Blikschade wagen, geen derden, tijdens woon,- werkverkeer

Ingrid.S
Topic Starter

Blikschade wagen, geen derden, tijdens woon,- werkverkeer

#1 , 09 mar 2010 19:03

Hoi,

Enkele dagen geleden met de vrieskou heb ik onderweg van mijn werk naar ons huis wat we huren een klein "slippertje" met de auto gemaakt. Op het eerste zicht niks ernstig maar nu blijkt nadat ik bij de garage ben geweest dat het frame van de wagen lichtjes verwrongen is. Om dit te herstellen zou er vanalles uit de wagen gedemonteerd moeten worden wat serieus kosten met zich meebrengt. Na enkele offertes te laten opmaken vermoed ik toch bijna 1000€ kwijt te zijn.

Ik die met de wagen van mijn vriend reed (hij is hoofdbestuurder) heeft een autoverzekering die de burgerlijke aansprakelijkheid, rechtsbijstand en bestuurdersverzekering dekt. Geen mini of volledige omnium dus.

Weet iemand of dit eventueel aangegeven kan worden aan de verzekering?
Het paaltje dat gelukkig niks heeft :-) is privéeigendom en ik kan moeilijk nog gaan aantonen dat het daadwerkelijk gebeurd is tijdens de verplaatsing van het werk naar ons thuis en zelfs indien, weet ik niet omdat ik opsta als tweede bestuurder of dit geldig is.

Is er hier sprake van een derden (paaltje, weersomstandigheden)?

Iemand raad?

Alvast merci.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mar 2010 19:20

Gaat u dat paaltje dan dagvaarden?

U bent ergens tegengereden - u bent geen eigenaar noch verzekeringsnemer.
U zal dus de eigenaar van de wagen moeten vergoeden.

De verzekering van de wagen zal de eigenaar van het paaltje vergoeden.
Tevens zal de verzekering aan u de toevallige bestuurder de kosten van het voertuig kunnen terugvorderen zodat de eigenaar deze kan betalen.
U bent nl verplicht het goed als een goed huisvader te gebruiken en in dezelfde staat terug te bezorgen.
Zeker als u niet mede verzekerd bent.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 12 mar 2010 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

bartvdv

#3 , 09 mar 2010 19:27

En dan hoop ik dat niemand gezien heeft dat je tegen dat paaltje bent gereden en vertrokken zonder het aan te geven. Want dat zou dan nog een keer vluchtmisdrijf kunnen worden.

Reclame

Ingrid.S
Topic Starter

#4 , 11 mar 2010 20:48

Bedankt voor de reacties.

Ik was er al bang voor dat ik het nergens zou kunnen aangeven. Maar omdat bv bliksemschade (weersomstandigheden) wel aangegeven kan worden aan de woningverzekering begon ik te twijfelen.

Het paaltje was sterker dan de wagen en heeft gelukkig niets. De eigenaar heeft zelfs geholpen, no worry ;-)

Merci!

bosprocureur

#5 , 11 mar 2010 23:21

Bedankt voor de reacties.

Ik was er al bang voor dat ik het nergens zou kunnen aangeven. Maar omdat bv bliksemschade (weersomstandigheden) wel aangegeven kan worden aan de woningverzekering begon ik te twijfelen.

Het paaltje was sterker dan de wagen en heeft gelukkig niets. De eigenaar heeft zelfs geholpen, no worry ;-)

Merci!
Als het beschadigd paaltje deel uitmaakt van de afsluiting van de woning kan de eigenaar dit wel aangeven aan zijn eigen woningverzekering; die vordert dan wel van u terug.

candise

#6 , 14 feb 2011 00:33

fout, paaltje is wel derden, ik heb ook slippertje gemaakt, tegen reling autostrade, ging ervan uit dat er geen derden waren, toch naar politie geweest om te kunnen aangeven omdat het woon werkverkeer was, en had dit beter nooit gedaan, verzekering werk komt niet tussen, enkel lichamelijk en reling zijn derden ! er is ondertussen een zaak gestart tussen mij en de politie omdat zij beweren dat wij 4 relingen kapot reden, we reden er maar één omver en die was dan nog niet kapot, enkel beetje verwrongen, zaak werd geweigerd door oostende, ik moest naar jabbeke, autosnelwegpolitie, kon er niet raken, dus is dit bij de wijkagent beland en hij vertelde me dat een boom, een paaltje een reling enz , derden zijn !

Terug naar “Algemeen”