:NL:PDF

“Artikel 8
Levering van goederen
1. Als plaats van een levering van goederen wordt aangemerkt:
a) ingeval het goed door de leverancier, door de afnemer dan wel door een derde wordt verzonden of vervoerd: de plaats waar het goed zich op het tijdstip van de aanvang van de verzending of het vervoer naar de afnemer bevindt...

Artikel 28 ter
Plaats van de handelingen
A. Plaats van de intracommunautaire verwerving van goederen
B. Plaats van de levering van goederen
1. In afwijking van artikel 8, lid 1, onder a), en lid 2, wordt als plaats van een levering van goederen, die door of voor rekening van de leverancier worden verzonden of vervoerd uit een andere Lid-Staat dan die van aankomst van de verzending of het vervoer, aangemerkt: de plaats waar de goederen zich bevinden op het tijdstip van aankomst van de verzending of het vervoer naar de afnemer, wanneer de volgende voorwaarden vervuld zijn: — de levering van de goederen wordt verricht voor een belastingplichtige of voor een niet-belastingplichtige rechtspersoon die voor de afwijking van artikel 28 bis, lid 1, onder a), tweede alinea, in aanmerking komen, of voor enige andere niet-belastingplichtige,...”(ZESDE RICHTLIJN VAN DE RAAD van 17 mei 1977,nr. 77/388/EEG)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Swatje
Topic Starter

#5 , 19 mei 2009 12:59

Hallo zeker, amai, ik heb bewondering voor u en de anderen op dit forum)
maar, voor mij is zulke tekst iets te zwaar !
De uitstal is nu .... 21% of 19% btw ?
mijn dank en groetjes

mikey52

#6 , 15 feb 2011 12:11

ik had ook graag geweten of ik nu 19% of 21% betaal

Web winkel in nederland levert in belgië aan belgische particulier = 19% of 21%

hartelijk dank!

bartvdv

#7 , 15 feb 2011 12:33

De Nederlandse btw is van toepassing.

WP002

#8 , 15 feb 2011 13:16

Is dat dan ook niet van toepassing bij aankopen van amazon Duitsland en/of Engeland? Ik kocht verleden week nog 2 dvd's bij amazon.de, en moest uiteindelijk een paar cent meer betalen dan op de site stond aangegeven. Een rekenoefening maakte duidelijk dat als ik van de prijs op de website 19 % aftrek en er terug 21 % bijtel, dat het dan op de cent klopt. Bij amazon.co.uk is dit ook elke keer prijs. Bij andere Duitse koopwebsites zoals wom.de betaal je gewoon hetzelfde bedrag ongeacht de bestemming van de levering. Raar allemaal.

bartvdv

#9 , 15 feb 2011 13:31

Kleine verschillen - een paar centen - kunnen misschien veroorzaakt worden door afrondingsfouten (delen en vermenigvuldigen met percentages levert wel een keer een klein verschil op). Het zou ook kunnen dat de facturatie gebeurt door een vertegenwoordigingskantoor, hier in België. Dan is wel 21% van toepassing.

mikey52

#10 , 15 feb 2011 15:21

tja, de reden waarom ik dit vraag is natuurlijk omdat ik net een bestelling bij een Nederlandse computer webshop (http://www.salland.eu" onclick="window.open(this.href);return false;) geplaatst heb, en een factuur krijg met daarop letterlijk 21% BTW.

Na een mail naar hun klantendienst krijg ik volgend antwoord:
Geachte heer/mevrouw,

Sindskort zijn alle Nederlandse bedrijven verplicht om de juiste BTW procentages door te berekennen.

Daarom worden bij onze Belgische klanten 21% BTW doorberekend.
Hiermee hoop ik u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

K. Danieljans
Sales Department
Salland Automatisering
Unquote

Ik werk bij een expeditie bedrijf, en voor onze douane declarant was dit volledig onbekend, daarom dat ik het hier vraag.

bartvdv

#11 , 15 feb 2011 16:03

Volgens mij is dat niet correct en zou jij maar 19% btw moeten betalen. Namelijk, het maakt voor de Nederlandse winkel niet uit of zij binnenlandse of buitenlandse klanten hebben (artikel 15 § 2 WBTW of artikel 31 BTW-Richtlijn). Staat er een Belgisch adres en belgisch btw-nummer op de factuur die je hebt ontvangen. Op de website staat bv. wel een Belgisch telefoonnummer? Werden de goederen ook effectief vanuit Nederland verstuurd of vanuit een Belgisch magazijn? Welke reden geven zij op om toch 21% btw te heffen?

EvilFreD

#12 , 15 feb 2011 16:09

Sinds kort zijn alle Nederlandse bedrijven verplicht om de juiste BTW percentages door te berekenen.
Erg rare zin.
Bedrijven zijn al heel lang verplicht de juiste BTW percentages te berekenen.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

EvilFreD

#13 , 15 feb 2011 16:11

Werden de goederen ook effectief vanuit Nederland verstuurd of vanuit een Belgisch magazijn?
Als de betaling naar een Nederlandse rekening dient te gebeuren kunnen de goederen uit Guatemala komen, voor de koper is het percentage van de Nederlandse B.T.W. van toepassing.

---edit---
Ik zie dat er wellicht naar een Belgische rekening is overgemaakt.
---endit---
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

bartvdv

#14 , 15 feb 2011 16:17

De bestelling kan zijn geplaatst op een Nederlandse website, maar afgehandeld door een Belgisch filiaal. Dan is de btw 21%. Het maakt niet uit op welke rekening er betaald wordt.

mikey52

#15 , 15 feb 2011 16:47

Nog van op de factuur:

Wij verzoeken u vriendelijk vooruitbetalingen over te maken op bankrekening 40.92.87.024 van de ABN AMRO te Raalte t.n.v. Salland Automatisering B.V.. Gelieve bij uw betaling uw ordernummer (xxxxxxxx) en uw klantnummer (xxxxxx) vermelden. Indien het volledige orderbedrag niet binnen 14 dagen na orderdatum is voldaan, zullen eventuele voorradige en voor u gereserveerde producten beschikbaar komen voor andere bestellingen. De producten worden weer voor u gereserveerd zodra het orderbedrag is voldaan.
Unquote

Praamstraat 3 - 8102 HM Raalte - Tel.: 0900-SALLAND/0900-7255263 - Fax: (0572) 37 00 96
ABN Amro: 409287024 - KvK 05067085 - NL818827609B01
Unquote

Op de website vind ik geen enkele verwijzing naar een Belgisch filiaal.

Terug naar “Consumenten Koop”