Comm. V of BVBA

chacha
Topic Starter

Comm. V of BVBA

#1 , 03 feb 2011 14:07

Ik denk eraan een dienst verlenend bedrijf op te starten met een omzet van ongeveer 90.000 EUR.
Er is nauwelijks risico (IT). Mogelijk zou ik vereffening moeten vragen na enkele jaren wegens
gebrek aan werk (geen failliet) en heb ik dus terug recht op uitkering (ik ben nu werkloos).

Een Comm.V (met vrouw als stille vennoot) heeft de laagste kosten bij oprichting en is dus mijn keuze.

Zijn er redenen om toch voor een BVBA te kiezen (bv wegens fiscale voordelen) ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chacha
Topic Starter

#2 , 03 feb 2011 18:56

En bijkomend: stel dat de stille vennoot 1000 EUR inbrengt, is er dan enig risico voor deze stille vennoot (op papier niet lijkt me) ?

hanse

#3 , 03 feb 2011 23:12

fiscaal is er geen voordeel van de bvba

De stille vennoot ziet zijn aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag van zijn inbreng. Voorwaarde is evenwel dat deze stille vennoot zich echt stil houdt, dwz geen enkele daad van bestuur verricht.

jij als beherende vennoot blijft wel volledig aansprakelijk wat behoudens uitzonderingen niet het geval is bij de bvba , vraag is of je hiervoor de meerprijs van de oprichting wilt betalen.

als je meer info wenst mag u mij steeds contacteren

Reclame

chacha
Topic Starter

#4 , 04 feb 2011 11:54

Bedankt. Waarom kiezen al die ITers dan voor een BVBA ? Tegen gewone beroepsfouten ben je toch verzekerd ?

bartvdv

#5 , 04 feb 2011 12:48

In een Commanditaire vennootschap zijn de beherende vennoten onbeperkt hoofdelijk aansprakelijk voor schulden die de venootschap maakt. In een bvba zijn de vennoten beperkt hoofdelijk aansprakelijk (met uitzonderingen). Vergeet niet dat je ook een boekhouding moet voeren, zelf moet instaan voor je pensioen, je je inkomsten niet zomaar kan uitkeren als loon, dat je vennootschapsbelasting én personenbelasting zal betalen, ... En dat ook vereffenen geld zal kosten (alhoewel ik niet begrijp waarom je nu al over vereffenen spreekt als je nog niet eens gestart bent).

Je gaat dus best op zoek naar een boekhouder die alles voor jou kan uitwerken en voor- en nadelen tegenover elkaar kan zetten.

En verder heeft dat met beroepsfouten niets te maken. Je kan wel laten verzekeren tegen beroepsfouten.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”