Stilzwijgend contract & incasso kosten internet provider.

Famky
Topic Starter

Stilzwijgend contract & incasso kosten internet provider.

#1 , 02 feb 2011 14:38

Hallo,

In Juli 2009 ben ik ontslagen bij mijn werkgever in onderling akkoord omdat wij naar het buitenland vertrokken. De Internet verbinding thuis was betaald door de werkgever.

Nu, Januari 2011, krijgen wij bij toeval een fout geaddresseerde incasso brief van de internet provider over een uitstaande Internet factuur. Na telefoontjes met de voormalige werkgever en de internet provider blijkt dat er in een employee incentive plan stond dat bij ontslag/vertrek de Internet verbinding automatisch verhuist naar de klant/werknemer. Wij wisten dit niet en kunnen de voorwaarden in het incentive plan niet meer terugvinden. De werkgever zegt niets te kunnen doen, idem voor de internet provider.. betalen lijkt de boodschap.

De vraag is nu: betaal ik de factuur (ong. 150 euro), het bedrag op de incasso brief (ong. 190 euro) of helemaal niets? Indien ik niet betaal moet ik dan aangetekend schrijven sturen om mij te verdedigen? Vermits wij in de USA wonen lopen de kosten voor telefoons en brieven snel op.

Bedankt voor enig advies.

Thanks.

[Namen verwijderd. Regels Forum: Vandebos]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EvilFreD

#2 , 02 feb 2011 14:45

Ik ben vooral benieuwd wat de internet provider wil doen indien u gewoon niet betaald :)
Lijkt me zeer sterk dat ze een deurwaarder naar de U.S.A. gaan sturen.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Drone

#3 , 04 feb 2011 17:12

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek)

“Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.”(Gerechtelijk Wetboek).

laat Telenet maar doen ;)

Reclame

bartvdv

#4 , 04 feb 2011 19:32

Maar ooit komen ze misschien nog terug... En die schuld blijft gewoon openstaan... Hoe langer die schuld blijft openstaan hoe rendabeler het wordt voor Telenet. En vroeg of laat weet de gerechtsdeurwaarder je toch te vinden. Schulden ontloop je niet. Ik vraag mij ook af hoe de "per toeval fout geadresseerde brief" dan toch bij jullie is terechtgekomen. Zo'n incentive plan, daar moet je toch op de ene of de andere manier van op de hoogte zijn gebracht geweest, want daar betaal jij toch ook een deel van? Een slordige administratie mag geen excuus zijn. Dus ik zou netjes 150 euro betalen aan Telenet. Dan ben je meteen ook verlost van alles wat nog kan komen. Een brief van de VSA naar België kost hoevee... een paar dollar? En in Amerika hebben ze toch ook Internet...

Vandebos

#5 , 04 feb 2011 21:43

Dit is een standaard overeenkomst voor dergelijke incentive overeenkomsten. Het probleem zit hem in het fiscale luik, de werkgever kan enkel de kosten van een datalijn op zich nemen, zodra hijzelf mandataris van de lijn wordt kan hij niet meer genieten van de fiskale gunstmaatregelen van deze vorm van incentive. Dat is ook de reden waarom een werknemer nooit zijn digitaal tv abonnement met een dergelijk incentive plan zal kunnen betalen.

Dat terzijde was het een kleine moeite geweest voor de werkgever om bij de werknemer te informeren of deze de lijn voor eigen gebruik wenste te behouden of niet. Indien, zoals in dit geval niet, is het voor de werkgever meestal geen enkel probleem om via zijn account manager bij de provider in kwestie een interventie aan te vragen om de lijn op te heffen. Dit is voor mezelf een maandelijks weerkerende procedure (pensionering, overlijden, ontslag, detachering)

Vandebos

#6 , 04 feb 2011 21:48

PS: op het forum http://www.tik.be" onclick="window.open(this.href);return false;, een forum specifiek voor problemen met telecom providers vindt u een supervriendelijke vertegenwoordigster van uw voormalige provider die u wellicht kan helpen met dit toch speciale geval. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Terug naar “Andere”