plaatsen tuinhuis, carport

gregor
Topic Starter

plaatsen tuinhuis, carport

#1 , 31 jan 2011 12:54

wij willen in onze achtertuin een houten garage/tuinhuis plaatsen dat binnen de wettelijke afmetingen staat. langs de rechterzijde hebben wij verschillende nieuwbouw die aan elkaar gebouwd is. Langs onze linkerzijde hebben wij en de andere buur, een oprijweg naast het huis van ongeveer 3 meter (half open bebouwing). de wet zegt "tuinhuis in de zijtuin - 3 meter van de perceelgrens / "tuinhuis in de achtertuin - 1 meter van de perceelgrens. onze garage komt achter in de tuin te liggen en zal op een afstand van ongeveer 15-20 meter achter het huis liggen. DUS de vraag is : bouw ik dan in de achtertuin en blijf ik 1 meter van de linker- en achter scheidingsgrens of wordt dit beschouwt als bouwen in de zijtuin omdat de eerste 3-4 meter wel degelijk naast het huis liggen. A propos, de buur aldaar heeft al sinds jaren een gemetste garage op 1 meter van de scheidingsgrens staan. Alvast bedankt voor de respons.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jan 2011 13:08

Ik denk dat ik het niet snap. Uit "onze garage komt achter in de tuin te liggen en zal op een afstand van ongeveer 15-20 meter achter het huis liggen" en "omdat de eerste 3-4 meter wel degelijk naast het huis liggen" maak ik op dat Uw garage 18 à 24 meter lang wordt? Klopt dat?

Jan S

#3 , 31 jan 2011 14:08

Zie volgende infobrochure voor een tekening die hopelijk wat verduidelijking brengt:

http://www2.vlaanderen.be/ruimtelijk/do ... ngen_w.pdf

In uw geval lijkt met het te gaan om een 'achtertuin', gezien de open zijde van uw huis (halfopen bebouwing) niet grens aan een openbare weg.

Vraag voor de zekerheid nog eens na bij de gemeente. Deze kunnen immers afwijkende stedenbouwkundige voorschriften hanteren die voorrang krijgen op de door u aangehaalde regelgeving!
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jan 2011 15:16

Mits een akkoord van de buur zou je ook op de scheiding kunnen bouwen. Je moet daar dan wel een geschreven toestemming voor hebben. In mijn tuin is de garage van de buur links op de scheiding gezet en het tuinhuis van de buur rechts ook. Alle huizen zijn hier volledig lostaand van elkaar gebouwd (dus met 4 gevels). Beiden werden gebouwd MET een officiele bouwtoelating van stad Leuven, maar ik moest wel een aantal dokumenten ondertekenen voor akkoord.
Informeer eens bij uw gemeente.

gregor
Topic Starter

#5 , 31 jan 2011 20:43

aan lanox sorry voor het misverstand. situatie is dat bij ons huis een oprit loopt naast ons huis (op onze grond) van de straatkant tot achteraan de hof met een breedte van 3 a 4 meter. (half open bebouwing). dus het gedeelte van deze oprit naast ons huis zou als zijtuin kunnen beschouwd worden. Het tuinhuis/garage komt echter in het verlengde van deze oprit achteraan in de tuin (dusniet naast het huis).

gregor
Topic Starter

#6 , 31 jan 2011 20:43

Aan jan s en aan mava15, bedankt voor de info.

Terug naar “Andere”