Afrekening eindehuurcontract

LJ2012
Topic Starter

Afrekening eindehuurcontract

#1 , 07 feb 2011 23:11

Onze ex-huisbaas schotelt ons een eindafrekening voor die ik toch even wil gedetaîeerd zien.
Op onze afspraak met hem kon hij geen facturen en bewijzen voorleggen omtrent de bedragen die hij op een stuk papier heeft geschreven als afrekening.
Elke vraag naar bewijs of herkomst van bedragen, wimpelt hij af met een niet ter zake doend antwoord.
Hij rekent nu voor 4 jaar, gemeenschappelijk onderhoud van de tuin en onderhoud binnen aan. Bij de afgelopen afrekeningen die we toen nog van een immo-kantoor kregen stonden de bedragen mooi vermeld met berekening van waarden van vertegenwoordigde eenheden van de tellers en dergelijke, maar nooit is er in een of meerdere afrekeningen sprake geweest van gemeenschappelijke kosten onderhoud tuin en binnen. Ook zou ik de verrekende waarden op eenheden vande stookolietellers die hij nu hanteert wel bewezen zien. Hoe zit het eigenlijk met de waterfactuur(gratis ~n m³ per gedommicilieerd persoon)??
Hoe bereken je eigenlijk de meterstanden van doorstroommeters van de stookolie verwarmingsinstallatie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 feb 2011 23:50

Welke kosten er mogen worden aangerekend (of welke niet) zou moeten blijken uit het huurkontrakt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 feb 2011 11:59

maar de originele facturen moeten steeds getoond/in copie worden meegegeven

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 feb 2011 20:15

Hoe bereken je eigenlijk de meterstanden van doorstroommeters van de stookolie verwarmingsinstallatie?
Houden die meters rekening met het feit dat mer dan de helft van de aangezogen stookiloe terug naar de tank stroomt via de retourleiding?

j.demoor

#5 , 10 feb 2011 09:00

“Art.1728ter.§ 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen. Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven. De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd. In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt.§ 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig.”(B.W.).

‘Hij rekent nu voor 4 jaar, gemeenschappelijk onderhoud van de tuin en onderhoud binnen aan‘ kan slechts indien zulks in uw contract bedongen is en ook werkelijk uitgevoerd werd. Lees daartoe zorgvuldig uw contract.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

LJ2012
Topic Starter

#6 , 19 jan 2012 11:27

Bedankt iedereen voor jullie hulp.
Ik ben uiteindelijk naar het vredegerecht gestapt, en een verzoek tot verzoening gevraagd.
De huisbaas bleef bij zijn standpunt natuurlijk. Dus ben dan naar een advocaat moeten gaan. zelf heb ik alle facturen die hij ons voorlegde beginnen uitrekenen, waarbij ik tot de vaststelling kwam dat de afrekening niet klopte. De advocaten zijn in het vredegerecht overeengekomen om besluiten op te stellen met conclusietermijnen. Na de conclusietermijnen legde de huisbaas opeens geheel nieuwe facturen voor, ook van ver voor de vorige afrekening en lang nadat we het pand verlaten hadden. Na berekening klopte zelfs deze berekeningen niet, wanneer je deze facturen in rekening bracht. Blijkbaar werd hier stevig met de natte vinger een berekening uit de mouw geschud. Nu hopen wij natuurlijk op een goede afloop.
Ik bericht verder.

Terug naar “Huren”